• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 142995
+
-

پرحاشیه مثل چلومرغ

پرحاشیه مثل چلومرغ

فاطمه عباسی

 حرف غذا که می‌شود، نخستین تصویری که در ذهن‌مان شکل می‌گیرد سفره است. در کشورهای مختلف بسته به شرایط اقتصادی، اقلیمی و فرهنگی، سفره‌ها متفاوت است. سفره ایرانی‌ها اما همیشه چند ماده غذایی ثابت مثل برنج و مرغ دارد که امسال دستخوش تغییرات و ناملایمتی ‌های زیادی شد. نوسان قیمت در موادغذایی سال‌هاست که وجود دارد اما کمبود برخی از این مواد خوراکی هم امسال اضافه شد و بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرد.
همه‌‌چیز از زمستان پارسال شروع شد؛ همان روزهایی که قیمت مرغ یکباره بالا رفت و صف‌های طولانی برای خرید تشکیل شد. آن موقع کسی فکرش را هم نمی‌کرد که حواشی یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی ایرانی‌ها تا همین حالا که حدود 7‌ماه از سال می‌گذرد ادامه داشته باشد.
 تا جایی که خبرهایی از کوپنی‌شدن مرغ منتشر شد و در بعضی از شهرها هم این ماده غذایی نایاب شد. دلیلش هم تا حدودی معلوم است؛ خشکسالی و تحریم و به تبع آن گرانی نهاده‌های دامی و خوراک مرغ و همچنین شرایط اقتصادی نامطلوب موجب شد که در طول این چند‌ماه قیمت مرغ دائما بالا و پایین برود یا حتی چند برابر شود.
مرغ البته در سفره غذایی پردردسر امسال ایرانیان تنها نیست چون بحث بر سر قیمت برنج هم این روزها حسابی داغ است. درست است که همیشه برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی مرغوب‌تر بوده  و قاعدتا قیمت بیشتری هم برای آن تعیین شده، اما چند برابرشدن قیمت برنج و رسیدن آن تا حدود 60هزار تومان، خیلی‌ها را متعجب و البته ناامید کرده. تا جایی که برخی از فروشگاه‌ها با بازکردن کیسه‌های برنج، این محصول را در وزن‌هایی کمتر از یک کیلو به مردم می‌فروشند. برنج خارجی مثل برنج تایلندی و هندی هم تنها کمی ارزان‌تر از برنج ایرانی است و کار به جایی رسیده که برخی از مردم ترجیح داده‌اند برنج و مرغ را از سفره‌شان حذف کنند. با اینکه بالارفتن قیمت‌ها فقط مختص این دو ماده غذایی نبوده و خیلی از خوراکی‌های دیگر هم افزایش قیمت زیادی داشته‌اند، اما از اواخر سال گذشته تا امروز چلومرغ یکی از پرحاشیه‌ترین و پردردسرترین غذاها در سفره ایرانی‌ها بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :