• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142696
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx417
+
-

خبر خوب برای اقتصاد ما

  خبر: سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: به نظر می‌رسد دیگر میدان بزرگی برای کشف نداریم و هرچه جلوتر می‌رویم کشف منابع سخت‌تر می‌شود.
  نقد: سال‌ها خبر خوب در صنعت نفت و گاز ایران به اکتشاف میدان‌های جدید اختصاص داشت، ولی حالا مرد شماره یک اکتشاف شرکت ملی نفت فاش ساخته که دیگر نباید منتظر میدان‌های بزرگ نفت و گاز بود. البته واقعیت این است که هرچند در اختیار داشتن میدان‌های نفت و گاز بزرگ برای اقتصاد ایران فرصت به شمار می‌رود، اما اگر به‌موقع سرمایه‌گذاری در حوزه بهره‌برداری و صیانت از چاه‌ها صورت نگیرد، همین فرصت به‌ویژه در میدان‌های مشترک از دست می‌رود و حسرت آن بر جای می‌ماند. البته از زاویه دیگر گفته سیدصالح هندی، مایه مسرت است؛ زیرا برپایه این واقعیت احتمالا دیگر سیاستگذاری انرژی ایران بر عرضه هرچه بیشتر نفت و گاز و مصرف آن در داخل متمرکز نخواهد شد، بلکه از هم‌اکنون باید انتظار روزی را کشید که در چاه‌های نفت و گاز این بار به دلایل متفاوت بسته شود. شاید آن روز جشن اقتصاد ایران بدون اعتیاد به نفت باشد، شاید روزی بیاید که دولت‌ها بی‌جهت شیر بودجه را به بشکه‌های نفتی نبندند.
بیش از یک قرن از اکتشاف اولین چاه نفتی ایران گذشته و میلیاردها دلار پول نفت به اقتصاد ایران تزریق شده و نتیجه این است که  اکنون همه شاهد آن هستیم. شاید اگر به گذشته بازگردیم و روند توسعه اقتصادی ایران دارای نفت را با کشورهایی چون ژاپن، مالزی، ترکیه و کره جنوبی مقایسه کنیم، باید اعتراف کنیم که نفت بیش از آنکه برای ما فرصت ایجاد کرده باشد، ما را معتاد کرده و توهم ثروتمندی به ما داده؛ حال آنکه نتیجه‌اش تورم بالا و رشد اندک اقتصاد و کم‌رنگ شدن سهم ما از بازارهای جهانی نفت و گاز بوده است. پس چه بهتر که فعلا خبری از اکتشاف بزرگ‌تر نباشد، بلکه سیاستگذاران راز رشد اقتصاد را بدون سر فروبردن در چاه‌های نفت و گاز کشف کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید