• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142771
+
-

3کتاب از نشر نی

«فرصت‌های بزرگ»(نمایشنامه)، «بانویی از تاکنا»(نمایشنامه) و «کاناپه»(مجموعه داستان) 3 عنوان کتابی هستند که به تازگی از سوی نشر نی منتشر شده‌اند.

فرصت‌های بزرگ
این نمایشنامه را برنارد اسلید(۱۹۳۰-۲۰۱۹) در سال۱۹۸۲ نوشت، ولی برای نخستین‌بار در سال۲۰۰۶ با بازی ژان رنو و کلمانتین سلاریه در سالن تئاتر ادوار هفتم به نمایش درآمد. اقتباس و کارگردانی به‌عهده دانیل تامسون و میزانسن به‌عهده برنارد مورا بود. فرصت‌های بزرگ، روایت جذابی است از اشتباهی که 10سال ادامه پیدا می‌کند، جدایی همیشگی دو نفر که شک دارند با هم بمانند یا جدا شوند. در احساسات متضاد هر دو ترسی وجود دارد که بر زندگی‌شان تأثیر مستقیمی می‌گذارد. نویسنده ما را وارد پیچ وخم احساساتی فراتر از احساسات معمول زناشویی نمی‌کند بلکه ضربه‌های مهمی را نمایش می‌دهد که به زندگی هرکدام و به عشق‌شان وارد می‌شود. در فرصت‌های بزرگ مدام شاهد تغییر جایگاه شخصیت‌ها هستیم. موقعیت‌های آرام ناگهان تغییر شکل می‌دهند و تنش‌ها به خنده بدل می‌شوند. برنارد اسلید عشق را در لحظات ناب نمی‌جوید، بلکه آن را در لحظات نابودی آدم‌ها و ویرانی عشق‌شان نشان می‌دهد. این نمایشنامه با ترجمه مهسا خیراللهی در 118صفحه‌، به بهای 30هزار تومان منتشر شده است.

بانویی از تاکنا
این نمایشنامه نوشته ماریو بارگاس یوسا را لیلا حسین رشیدی ترجمه کرده است. یوسا با خواندن «مرگ فروشنده» آرتور میلر به نمایشنامه‌نویسی علاقه‌مند شد و در سال۱۹۵۲ نخستین نمایشنامه‌اش، «فرار اینکا» را نوشت. بیش از 2دهه طول کشید تا او نمایشنامه بعدی‌اش یعنی بانویی از تاکنا را منتشر کند. خودش می‌گوید: «من بیشتر می‌توانستم نمایشنامه‌نویس باشم تا رمان‌نویس. اما اینطور نشد؛ در آن زمان فعالیت‌های تئاتری در پرو بسیار محدود بود و نوشتن برای تئاتر عذاب‌آور.» شاید به همین علت بود که بین نمایشنامه اول و دوم او وقفه‌ای طولانی افتاد. یوسا تاکنون 10نمایشنامه نوشته است که آخرین آنها اقتباسی است از کامرون بوکاچو، با عنوان داستان‌های طاعون. در نمایشنامه بانویی از تاکنا، یوسا خود زندگی‌نامه و نمایشنامه را تلفیق کرده و واقعیت و تخیل را درهم آمیخته است. در واقع، او خاطرات دوران کودکی‌اش را با روایت زندگی «مامانی» درهم می‌آمیزد و عنصر خیال را هم به آن اضافه می‌کند.  این نمایشنامه 112صفحه‌ای 28هزار تومان قیمت دارد.

کاناپه
کاناپه، مجموعه‌ای است شامل 12داستان کوتاه به قلم ساناز اقتصادی‌نیا؛ داستان‌هایی کوتاه با سوژه‌های اجتماعی. «جوجه زعفرانی»، «ترزا می»، «یک‌صدم ثانیه»، «معصوم»، «سینا»، «زنی که نمی‌دانند کیست»، «نفر بیست‌وپنجم»، «بوهیما»، «آدامس دارچینی»، «آبی زنگاری»، «امشب شب مهتابه» و
«شاسی بلند» از داستان‌های این مجموعه هستند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «فریدون، خیس و خونین، روی کاناپه زردرنگ عریض و طویل، روی تکه‌های ریز و درشت کریستال‌های گرانقیمت، روی پسته و نقل‌های بهارنارنج و شیرینی نخودچی‌های عید، پخش شده بود. ماهی قرمز عید روی تراشه‌های کریستال خیس و خونی تکان می‌خورد. خواننده دوبی‌نشین شش‌وهشت می‌خواند. دریا و ساحل دویدند سمت آسانسور.» این مجموعه 87صفحه‌ای 35هزار تومان قیمت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید