• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142699
+
-

اعطای جایزه نوبل به مدل جدید پژوهش‌های اقتصادی

اعطای جایزه نوبل به مدل جدید پژوهش‌های اقتصادی

جایزه نوبل اقتصاد سال2021 به 3اقتصاددانی رسید که از مدل جدیدی با عنوان آزمایش‌های طبیعی در پژوهش‌های اقتصادی استفاده کرده‌اند.
به گزارش همشهری، روز گذشته برندگان جایزه نوبل اقتصاد در سال2021 مشخص شدند. این جایزه به‌طور مشترک به دیوید کارد، جاشوا انگریست و گیدو ایمبنس رسید. این اقتصاددانان با ارائه مدل جدیدی در پژوهش‌های اقتصادی، رابطه سیاست‌های اقتصادی و سایر رویداد‌ها را بررسی کرده‌اند. در این مدل از روش آزمایش‌های طبیعی در تحقیقات اقتصادی استفاده می‌شود که به نتایج اثربخشی می‌رسد. آزمایش‌های طبیعی با رویکردی تجربی، موقعیت‌های زندگی واقعی را برای ارزیابی تأثیر تصمیم‌ها و سیاست‌های دولتی بررسی می‌کنند. اوا مورک، یکی از اعضای کمیته جایزه نوبل در علوم اقتصادی می‌گوید: آزمایش‌های طبیعی همه‌جا در جریان است. دیوید کارد کانادایی در پژوهش‌های خود تأثیر افزایش حداقل دستمزد را بر میزان اشتغال در ایالت نیوجرسی آمریکا سنجیده است. یافته‌های او باعث تشویق محققان برای بازنگری در دیدگاهی شد که می‌گفت افزایش حداقل دستمزد موجب کاهش اشتغال می‌شود. او از دانشگاه کالیفرنیا به‌خاطر تحقیق درباره بازارکار و اقتصاد، جایزه نوبل دریافت کرد.
جاشوا انگریست از دانشگاه ام‌آی‌تی و گیدو ایمبنز، استاد هلندی دانشگاه استنفورد هم به‌صورت مشترک برای یافته‌هایشان درباره روابط علت و معلولی در اقتصاد جایزه نوبل گرفتند. از سال1969 تا سال گذشته میلادی 52جایزه نوبل علوم اقتصادی به 86فرد برگزیده اعطا شده است. جایزه نوبل سال گذشته به 2اقتصاددان به نام‌های پل میلگرام و رابرت ویلسون از دانشگاه استنفورد آمریکا برای بهبود نظریه حراج و خلق قالب‌های جدید حراج اختصاص یافت. کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد نخستین‌بار در سال1968 نهادینه شد و نخستین جایزه نوبل اقتصاد در سال1969 به رنجر فریچ و جان تینبرگن به‌خاطر توسعه و کاربردی کردن مدل‌های پویا در تحلیل‌های اقتصادی داده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید