• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 مهر 1400
کد مطلب : 143135
+
-

سخنگوی شورای نگهبان: ورود مجمع به مصوبه اموال مسئولان قانونی است

شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان: ورود مجمع به مصوبه اموال مسئولان قانونی است

«محرمانه بودن اموال مسئولان» و تفسیر شورای نگهبان از این موضوع و نیز «قانونی» یا «غیرقانونی» بودن ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی مصوبات ازجمله همین مصوبه، دو موضوع مهمی بودند که سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود به آنها اشاره کرد. هادی طحان نظیف در پاسخ به سؤالی در ارتباط با طرح «محرمانه‌بودن اموال مسئولان» و تفسیر شورای نگهبان از این موضوع گفت: درخصوص طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان، متن جدیدی به تصویب مجلس نرسیده و مصوبه فعلی نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چنانچه مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد حتما شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند.
تأکید سخنگوی شورای نگهبان بر اینکه طرح فعلی «محرمانه‌بودن اموال مسئولان» مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است، این پرسش را که پیش از این هم بارها از سوی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی عنوان شده بود، در پی داشت که آیا ورود مجمع تشخیص به حیطه قانونگذاری «قانونی» است یا خیر؛ طحان نظیف در پاسخ گفت: ورود مجمع تشخیص غیرقانونی نیست. مجمع، وظایف مختلفی دارد. یکی از وظایف، جایی است که مجمع از باب اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان وارد می‌شود، اما یکی از وظایف مجمع که به جمع برگزیده‌ای از آنها سپرده شده، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام است و این هیأت جایگاه قانونی دارد و براساس آن بر مصوبات نظارت می‌کند. لذا هیأت عالی جایگاه قانونی دارد و بر مصوبات نظارت دارد اما این کار فرایندی  دارد که   باید طی شود یعنی باید ابتدا اعضای هیأت عالی نظارت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، نکات مورد نظر خود را بیان کنند و چنانچه موردی باقی ماند، به شورای نگهبان منعکس کنند که گاهی متأسفانه این فرایند طی نمی‌شود و گلایه‌هایی ایجاد می‌کند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام از یک سنخ نیستند و برخی از آنها نیاز به قانونگذاری و برخی نیاز به اصلاح فرایند اجرایی دارند و در برخی هم باید قانون‌های موجود اصلاح شود. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در مورد هماهنگی مجلس و شورای نگهبان در زمینه محرمانه‌بودن اموال و دارایی مسئولان نیز گفت: طبیعتاً دستگاه‌هایی که وظایفشان در یک راستاست، با یکدیگر تعامل دارند، اما هماهنگی خیر. ما و مجلس با یکدیگر هماهنگی نداریم و هر نهاد، مستقل عمل می‌کند و اینها نمایندگان مردم هستند و در هر زمینه‌ای که بخواهند می‌توانند قانونگذاری کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا طرح جدیدی از مجلس درخصوص محرمانه‌بودن اموال و دارایی مسئولان به شورای نگهبان رسیده است یا خیر، گفت: چیزی هنوز به‌دست ما نرسیده؛ حتی به صحن علنی هم نرسیده است. ظاهراً بحثی در کمیسیون قضایی مجلس مطرح است و هنوز موضوع به صحن علنی ارجاع نشده. اگر مصوبه این مراحل را طی کند، ما نیز در زمان مناسب اعلام نظر خواهیم کرد.
طحان نظیف درباره طرح «اصلاح نظارت بر رفتار نمایندگان» گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان قانونی است که سال‌ها قبل تصویب شده و بارها کارشناسان گفته‌اند که این قانون، قوی نیست. من از جزئیات این طرح اطلاعی ندارم و اینکه آیا وظیفه‌ای برعهده شورای نگهبان می‌گذارد یا نه را نمی‌دانم؛  ما به‌دنبال توسعه وظایف و مسئولیت‌های خودمان نیستیم. سخنگوی شورای نگهبان درباره حواشی بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی و قول سخنگوی پیشین درباره انتشار فیلم جلسه بررسی صلاحیت وی گفت: صحبت‌هایی در مورد رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است که نفی شده و این موضوع فرایندی دارد که باید طی شود و بنده نیز پیگیری می‌کنم.
طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره استعفای علی لاریجانی از پیگیری قرارداد ایران و چین و ارتباط آن با رد صلاحیت وی گفت: بنده نیز این موضوع را در رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم.

این خبر را به اشتراک بگذارید