• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142824
+
-

دید واقع‌بینانه به آلودگی هوای تهران

کم‌کم سرما رخ نشان می‌دهد و اگر طبق روال هرساله باشد، باید منتظر افزایش آلودگی هوا هم باشیم؛ چراکه با کاهش درجه هوا و جریان باد، اینورژن (وارونگی دما) رخ خواهد داد و در نتیجه شرایط برای انباشت آلاینده‌های مختلف به‌خصوص ذرات زیر 2.5میکرون فراهم می‌شود.
به گزارش همشهری، این در حالی است که انگار امسال زودتر از سال‌های پیش، آلودگی هوای تهران رو به افزایش گذاشته است؛ تا جایی که برخی، کاهش شعاع دید افقی در پایتخت را دلیل این موضوع عنوان کرده‌اند. اما واقعیت آن است که خوشبختانه وضعیت کنونی هنوز به حدی بحرانی نشده که حتی بگوییم کیفیت هوای شهر برای همه شهروندان ناسالم شده است.
با وجود این، برخی ‌سایت‌ها‌ و شبکه‌های خبری تنها با تکیه بر غبارآلود‌بودن آسمان، مدعی شده‌اند هوای تهران ناسالم است و شرکت کنترل کیفیت هوا، آمار دقیق شاخص را به مردم اعلام نمی‌کند؛ درصورتی که برای آنکه شاخص آلودگی هوا به پارامترهای گوناگونی وابسته است و فقط با رصد محدوده مرکزی تهران از نقاط دور و نزدیک نمی‌توان نتیجه گرفت که کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد. به‌عبارت دیگر، یکی از دلایل بالاترین میزان ذرات معلق آلاینده در محدوده‌هایی از تهران به وضعیت جغرافیایی و پستی و بلندی‌های شهر ارتباط پیدا می‌کند.
از سوی دیگر نباید شاخص ساعاتی از روز را به کل یک‌روز مرتبط کرد. به‌طور نمونه اگر میانگین شاخص دستگاه‌های پایش و سنجش آلاینده‌ها در ساعت 5صبح دیروز عدد 100بود، نمی‌توان گفت که میانگین 24ساعته گذشته کل ایستگاه‌ها نیز همین عدد بوده است؛ درحالی‌که طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا میانگین ذرات آلاینده‌ها (AQI) طی این مدت زمان 86بوده است؛ یعنی کیفیت هوا قابل‌قبول. اگرچه در همین مدت، ایستگاه شهرداری منطقه‌19 عدد 152یعنی بسیار ناسالم را به ثبت رساند.
با همه اینها، بررسی واقع‌بینانه در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن بود که در صبحگاه روز سه‌شنبه (۲۰ مهر ۱۴۰۰) با افزایش ترافیک صبحگاهی در مناطق پرتردد کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت که ناشی از عدم‌وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته بود؛ اما این مسئله برای همه مناطق رخ نداد. ‌همچنین پیش‌‌بینی‌های این شرکت نشان می‌دهد امروز صبح (۲۱ مهر ۱۴۰۰) افزایش ترافیک صبحگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق می‌شود که در بیشتر مناطق پرتردد کاهش کیفیت هوا را به‌دنبال خواهد داشت. عدم‌وزش باد مؤثر در طول روز هم از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد.‌
 افزایش ترافیک همراه با تداوم پایداری و سکون جوی تا اواخر وقت چهارشنبه سبب افزایش غلظت ذرات معلق و تجمع آلاینده‌ها خواهد شد و به‌تبع آن برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید