• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 142997
+
-

فینال فینالیست‌ها

در 4سال اخیر از غرب آسیا فقط پرسپولیس و الهلال توانسته‌اند به فینال لیگ قهرمانان برسند

فینال فینالیست‌ها

تیم پرسپولیس از ساعت21:30 امشب در شهر ریاض به مصاف الهلال می‌رود تا یکی از حساس‌ترین بازی‌های خود در سال1400 را برگزار کند. مسابقه‌ای از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؛ مرحله‌ای که پرسپولیس هرگز در آن حذف نشده است. سرخپوشان همیشه در لیگ قهرمانان یا قبل از این مرحله حذف شده‌اند و یا با عبور از این مرحله به نیمه‌نهایی رسیده‌اند. اتفاقی که در همین 4سال اخیر 3بار رخ داده است.

فینالیست‌های 4سال اخیر
بعد از 2فینال در 3سال و حضور در 3نیمه‌نهایی طی 4سال، حالا پرسپولیس برای صعود به مراحل بالاتر در سال2021 به یک رقیب قدیمی برخورد کرده است. رقیبی سنتی که در تاریخش 14بار با پرسپولیس روبه‌رو شده و حالا مصاف پانزدهم، یکی از این دو تیم را به نیمه‌نهایی آسیا خواهد فرستاد. در 14تقابل قبلی هر یک از تیم‌ها 4بار به پیروزی رسیده‌اند و 6بازی هم مساوی شده است. اما در تعداد گل‌ها تیم عربستانی برتری مطلقی دارد و 17بر11 از پرسپولیس پیش است. الهلال و پرسپولیس قدرتمندترین تیم‌های غرب آسیا در سال‌های اخیر بوده‌اند. چنان که در 4فینال آخر لیگ قهرمانان یا پرسپولیس نماینده غرب آسیا بوده یا الهلال. پرسپولیس در سال‌های 2018 و 2020 دو نایب‌قهرمانی کسب کرد و الهلال در سال‌های 2017 و 2019 به یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی رسید. الهلال تنها تیم غرب است که در 9سال اخیر قهرمان آسیا شده و 8قهرمانی دیگر به تیم‌های شرق آسیا رسیده است.

   داور: ریوجی ساتوی خبرساز
داور بازی حساس پرسپولیس و الهلال، ریوجی ساتو داور معروف ژاپنی است. این داور 44ساله دیدارهای زیادی را در لیگ قهرمانان آسیا برای نمایندگان ایران سوت زده که یکی از قدیمی‌ترین آنها مصاف استقلال و بوریرام در سال2013 بود و این بازی در تایلند با برتری 2بریک استقلال تمام شد.
 سال2015 مصاف پرسپولیس مقابل النصر عربستان هم با قضاوت همین داور 3 بر صفر به سود النصر تمام شد. ریوجی ساتو همچنین 2 بار بازی‌ استقلال و الهلال را قضاوت کرده که هر بار یکی از این دو تیم به پیروزی رسیده است. این داور تاکنون 6بار در لیگ قهرمانان آسیا برای الهلال سوت زده که 3برد، یک مساوی و 2باخت برای الهلال به همراه داشته است. او 2بار هم برای پرسپولیس سوت زده که یک باخت و یک مساوی برای سرخپوشان داشته است.
ساتو همین هفته گذشته داور بازی سوریه و امارات بود که تصمیم عجیبش در این بازی بسیار حاشیه‌ساز شد. در دقیقه95 آن مسابقه توپ خلفان مبارک از خط دروازه عراق عبور کرد و این داور پس از کمک گرفتن از VAR، ابتدا به نشانه تأیید گل در سوت خود دمید ولی بلافاصله تصمیم خود را تغییر داد و مدعی شد سوت پایان دیدار را به صدا درآورده است! ساتو امشب هم با کمک VAR بازی پرسپولیس و الهلال را قضاوت می‌کند.

پس چه‌کسی عکس و لایک بگیرد؟
در حاشیه گاف تاریخی مدیران پرسپولیس و تأخیر در سفر این تیم به عربستان
پرسپولیس در آستانه بازی بسیار دشوار و مهم برابر الهلال عربستان، با مشکلی عجیب مواجه شد و سفر سرخپوشان به ریاض 24ساعت به تعویق افتاد. قرمزها روز چهارشنبه ساعت‌ها در فرودگاه تهران معطل شدند و نهایتا به‌دلیل عدم‌صدور مجوز فرود در فرودگاه ریاض به خانه‌هایشان برگشتند. اعزام پرسپولیس 24ساعت عقب افتاد و آنها نهایتا عصر جمعه به عربستان رفتند، اما این تأخیر 24ساعته بسیاری از برنامه‌های سرخپوشان را به هم زد و از همه مهم‌تر موجب خشم و عصبانیت آنها شد. با توجه به سابقه بد برخی از کشورهای رقیب در بحث پذیرایی از تیم‌های ایرانی، در ابتدا حدس زده می‌شد کارشکنی از سوی عربستانی‌ها بوده باشد، اما هرچه جلوتر رفتیم، نقش کم‌کاری عوامل داخلی پررنگ‌تر شد. از قرار معلوم مدیران باشگاه پرسپولیس در ارسال اسامی برای طرف عربستانی دچار تأخیر شده‌اند و تأکید اینستاگرامی یحیی گل‌محمدی روی «بی‌خیالی» یک عده هم می‌تواند این فرضیه را تأیید کند. در این شرایط اگر پرسپولیس مقابل الهلال متضرر شود، یک خودزنی بزرگ و غیرقابل بخشش رخ داده است.
اهمال در ارسال اسامی و فراهم کردن ملزومات سفر، در حالی رخ داده که پرسپولیس فعلا مدیرعامل قانونی ندارد و سرپرستی امور هم به مجید صدری سپرده شده؛ کسی که بیشتر انرژی‌اش صرف خودنمایی در فضای مجازی می‌شود. اوج کار او در روزهای اخیر، تمدید قرارداد زودهنگام و غیرضروری با یحیی گل‌محمدی و دستیارش حمید مطهری بود. نه اینکه این کارها بد باشد، اما وقت و آدم مناسبش را می‌خواهد. مدیران پرسپولیس درست در همین ایام به جای تمرکز روی گرفتن عکس یادگاری با یحیی می‌توانستند دنبال رتق و فتق کردن برنامه‌های سفر به عربستان باشند. اما خب اگر صدری دنبال این کارها برود، چه‌کسی برای هواداران لایو بگذارد؟ چه‌کسی کنار کادرفنی ژست‌های آنچنانی بگیرد؟ تازه افشین خان پیروانی هم به‌عنوان سرپرست تیم وظیفه داشت این ماجرا را پیگیری کند، اما خب ایشان هم بیشتر درگیر کری خواندن برای تیم‌های رقیب و بیان جملات «لایک‌بگیر» است. اصلا از قدیم گفته‌اند شما لایک را بگیر، بساط سفر به عربستان خودش جور می‌شود!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید