• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142689
+
-

در غیاب وزارت نفت برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها توافق شد

افزایش 10هزار مگاواتی تولید برق در 3سال آینده

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی توافق کردند تا 10هزار مگاوات بر ظرفیت نیروگاهی ایران طی 3سال آینده اضافه شود که غایب بزرگ در این توافق جواد اوجی، وزیر نفت بود که مسئولیت تامین سوخت این نیروگاه‌ها بر‌عهده وزارتخانه تحت مسئولیت اوست.
توافق را دیروز 2وزیر در حالی امضا کردند که هم‌اکنون تراز برق ایران به‌گفته محرابیان منفی است و ایران برای تامین سوخت گاز نیروگاه‌های خود در زمستان پیش‌رو با مشکل جدی مواجه است. هرچند وزیر نیرو می‌گوید به‌شرط اجرای برنامه‌ها، نگرانی بابت تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها وجود ندارد.
به گزارش همشهری، در نتیجه الگوی حاکم بر ساختار عرضه و تقاضای انرژی، ایران با بحران امنیت انرژی هم در حوزه گاز و برق و هم آب مواجه است و درحالی‌که انتظار می‌رود دولت سیزدهم و وزارت نیرو سیاست سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک ازجمله نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را در اولویت خود قرار دهد، دیروز وزارتخانه‌های نیرو و صمت توافق کردند تا پایان‌1403 به میزان 10هزار مگاوات بر ظرفیت نیروگاهی اضافه شود؛ البته قرار است این ظرفیت جدید برای تامین برق صنایع بزرگ اضافه شود.

برق صنایع قطع نمی‌شود
رویکرد وزارتخانه‌های نیرو و صمت نشان می‌دهد در 3سال آینده احتمال قطع برق صنایع بزرگ ایران به صفر برسد و دیگر کشور در شرایط بحرانی با قطع برق مورد نیاز بخش‌های بزرگ تولیدی مواجه نشود و به همین دلیل قرار شده که 10هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی در صنایع بزرگ ایجاد شود. محرابیان با اشاره به تقاضای بالای برق صنایع ایران می‌گوید: تفاهم دیروز باعث تامین مطمئن برق صنایع می‌شود و وابستگی آنها به ظرفیت فعلی برق کشور کاهش می‌یابد، به‌گونه‌ای که صنایع نگران طرح‌های توسعه و صادراتی خود به‌دلیل قطع برق نباشند.
او با بیان اینکه «صنایع می‌توانند علاوه بر اینکه از تولید محصول خود سودمند می‌شوند از ناحیه تولید برق نیز سود دریافت کنند»، گفت: از آنجا که این طرح، یک طرح مورد حمایت هیأت وزیران است، وزارت نفت نیز در جریان آن قرار دارد و برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها همکاری لازم صورت خواهد گرفت، از سوی دیگر با احداث این 10هزار مگاوات نیروگاه جدید، از آنجایی که به‌صورت موازی روی افزایش راندمان نیروگاه‌ها کار می‌کنیم، در مجموع به میزان سوخت مورد نیاز بخش نیروگاهی کشور اضافه نمی‌شود.
وزیر نیرو در پاسخ به اینکه «قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و قیمت برق خریداری‌شده از نیروگاه‌های بخش صنعت چه‌میزان است و آیا تحویل یارانه‌ای گاز به این نیروگاه‌ها هم صورت می‌گیرد؟»، گفت: قیمت تحویل گاز به این نیروگاه‌ها مشابه دیگر نیروگاه‌ها و مطابق بر آنچه قانون تعیین کرده، است و قیمت برق مازاد خریداری‌شده از آنها نیز مطابق با قیمت برقی است که از نیروگاه‌های دیگر خریداری می‌شود.
او افزود: البته در بخش انرژی، یارانه سنگینی به مصرف‌کننده داده می‌شود که بخشی از آن مربوط به صنایع است؛ اعتقاد ما این است که به صنایع کوچک باید یارانه داده شود که در همه جای دنیا نیز این اتفاق می‌افتد و صنایع کوچک باعث اشتغال بیشتر و رفاه مردم می‌شوند و منفعت آن نیز به‌صورت عمومی است اما در صنایع بزرگ با اقدامی که امروز انجام می‌شود به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که صنایع بزرگ خودشان بتوانند اقدام به تولید برق کنند.

آب و برق گران نمی‌شود
محرابیان در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با وزیر صمت در پاسخ به پرسشی درخصوص امکان اعمال تعرفه‌های جدید برای مصرف آب و برق به‌منظور مدیریت مصرف، گفت: هم‌اکنون برنامه‌ جدیدی برای افزایش تعرفه آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد. او با تأکید بر اینکه تعرفه برق را دولت و مجلس وضع می‌کنند، افزود: البته تعارضی میان وزارت نیرو و صنایع وجود ندارد و این تفاهمنامه برای تأمین پایدار برق صنایع است.

تراز منفی برق ایران
به‌گفته وزیر نیرو، ایران با تراز منفی 14هزار مگاواتی در زمینه برق مواجه است؛ به‌گونه‌ای که امکان تولید برق به میزان 22درصد وجود ندارد و به همین دلیل ایران به واردکننده برق تبدیل شده است. او درباره آخرین وضعیت صادرات برق، گفت:‌ ترجیح من این است که اکنون در مورد صادرات برق صحبتی نکنم. اولویت ما تأمین برق مردم و صنایع در داخل کشور است و زمانی که برق مازاد داشته باشیم می‌توانیم روی این مسئله فکر کنیم. او افزود:‌ در برخی نقاط واردات و در برخی نقاط صادرات برق صورت می‌گیرد اما تراز واردات بسیار بیشتر‌ است. هم‌اکنون از چند نقطه مجبور به واردات برق هستیم. در تابستان نیز این کار را انجام دادیم تا بتوانیم برق را تأمین کنیم اما در زمانی که برق مازاد داشته باشیم، حتما برای صادرات به‌صورت گسترده عمل خواهیم کرد.

افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری
محرابیان که قول داده ظرفیت تولید برق ایران را به میزان 35هزار مگاوات افزایش دهد، می‌گوید: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی در حال افزایش است و علاوه بر توافق برای افزایش 10هزار مگاواتی با وزارت صمت، ۱۵‌هزار مگاوات ظرفیت جدید در بخش حرارتی را خود وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه و بخش خصوصی صاحب قرارداد فروش برق، عمدتا به‌صورت سیکل ترکیبی و بخش بخار ایجاد خواهند کرد. او درباره سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های تجدید‌پذیر هم می‌افزاید: نیروگاه‌های خورشیدی در ایران اقتصادی است و در یک ‌ماه گذشته تقاضاهای سرمایه‌گذاری که ‌به وزارت نیرو واصل شده بیشتر از برنامه اعلامی است.

 تأمین مشروط سوخت زمستانی
چالش جدی پیش‌روی محرابیان، عبور از بحران خاموشی در زمستان امسال است زیرا هنوز اطمینان کافی از تامین سوخت نیروگاه‌ها به واسطه منفی‌شدن تراز گاز وجود ندارد. البته وزیر نیرو گفته از یک ‌ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل‌ونقل را بسیج کنیم و موجودی مخازن در همین امروز بالاتر از ذخیره ما در سال گذشته است و این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم و اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود، نگرانی نداریم. این اظهارنظر در شرایطی صورت می‌گیرد که در آخرین نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تامین سوخت زمستانی با حضور مسئولان 2وزارتخانه نفت و نیرو، بر سر ارسال سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال‌شرق و مدیریت تأمین گاز برای مهم‌ترین مراکز تولید برق توافق شده است. درصورت توافق نهایی این احتمال مطرح است که مذاکرات گازی ایران با ترکمنستان برای تامین کسری گاز در شمال‌شرق ایران هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده و به همین دلیل وزارتخانه‌های نفت و نیرو تلاش دارند تا بخشی از کسری سوخت نیروگاه‌های کشور را با نفت کوره یا همان مازوت جبران کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید