• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142836
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31DWO
+
-

سیدجواد هاشمی از شهر گربه‌ها می‌گوید

اکران پرهزینه‌ترین فیلم جشنواره

اکران پرهزینه‌ترین فیلم جشنواره

عاطفه علیان- خبرنگار

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، با اکران فیلم ملودرام اجتماعی نوجوانان از سیستان و بلوچستان در حالی به کارش ادامه می‌دهد که در روز پنجم «شهر گربه‌ها» ساخته سیدجواد هاشمی اکران شد. فیلمی که از آن به‌عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ جشنواره‌ها اسم برده می‌شود. سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان و 22شهر دیگر کشور در حال برگزاری است. کودکان از سراسر کشور به‌صورت حضوری و مجازی در حال تماشای محصولات تصویری این دوره از جشنواره هستند. روز پنجم جشنواره به فیلم «شهرگربه‌ها» ساخته سید جواد هاشمی اختصاص یافت. این فیلم که از آن به‌عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ جشنواره‌های فیلم کودکان و نوجوانان یاد می‌شود، در 2 سانس در سینمای فلسطین و ساحل به نمایش درمی‌آید.

  ساخت قسمت دوم «شهر گربه‌ها»

سیدجواد هاشمی که راهی اصفهان برای اکران فیلم «شهرگربه‌ها» است، به همشهری می‌گوید: «هدف اصلی این فیلم پرداختن به موضوع مهاجرت است. این فیلم موزیکال با دستمایه فانتزی گونه، درصدد است تا موضوع مهاجرت را واکاوی کند و به مخاطب کودک، نوجوان و خانواده‌ها بفهماند در کشورهای دیگر خبری نیست.» وی به شخصیت «ترامپ» که به‌صورت انیمیشن در فیلم «شهرگربه ها» ظاهر شده، اشاره می کند و ادامه می‌دهد: «این فیلم، آموزه‌های اخلاقی متعددی دارد و سعی شده تا با شخصیت انیمیشن ترامپ، وجهه بین‌المللی به فیلم داده شود.» به‌گفته هاشمی، این فیلم پرهزینه‌ترین فیلم کودکان و نوجوانان در ادوار جشنواره‌هاست. هاشمی این فیلرم را همچون آثار دیگرش، سریال وار می‌داند و اعلام می‌کند:«قسمت دوم فیلم «شهرگربه ها» هم در حال ساخت است. امیدوارم مخاطبان از دیدن این فیلم لذت ببرند. بسیار خوشحالم که فیلم توسط کودکان و نوجوانان داوری می‌شود و تا زمانی که بتوانم برای کودکان و نوجوانان فیلم می‌سازم.»

سینما به سیستان و بلوچستان بدهکار است
یکی از فیلم‌های به اکران درآمده در این جشنواره، ساخته حسین ریگی، کارگردان اهل سیستان و بلوچستان است. ریگی که فیلمش در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آنطور که باید دیده نشد، توانست در جشنواره سی و چهارم فیلم کودکان و نوجوانان، نظر مخاطبان اصلی را به‌خود معطوف کند. حسین ریگی درباره فیلم ملودرام اجتماعی«لیپار» به همشهری می‌گوید: «از سال 74، دوره‌های فیلمسازی‌ را با سینما جوان گذراندم و 21 سال پیش، نخستین حضور خود را در جشنواره فیلم کوتاه تهران تجربه کردم و به‌رغم تمام محدودیت‌ها و موانع، فیلمسازی‌ را دنبال کردم. متأسفانه به‌علت مسافت طولانی سیستان و بلوچستان با پایتخت و کمبود امکانات دسترسی برای کارگردانان سایر شهرستان‌ها با محدودیت همراه است و بر این باورم که سینمای ایران، نیم قرن به سیستان و بلوچستان بدهکار است.»

پروسه ساخت لیپار
وی در ادامه با بیان این مطلب که همواره موضوع کودکان و نوجوانان یکی از دغدغه‌های مهم من به‌عنوان کارگردان بوده، اضافه می‌کند:«به‌رغم اینکه موانع برای فیلمسازی این طیف از جامعه با محدودیت بیشتری همراه است، اما سعی کردم این گروه را هدف فیلم‌های خود قرار دهم. در سال 96، با اخذ مجوز از وزارت ارشاد پیگیر ساخت «لیپار» شدم. فیلمنامه «لیپار» در مراحل ابتدایی از طرف بنیاد سینمایی فارابی رد شد، اما با تغییرات اعمال شده توانستیم به فیلم نهایی که در جشنواره سی و چهارم فیلم کودکان و نوجوانان به نمایش درآمده، برسیم.» کارگردان «لیپار» تصریح می‌کند: «متأسفانه چالش پیداکردن تهیه‌کننده برای فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دهه‌های گذشته تا کنون تداوم داشته است؛ به‌ویژه این محدودیت‌ها برای شهرستان‌ها خاص و منحصر به‌فرد است. در ابتدا عنوان فیلم را به نام یکی از شخصیت‌های فیلم گذاشته بودیم که به «لیپار» یعنی محل تلاقی رودخانه با دریا تغییر یافت. این فیلم ملودرام اجتماعی به یکی از مسائل دوران نوجوانی که به بحران ارتباطی پسر با پدر مربوط است، اشاره دارد. تلاشم این بود که بتوانم این محل تلاقی ارتباطی را واکاوی کنم. چراکه خودم هم برای رسیدن به این نقطه این چالش‌ها را گذراندم و موانع بسیاری در مسیر رویایی ام که فیلمسازی‌ بود، طی کردم و همین مسئله باعث این شد در فیلمی، به این موضوع مهم بپردازم.»

 ملودرامی از سیستان و بلوچستان

به‌گفته ریگی؛ این فیلم با حضور 10بازیگر که 5نفر از آنها از اهالی سیستان و بلوچستان هستند و برای نخستین بار در فیلمی بازی کرده‌اند به اکران درآمد که خوشبختانه توسط مخاطب اصلی جشنواره که همان کودکان و نوجوانان هستند، مورد استقبال قرار گرفت و اگر جشنواره یک کارکرد داشته باشد، همین مسئله مهم است که کودکان توسط کودکان داوری شوند. وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر این دوره از جشنواره می‌گوید: «قطعا کرونا از میزان تماشای فیلم‌های این دوره کاسته و تعداد کمتری از مخاطبان اصلی ما می‌توانند فیلم‌ها را ببینند، اما بازخوردها نشان می‌دهد که «لیپار» به‌طور جدی در این دوره از جشنواره دیده شد و امیدوارم توانسته باشد به‌عنوان فیلم ملودرام از سیستان وبلوچستان به نیاز نوجوانان پاسخ بدهد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید