• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142772
+
-

شیخ الرئیس و پرسشِ هستی

سی‌امین نشست از مجموعه درس‌گفـــتارهایی درباره‌ بوعلی سینا امروز، چهارشنبه ۲۱ مهر ساعت ۱۱ صبح با عنوان «شیخ‌الرئیس و پرسش هستی» به سخنرانی میلاد نوری، پژوهشگر و مدرس فلسفه اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.
انسان است که از هستی می‌پرسد و راه می‌جوید. فلسفه پرسش از هستی است که امری مشترک میانِ تمام هستندگان، و بُنیانِ بودن و دانستن است. اما ما چگونه به چنین موضوعی راه می‌بریم اگر این خودِ هستی است که امکانِ اندیشه و آگاهی است؟ اساسا، فلسفه همنشینی با هستی در مقام خودآگاهی است. این همنشینی تکین است. پس فلسفه عمومیت تکین شده، و تکینگی عمومیت یافته است. فیلسوف در مقامِ خودآگاهی‌اش تمام آگاهی را مشاهده کرده و فهم هستی را به تمامیت می‌رساند. پس، او از آنچه پیشینیان‌اش گفته‌اند فراتر می‌رود، اما در عین حال، آنچه را در مرافقت هستی یافته از آن همگان می‌شمارد. ابن سینا در منطق‌المشرقین می‌نویسد: «ما این کتاب را جز برای خودمان ننگاشته‌ایم؛ و مقصود از خودِ ما همانا کسانی‌اند که در جایگاه و نظرگاه ما بایستند».
علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی:  ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی: bookcitycc و صفحه این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید