• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142804
+
-

اولین بلیت صادر شد

آلمان پس از قطر میزبان، دومین تیمی شد که در جام‌جهانی آینده حضور خواهد داشت

اولین بلیت صادر شد

اگر صعود قریب به یقین تیم ملی برزیل از منطقه آمریکای جنوبی را درنظر نگیریم، تیم ملی آلمان توانست نام خود را به‌عنوان دومین تیم حاضر در جام‌جهانی2022که سال آینده در قطر برگزار می‌شود، ثبت کند. فعلا تنها حضور میزبان یعنی قطر و آلمان که قهرمان 4 دوره این رقابت‌هاست در جام جهانی آینده قطعی شده است. پیروزی خارج از خانه 4 بر صفر در زمین مقدونیه شمالی علاوه بر آنکه تیمو ورنر را با 2‌گل احیا کرد، پنجمین پیروزی پیاپی هانسی فلیک در پست سرمربیگری تیم ملی آلمان بود. او که بعد از یورو جانشین یواخیم لوو شده، در جام جهانی2014دستیار همین مربی بود و همراه او قهرمان جام جهانی شد. با توجه به شکست ارمنستان در خانه رومانی، صعود آلمان‌ها زودتر از آنچه تصور می‌رفت قطعی شد. آلمان با 7برد در 7بازی و در فاصله 2‌هفته مانده به پایان مرحله گروهی، جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کرد. آلمان‌ها در این 7‌بازی 23‌گل زدند و تنها 3‌گل خورده‌اند. کای هاورتس و جمال موسیالا، 2‌گل دیگر پیروزی مقابل مقدونیه را به ثمر رساندند. جمال موسیالا هافبک ۱۸‌ساله باشگاه بایرن‌مونیخ و تیم ملی آلمان، موفق شد با گلزنی در این دیدار نخستین گل ملی خود را به ثبت برساند‌. موسیالا اکنون با به ثمر رساندن این گل، با 18‌سال و 227‌روز سن، به دومین گلزن جوان تاریخ تیم ملی آلمان بعد از ماریوس هیلر با 17‌سال و 241‌روز تبدیل شد. رومانی که تیم دوم این گروه است تنها 13امتیاز جمع کرده است.
این هجدهمین حضور پیاپی ژرمن‌ها در مرحله نهایی جام‌های جهانی خواهد بود که تعداد حضور آنان را به 20 بار می‌رساند. این در حالی است که قطر به‌عنوان میزبان که تنها تیم دیگر قطعی حاضر در این مسابقات است، نخستین حضورش را در جام جهانی تجربه خواهد کرد. برخلاف دوران قدیم، حتی مدافع عنوان قهرمانی هم به‌طور خودکار به جام جهانی راه نمی‌یابد و برای همین فرانسه هم مثل سایر تیم‌ها در مسابقات انتخابی شرکت کرده و برخلاف لیگ ملت‌ها که در آن قهرمان شد، اوضاع چندان مناسبی برای صعود به قطر ندارد.
کامرون (2002)، ژاپن (2006)، ژاپن (2010)، ژاپن (2014)، برزیل (2018) و حالا آلمان (2022)، نخستین تیم‌هایی هستند که در ادوار اخیر، سهمیه جام‌جهانی را کسب کرده‌اند. جالب اینکه ژاپن به‌عنوان تیمی که در3‌دوره از 6‌دوره اخیر، نخستین صعودکننده به جام جهانی بوده، هم‌اکنون وضعیت مناسبی در گروه دوم آسیا برای صعود ندارد و حتی به عمان و عربستان هم باخته است.
از میان 211عضو رسمی فیفا، 210عضو برای جام جهانی درخواست حضور دادند. از میان این همه عضو، 5/4سهمیه نهایی به آسیا می‌رسد، 5سهمیه به آفریقا، 5/3سهمیه در اختیار آمریکای شمالی و مرکزی قرار می‌گیرد، 5/4تیم از آمریکای جنوبی صعود می‌کنند، نیم تیم (صفر یا یک تیم) از اقیانوسیه منهای استرالیا، یک سهمیه برای میزبان و 13سهمیه هم از اروپا که یکی از آنها را آلمان به‌دست آورده است. یک نکته دیگر هم هست؛ روسیه که با توقف کرواسی در بازی‌های پریشب توانست صدر را از نایب‌قهرمان جام‌جهانی پیشین پس بگیرد، اگر بتواند به جام جهانی صعود کند، قادر به استفاده از نام این کشور در رقابت‌های پیش‌رو نخواهد بود. درست مثل رقابت‌های المپیک که به‌دلیل تخلف‌های گسترده ورزشکاران این کشور پیرامون دوپینگ، مجاز به استفاده از نام روسیه نبود.
در دور اول مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه اروپا 55تیم حاضر بودند که 18تای آنها در همان پلی‌آف حذف شدند. غیراز آلمان 35تیم دیگر برای 12سهمیه باقیمانده مبارزه خواهند کرد. آفریقا با 55کشور داوطلب، شلوغ‌ترین منطقه فیفا پس از اروپا بود. تعداد کشورهای آسیایی خواهان حضور در جام جهانی قطر هم 1+45‌تیم بود. شاید بدنباشد در پایان اشاره‌ای هم به وضعیت صعود تیم‌ها درصورت مساوی شدن امتیازات داشته باشیم. فیفا برای تشخیص در اینگونه موارد به تفاضل گل نگاه می‌کند، سپس به گل‌های زده بیشتر و درنهایت مسابقه رودررو و حتی کارت زردهای دریافتی کمتر.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید