• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 22 مهر 1400
کد مطلب : 142902
+
-

حکم هفت تپه

سخنگوی دستگاه قضا آخرین وضعیت پرونده‌های نیشکر هفت‌تپه علت فوت شاهین ناصری و آذری‌جهرمی را تشریح کرد

 سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده هفت‌تپه گفت:  در این پرونده تعداد زیادی از افراد به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی محکوم شدند؛ ازجمله این افراد امید اسدبیگی فرزند احسان است که اتهام وی هم مشارکت در اخلال عمده در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق ارز و هم مباشرت به‌صورت مستقل در قاچاق عمده ارز است که به ۲۰سال حبس، رد اموال و جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.  
ذبیح‌الله خداییان  ادامه داد: یکی دیگر از مرتکبین این جرم، مهرداد رستمی فرزند میرمحمد است که وی نیز به ۲۰سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شده و حدود 2نفر از این متهمان هر کدام به ۱۵سال حبس، ۳نفر هرکدام به ۱۰سال حبس و بیش از ۱۷ نفر هرکدام به ۵سال حبس محکوم شدند. خداییان افزود: اتهام اسدبیگی مشارکت در قاچاق یک‌میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق 2میلیون و ۸۹۴ هزار یورو بوده است که به این موضوع رسیدگی شده و متهمان محکومیت قطعی پیدا کردند و حکمشان لازم‌الاجراست.

حکم پرونده منافقین اعلام شد
حکم نهایی دادگاه منافقین دیروز اعلام و بنا به‌گفته سخنگوی دستگاه قضا، سرکرده گروهک منافقین به پرداخت حدود ۷۶۶۰ میلیارد تومان غرامت به آسیب‌دیدگان از عملیات‌ها و رفتارهای این سازمان محکوم شد.
اقدامات منافقین چه اقدامات تروریستی که در داخل شهر‌های ایران داشتند و بیش از ۱۷هزار نفر از مردم بی‌گناه ما ازجمله مسئولان وقت را به شهادت رساندند و تعداد زیادی مصدوم و مجروح شدند و چه جنایات آنها در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن از یک بعد دارای جنبه کیفری است که جنبه عمومی دارد و نیاز به شکایت نیست و مدعی‌العموم در این خصوص صلاحیت تعقیب را دارد.  با همین مقدمه بود که ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی دستگاه قضا دیروز در نشست خبری‌اش با خبرنگاران اعلام کرد: بعد دیگر اقدامات آنها جنبه حقوقی یا مدنی موضوع است که هر کسی از اقدامات گروهک منافقین دچار آسیب شده یا خسارت مادی و معنوی دیده می‌تواند طرح دعوی و مطالبه جبران خسارت خود را بکند.

پرونده قضایی منافقین چگونه تشکیل شد؟
به هر روی از اواخر سال گذشته روند بررسی اتهامات این گروهک آغاز شد و سرانجام با اعلام آمادگی تعدادی از اعضای سابق این فرقه زمینه طرح دعوا فراهم شد و با ارائه دادخواست ۴۲نفر از اعضای سابق این گروهک، نخستین دادگاه رسیدگی به پرونده 17اسفند‌ماه سال گذشته در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی و عمومی بین‌الملل تهران برگزار شد.
قاضی پورمریدی، رئیس دادگاه گروهک منافقین در نخستین جلسه دادگاه، خواندگان این پرونده را مسعود رجوی، مریم رجوی، مهدی ابریشمچی، ابوالقاسم رضایی، سیدمحمد سیدمحدثی، مجید حریری، محبوبه جمشیدی، مهدی مرادی، مژگان پارسایی، محمدعلی توفیقی‌خانیکی، محمد حیاتی، عباسعلی سیفی‌پور، هادی روشن‌روان، علیرضا جعفرزاده، محمدصادق سادات‌دربندی، مهوش سپهری، عذرا علوی‌طالقانی، مهدی علی‌قلی، محمدجواد غدیری‌مدرسی، سارا صمصامی و گیتی گیوه‌چیان عنوان کرد و گفت: از طریق کشورهای فرانسه و آلبانی که محل اقامت اعضای این گروهک است، ابلاغ بعد از ارائه دادخواست انجام شد. نیابت را مستقیماً به وزارت دادگستری آلبانی سپردیم تا ابلاغ را انجام دهند که از طریق وزارت خارجه برای آنها ارسال شده است.
در نخستین جلسه دادگاه منافقین، توسلی، وکیل شکات پرونده به بیان دادخواست در 2بخش که بخش اول ماهیت گروهک به‌عنوان یک فرقه و مولفه‌های تشکیل یک فرقه و آثار رفتار فرقه‌ای و بخش دوم رفتار‌شناسی این گروهک بود، پرداخت. دومین جلسه دادگاه منافقین هم روز بعد، یعنی 18اسفند 99برگزار شد که در آن تعدادی از اعضای سابق این گروهک تروریستی، به‌عنوان خواهان پرونده ضمن اعلام شکایت خود توضیحاتی از شکنجه‌ها و رفتارهای این گروهک را بیان و ابراز امیدواری کردند که نتیجه به محکومیت این فرقه در این دادگاه ختم نشود و در عرصه بین‌الملل به محکومیت فرقه رجوی کشیده شود.
 به‌دنبال پیگیری‌های قضایی سرانجام 8‌ماه بعد از نخستین جلسه دادگاهی، دیروز سخنگوی دستگاه قضا هم در نشست خبری خود تصریح کرد که دادگاه مراتب را از طریق وزارت امور خارجه به وزارت دادگستری کشورهایی که این گروهک در آنها فعالیت می‌کنند  ابلاغ کرده‌است.  

محکومیت سرکرده منافقین به پرداخت غرامت
صدور حکم دادگاه می‌تواند مقدمه‌ساز ارجاع این پرونده به دادگاه‌های بین‌المللی برای محکومیت این فرقه تروریستی هم  باشد؛ حکمی که خداییان در مورد جزئیات آن تصریح کرد: دادگاه حکم پرونده را صادر کرده است و سرکرده گروهک منافقین به پرداخت حدود ۷۶۶۰ میلیارد تومان در حق آسیب‌دیدگان و کسانی که خسارت مادی و معنوی به آنها وارد شده محکوم شده و حکم پرونده لازم‌الاجراست. وی در ادامه عنوان کرد: افرادی که از این گروهک جدا شده‌اند، اعلام کرده‌اند که سال‌ها در اسارت این گروهک بوده‌اند و آنها را به کار‌های اجباری وامی‌داشتند و اجازه خروج به آنها داده نمی‌شد که در هر حال به طرق مختلف توانستند از آنها جدا شوند و خود را به ایران اسلامی برسانند. اعلام حکم دادگاه پرونده منافقین شاید مهم‌ترین بخش از سخنان سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری دیروز بود، اما اعلام حکم قطعی پرونده هفت‌تپه و علت فوت شاهین ناصری زندانی که اخیرا در زندان فوت شد،  از موارد مهم دیگری بود که خداییان به آنها اشاره کرد.

مسمومیت دارویی؛ علت فوت شاهین ناصری
خداییان در پاسخ به سؤالی در مورد علت فوت شاهین ناصری گفت: در جلسه قبل اعلام کردم که نتیجه پزشکی قانونی اعلام نشده، اما اخیرا پزشکی‌قانونی نظر خود را اعلام کرده و علت مرگ وی را مسمومیت دارویی دانسته است.
مهلت استجازه تمدید شد
سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با روند ادامه کار محاکم با توجه به پایان استجازه مقام معظم رهبری برای محاکم ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: مهلت استجازه در شهریور به پایان می‌رسید که با تقاضای ریاست قوه قضاییه از مقام معظم رهبری، معظم‌له موافقت کردندکه تا پایان تصویب قانون، این استجازه اعتبار داشته باشد. خداییان در ادامه و در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت شکایت تعدادی از شهروندان در اهواز و مدعی‌العموم از محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر وقت ارتباطات گفت: درخصوص این فرد، با شکایت جمعی از مردم و چند دستگاه اجرایی به اتهام نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی، استنکاف از دستور قضایی و استنکاف از اجرای اوامر حکومتی مقامات قانونی، پرونده‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است. او ادامه داد: این فرد احضار و تفهیم اتهام شده و با قرار تامین کیفری آزاد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :