• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142596
+
-

بازدید نمایندگان از نوار مرزی

مجلس
بازدید نمایندگان از نوار مرزی

 دیروز جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی با سفر به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از مرزهای شمال غرب کشور بازدید کردند؛ سفری که به‌دنبال تحولات اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان و اجرای رزمایش فاتحان خیبر انجام گرفت.
شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس کمیته مرزهای این کمیسیون با اشاره به سفر تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی گفت:‌ اولویت ما از این سفر بازدید از مناطق مرزی 2 استان آذربایجان غربی و شرقی است. وی با بیان اینکه تاکنون جلساتی را با فرماندهان مرزبانی مستقر در این دو استان داشتیم، در گفت‌وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: درمجموع این مناطق از امنیت خوبی برخوردار هستند و همه نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی با همدلی و همکاری با یکدیگر اشراف قابل‌قبولی بر امنیت منطقه دارند و از این آمادگی برخوردارند تا با هر نوع تهدید امنیتی در منطقه برخورد لازم را داشته باشند. این عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: همچنین در کنار بازدید از مناطق مرزی شمال غرب کشور، جلساتی نیز با مسئولان اعضای شورای تامین هر دو استان خواهیم داشت تا از آخرین وضعیت امنیتی و سیاسی در منطقه مطلع شویم.
توجه ویژه به مرزهای نوار شمال غربی کشور از حدود یک‌ماه پیش آغاز شد؛ وقتی که جمهوری آذربایجان با اعمال برخی محدودیت‌ها تلاش کرد تا به‌ نحوی مناسبات تجاری ایران و ارمنستان را تحت‌تأثیر حضور خود قرار بدهد.
این اقدام باکو که به نوعی تهدید مرزهای شمال غربی کشور محسوب می‌شد و تمامیت ارزی کشور را مورد هجمه قرار می‌داد منجر به برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال غرب در روزهای نهم و دهم مهر شد. رزمایشی که کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در شرح چرایی آن تأکید کرد که « حضور پیدا و پنهان عناصری از رژیم صهیونیستی و احتمال وجود تعداد قابل ملاحظه‌ای از تروریست‌های داعش در کشورهای منطقه بر اهمیت این رزمایش می‌افزاید.»
البته 4 روز بعد از رزمایش فاتحان خیبر، مانور مشترک نظامی جمهوری آذربایجان و ترکیه در شمال غربی ایران برگزار شد. پس از برگزاری این رزمایش بود که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان درگفت‌وگو با یک رسانه اسپانیایی بر همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه تأکید کرد. چند روز بعد هم در اظهاراتی، حضور اسرائیل در مناطق مرزی کشورش با ایران را رد کرد.

مکث
مسائل شمال غرب کشور به نفع مردم منطقه نیست

نماینده شبستر در نطق میان‌دستور خود در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در شمال‌غرب کشور در جریان است به نفع مردم منطقه نیست. به گزارش ایرنا، «جعفر راستی» تأکید کرد: کسی که از این اختلاف سود می‌برد آمریکا و رژیم صهیونیستی منفور است که چشم دیدن امنیت منطقه را ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید