• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142591
+
-

ترکیب تیم مذاکره‌کننده در مرحله نهایی

رئیس سازمان انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰درصد، از ۱۲۰کیلوگرم فراتر رفت / وزیر امور خارجه: ایران غرب را کنار نمی‌گذارد اما دست بسته هم نیست

دیپلماسی
ترکیب تیم مذاکره‌کننده در مرحله نهایی

توافق هسته‌ای و مذاکرات وین این روزها محور اصلی اظهارنظرها و حتی رایزنی‌های مقامات داخلی و خارجی است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه سفر منطقه‌ای خود گفته که ایران غرب را کنار نمی‌گذارد اما در عین حال دست بسته هم نیست و در راستای منافع خود تصمیم‌ می‌گیرد و پیش می‌رود. از سوی دیگر اما مقامات غربی بار دیگر با تکرار برخی ادعاها درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران خواستار بازگشت به مذاکرات وین شدند.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن گفته که آمریکا برای بازگشت متقابل به اجرای کامل توافق هسته‌ای آمادگی کامل دارد اما در این میان محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در مصاحبه‌ای تلویزیونی خبر داد که ذخیره اورانیوم غنای ۲۰درصد از ۱۲۰کیلوگرم عبور کرده است. اسلامی گفت که پیش‌تر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰درصد به رآکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلاتمان تبدیل می‌شد. در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در آخرین روزهای زمامداری خود در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که فعالیت‌های غنی‌سازی ایران نشان می‌دهد که باید از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد و وزارت خارجه آمریکا نیز خواستار اجازه دسترسی‌ بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران شد.  این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد و نسبت به جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس به مجتمع تسای کرج هشدار داد. هر چند که سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد دسترسی به این مجتمع در توافق ایران با آژانس وجود نداشته و به‌دلیل حمله تروریستی تحت‌بررسی‌های قضایی و امنیتی در کشور است. با این همه به‌نظر می‌رسد که اعضای برجام در آینده نزدیک بار دیگر در وین گرد‌هم‌بیایند. هر چند که هنوز موانع و محورهای اختلافی زیادی بر سر احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.

سیاستگذاری در شورای‌عالی امنیت ملی، اجرا در وزارت خارجه
دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در پاسخ به اظهارات لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در توییتی نوشت: نباید فراموش کنیم دولت جدید ایران در پایان ‌ماه آگوست تشکیل شد، یعنی کمتر از 2‌ماه پیش. در مورد آمریکا، بیش از 2ماه زمان برد تا آماده مذاکرات وین شوند اما شما درست می‌گویید، زمان آن رسیده است که این روند از سر گرفته شود.  
در ایران نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات احتمالی به ایسنا گفت: مذاکره 2بخش دارد که یک بخش آن سیاستگذاری است که در شورای‌عالی امنیت ملی به‌صورت طبیعی دنبال می‌شود. یک بخش دیگر آن مذاکره است که جزو وظایف ذاتی وزارت خارجه است و مذاکرات به‌صورت طبیعی در حوزه کارشناسی و مذاکره‌کنندگان ارشد ما در بخش معاونت سیاسی وزارت امور خارجه دنبال می‌شود. وزیرخارجه ادامه داد:  تیمی که در وزارت خارجه این موضوع را دنبال خواهد کرد با مدیریت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه و با مسئولیت مستقیم وزیر امور خارجه در این بخش، اقداماتی انجام می‌دهد که هم در سطح وزارت خارجه از تمام ظرفیت‌های حقوقی، بین‌المللی، اقتصادی و سیاسی این وزارتخانه استفاده می‌کند و هم از ظرفیت‌های ملی به‌صورت کامل استفاده خواهد شد. امیرعبداللهیان همچنین خبر داد که ترکیب تیم مذاکره‌کننده نیز در مرحله جمع‌بندی نهایی است.

اسلامی: در چارچوب  قوانین از حقوق خود دفاع می‌کنیم
در سوی دیگر میدان نیز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به ادعاهای غربی‌ها در یک برنامه تلویزیونی پاسخ داد. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نکته حائز‌اهمیت در مورد دوربین‌های برجامی و قانون اقدام متقابل، این بود که اعتماد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همواره پابرجا نگه داریم تا اطمینان داشته باشد انحراف نداریم و در ملاقات و سفر تلاش کردیم این موضوع را تبیین کنیم و این اعتماد، ایجاد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توافق اخیر با آژانس نیز توضیح داد: روندی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مزاحمت‌ها را مهار و کنترل کنیم به همین علت فقط در مورد تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم و آنها به این کارت‌ها دسترسی ندارند. نکته‌ای که پیش آمد مربوط به دوربین‌هایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آنها می‌خواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آنها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد، زیرا برجام، معامله دوطرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود که این گروه به‌ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد. اسلامی تأکید کرد: ما باید در چهارچوب قوانین آژانس از حقوق خودمان قاطعانه دفاع کنیم و در این راستا کشورمان را پیشرفت دهیم. حال در چنین شرایطی باید دید که دور هفتم مذاکرات وین در چه شرایطی و چگونه برگزار می‌شود.

ایران و روسیه در مسیر امضای سند همکاری بلندمدت
در شرایطی که بسیاری از نگاه‌ها معطوف به توافق هسته‌ای است، علیرضا حقیقیان، دستیار وزیر خارجه از تهیه پیش‌نویس سند جامع همکاری بلندمدت ایران و روسیه خبر داد: تهیه و تدوین سند جامع همکاری‌های بلندمدت بین ایران و روسیه در دست پیگیری است و هم‌اکنون مراحل تهیه پیش‌نویس و هماهنگی با مراکز و دستگاه‌های ذی‌ربط داخل کشور را طی می‌کند. حقیقیان همچنین گفت که توافق لغو روادید اتباع 2کشور نیز به‌زودی لغو خواهد شد. وزیر خارجه نیز در مصاحبه‌ خود درباره رویکرد ایران در قبال روسیه و چین گفت: حتما نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره‌بزنیم بلکه در راستای منافع دوطرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم می‌کنیم و هر مقدار که چین، روسیه، هند  یا هر کشور دیگری در جهان در راستای منافع مشترک طرفینی ایده‌ها و ابتکاراتی داشته باشند و ما احساس کنیم که منافع‌مان در سطح خیلی خوبی تامین می‌شود از این ایده‌ها حتما استقبال می‌کنیم. پیش از این و در دولت دوازدهم برنامه جامع همکاری 25ساله میان ایران و چین به امضای مقامات دو کشور رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید