• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 143022
+
-

لیگ بسکتبال؛ شاید جذاب‌تر از همیشه

تقسیم عادلانه‌تر بازیکنان، جدال مربیان سابق و‌فعلی تیم‌ملی و انگیزه بازیکنان برای حضور در این تیم می‌تواند فصل متفاوتی را برای لیگ بسکتبال رقم‌بزند

لیگ بسکتبال؛ شاید جذاب‌تر از همیشه

شهرداری گرگان-نظم‌آوران سیرجان ساعت15 امروز سی‌وپنجمین فصل از لیگ‌برتر بسکتبال را آغاز می‌کنند. شهرداری قهرمان فصل پیش است و نظم‌آوران تیم تازه‌وارد به لیگ‌برتر که در اولین بازی به مصاف قهرمان می‌رود.
لیگ امسال هم به ‌شکل متمرکز در سالن آزادی برگزار می‌شود. 16تیم در 2گروه تقسیم شده‌اند که البته هم به 16تیمی بودن لیگ نقد است و هم به برگزار شدن متمرکز. کارشناسان می‌گویند بسکتبال ایران نه به اندازه 16تیم بازیکن دارد، نه مربی و نه بودجه. آنها بیشتر نگران بازی‌‌های یک‌طرفه و با کیفیت پایین‌ هستند. باشگاه‌ها معترضند که چرا امسال لیگ متمرکز برگزار می‌شود. میزبانان مجبورند برای هر بازی 4میلیون تومان به فدراسیون هزینه بدهند، در حالی که می‌توانند در شهرشان میزبان باشند. باشگاه‌ها در تلاشند که در دور برگشت، بازی‌ها به صورت رفت‌وبرگشت انجام شود.

   حرفه‌ای‌تر از همیشه
لیگ امسال تفاوت‌هایی نسبت به دوره قبل دارد و مهم‌ترین تفاوت این است که تیم‌ها این فصل را حرفه‌ای‌تر از همیشه شروع می‌کنند. برای اولین‌بار بیشتر تیم‌ها از چند ماه قبل برنامه‌هایشان را برای فصل جدید آغاز کردند؛ کادر فنی‌شان را مشخص، بازیکنان‌شان را انتخاب و حتی تمرینات‌شان را آغاز کردند. فصل‌های پیش بعضی‌ تیم‌ها در دقایق آخر یا مربی نداشتند یا دنبال بازیکن بودند! حسن دیگر این فصل تقسیم عادلانه‌تر بازیکنان نامی در تیم‌هاست. فصل‌های پیش بازیکنان در یکی‌ دو تیم تجمع داشتند اما این فصل حداقل 3تیم شهرداری گرگان، شیمیدر و مهرام به اندازه هم ستاره دارند و بعضی از تیم‌ها با خریدهای خارجی کمبود ستاره‌شان را جبران کرده‌اند. در این شرایط است که گفته می‌شود حداقل چهار‌پنج تیم هم‌سطح شده‌اند و رسیدن به قهرمانی سخت‌تر از همیشه شده است. البته این فصل هم خارجی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در قهرمانی تیم‌ها دارند. فصل پیش شهرداری گرگان با 2خارجی خود به قهرمانی رسید که پری پتی در این قهرمانی نقش پررنگی داشت. این لیگ حضور متفاوتی از خارجی‌ها را تجربه می‌کند. فصل‌های پیش کمتر پیش می‌آمد که تیمی در شروع فصل بازیکن خارجی استخدام کند. خارجی‌ها بیشتر در پلی‌آف‌ها راهی ایران می‌شدند اما امسال در فصل نقل‌وانتقالات بعضی از تیم‌ها خریدهای خارجی‌شان را هم انجام دادند. واکنش‌ها به این خریدها هم متفاوت است. بعضی‌ها می‌گویند با حضور آنها بازیکنان خارجی نیمکت‌نشین می‌شوند و از نظر بعضی‌ها هم خارجی‌ها به داخلی‌ها انگیزه می‌دهند که کیفیت‌شان را بالا ببرند. مصطفی هاشمی، سرمربی تیم‌ملی گفته ملاک انتخابش کیفیت بازیکنان در لیگ است. تیم‌ملی از 5آذر باید در پنجره‌های انتخابی جام‌جهانی بازی کند و بازیکنان تا 25آبان که اردوی تیم‌ملی تشکیل می‌شود، فرصت دارند خودی نشان بدهند.

   اولین جریمه‌
ارسلان کاظمی و محمد جمشیدی لیگ شروع نشده به کمیته انضباطی رفتند چون در ثبت قرارداد اشتباهاتی داشتند که قابل دفاع نیست. آنها در حالی که با باشگاه‌های قبلی‌شان قرارداد داشتند، قرار جدید گذاشتند. ارسلان این فصل با باشگاه قبلی‌اش ذوب‌آهن بازی می‌کند و جمشیدی با شهرداری گرگان ولی باید تاوان اشتباه‌شان را بدهند. آنها منتظرند تا کمیته انضباطی میزان جریمه‌شان را مشخص کند.

   جنگ مربیان
فقط جدال بازیکنان داخل زمین جذاب نیست. این فصل رقابت‌ روی نیمکت تیم‌ها هم جذاب‌تر از همیشه شده است. مهران شاهین‌طبع، سرمربی سابق تیم‌ملی و شهرداری گرگان، جای مصطفی‌ هاشمی سرمربی فعلی تیم‌ملی را در شیمیدر گرفته است. هاشمی هم با مهرام در لیگ حضور دارد. مهران حاتمی دستیار او هم جانشین شاهین‌طبع در گرگان شده است. رقابت این 3تیم تماشایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید