• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142766
+
-

تمرکز برای نوشتن

فرزام شیرزادی- نویسنده و روزنامه‌نگار

اغلب نویسنده‌ها عادت دارند در فضایی آرام و بی‌سر‌و‌صدا بنویسند. معدود نویسندگانی هم هستند که شلوغی و سروصدا مانع نوشتن‌شان نیست. در ادامه به چند راهکار ساده برای بهتر و راحت‌تر نوشتن در آرامش اشاره می‌کنم.

1-بسیاری از نویسندگان حرفه‌ای صبح زود شروع به نوشتن می‌کنند. ساعت اولیه صبح بهترین زمان برای نوشتن است؛ ساعاتی که دیگران خواب هستند و می‌توان از تنهایی و خلوت بی‌مزاحم برای نوشتن بهره برد.
2-پیش از نوشتن، عوامل بالقوه حواس‌پرتی را از بین ببرید. بسیاری چیزها که افکار ما را برهم می‌زنند از قبل قابل پیش‌بینی‌اند. مثلا پیش از نوشتن لوازم‌التحریر مورد نیازتان را فراهم کنید. اگر با قلم و کاغذ می‌نویسید، مداد، پاک‌کن، خودکار، خودنویس و کاغذ مناسب کارتان را تهیه کنید تا مجبور نباشید در گرماگرم نوشتن دست از کار بکشید. بعضی از نویسنده‌ها هربار پس از نوشتن، مدادهایشان را می‌تراشند و وسایل مورد نیازشان را برای نوشتن در روز بعد آماده می‌کنند.
3-خیلی از نویسنده‌ها اوقاتی را به نوشتن و زمانی را هم به انجام کارها و امور جزئی زندگی روزانه اختصاص می‌دهند. مثلاً اگر صبح‌ها زمانی مناسب برای نوشتن است، کارهای دیگر را بعدازظهر انجام دهید یا اگر زمانی می‌نویسید که بچه‌هایتان خوابند – ساعت 10 و 11 شب – برنامه‌ریزی کنید که دیگر کارهایتان را قبل از اینکه آنها بخوابند انجام دهید.
4-موقع نوشتن تحت تأثیر اتفاقات و عواملی که ذهنتان را منحرف می‌کنند قرار نگیرید. گاهی اوقات رمز موفقیت در مواجهه با عوامل حواس‌پرتی این است که به جای کلافه شدن و عزا گرفتن و وقت تلف‌کردن، ببینیم چطور می‌شود دوباره آهنگ یکنواخت نوشتن را از سرگرفت.
5-چطور می‌توان وقتی حواسمان پرت و فکرمان منحرف شد، دوباره غرق در نوشتن شویم؟ در این‌باره نویسندگان مختلف از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بعضی‌ها مدتی قدم می‌زنند تا دوباره از نگرانی‌های روزمره کنده شوند و به همان ذهنیت خلاق برگردند. بعضی‌ها با نگاه کردن به عکس، طرح یا تصویری که دارند چند سطری درباره‌اش می‌نویسند و دوباره پا به درون همان حال و هوا و وضعیتی که تجسم کرده بودند می‌گذارند. نویسندگانی هم هستند که با استراحت یا حتی فکر کردن دوباره سرذوق و شوق می‌آیند.
6-هیچ‌کس جز خود نویسنده نمی‌تواند فضایی مناسب برای نوشتنش فراهم کند. همه این‌ها فقط و فقط با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان و مکانی که در آن هستیم برقرار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید