• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 مهر 1400
کد مطلب : 143137
+
-

توافق ایران و پاکستان برای برگزاری رزمایش مشترک

سرلشکر باقری دستاوردهای سفر خود به پاکستان و دیدار با مقامات این کشور را تشریح کرد

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان درحالی به سفر 4 روزه خود به پاکستان پایان داد که قرار است هفته آینده هم به دعوت رسمی وزیر دفاع روسیه در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی عازم مسکو شود.
دومین سفر سردار محمد باقری به پاکستان و دیدار با مقامات ارشد این کشور از جمله عمران خان نخست‌وزیر، قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، ندیم رضا رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگر مقامات نظامی و سیاسی این کشور به‌دلیل روند رو به رشد مناسبات دفاعی، امنیتی و نظامی میان 2 کشور همسایه در چند سال اخیر بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.
یکی از توافق‌های دومین سفر رسمی سردار باقری به پاکستان برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اخیرا رزمایش‌های فاتحان خیبر و مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۰ را در زمین و هوا برگزار کرده است و حالا قرار است رزمایش سوم در دریا و با مشارکت پاکستان برگزار شود.
به‌گزارش ایرنا، سردار باقری در مورد دیدارهای خود با مقامات ارشد سیاسی-نظامی پاکستان و توافقات صورت گرفته، گفت: در این سفر در مورد تداوم اقدامات برای امنیت مرز، تکمیل کارهای در حال انجام و بخش باقیمانده آن تفاهمات صورت گرفت که به موجب آنها ما امروز رزمایش‌های همزمان در 2 سوی مرز و قرارگاه‌های مشترک در منطقه مرزی میرجاوه داریم و در کنار آن خطوط ارتباط همزمان و لحظه‌ای میان 2 همسایه برقرار است.
سردار باقری افزود: در جریان دیدار با «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان که وزیران دفاع و امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند، توانستیم دیدگاه‌های خود درخصوص بسیاری از موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای از جمله افغانستان را به اشتراک بگذاریم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ادامه تصریح کرد: از جمله موضوعات دیگری که در این ایام فوق العاده اهمیت دارد، مسئله افغانستان است که با خروج غیرمسئولانه و فرارگونه آمریکایی‌ها از افغانستان و خلأ قدرتی که به‌وجود آمد، مشکلات فراوانی در افغانستان ممکن است، رخ بدهد. مسائل اقتصادی افغانستان، سیل آوارگان و ناامنی‌ها و مشکلاتی جدی که گروه تروریستی داعش می‌تواند، ایجاد کند هم بر کشور ما و هم بر کشور پاکستان تأثیرگذار است که در این زمینه‌ها با مقامات نظامی و سیاسی پاکستان به‌طور مفصل صحبت و تأکید شد که باید یک نظام پایدار با مشارکت همه در افغانستان شکل بگیرد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران افزود: خوشبختانه در این مورد هم با مقامات نظامی و سیاسی پاکستان اشتراک نظر کامل وجود داشت و قرار شد که 2 کشور در بخش نظامی نیز با هم مشورت‌ها را ادامه دهند. سردار باقری همکاری‌های نظامی ایران و پاکستان را دیگر موضوعی دانست که هیأت ایران در این سفر آن را دنبال کرد و افزود: در این سفر توافقات خوبی به عمل آمد؛ از جمله اینکه ما در آینده چه در آب‌های پاکستان و چه در آب‌های جنوب جمهوری اسلامی ایران رزمایش‌های مشترک دریایی برگزار کنیم. وی همچنین از حضور ناوهای پاکستان در رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین که از 2 سال پیش آغار شده است، خبر داد.
سردار باقری ادامه داد: مسابقات نظامی بین 2 نیروی مسلح توسعه پیدا می‌کند، در مقطع زمانی فعلی خلبانان ایران در پاکستان آموزش می‌بینند و متقابلاً آموزش ضدتروریسم نیز در کشور ما برگزار می‌شود و در مراحل بعدی آموزش‌های مختلف بین 2 کشور اتفاق خواهد افتاد. همچنین در بازدید از صنایع نظامی پاکستان در بخش هواپیماسازی و تانک‌سازی‌ توافق شد تا تجربیات را با یکدیگر مبادله کنیم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تصریح کرد: در طول دیدار و رایزنی‌ها مشخص شد که تقریباً در تمام موضوعات اشتراک نظر داریم و هیچ‌گونه اختلافی را مشاهده نکردیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید