• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142590
+
-

رئیسی در میان دانشجویان

ارتباطات مردمی دولت سیزدهم چگونه برقرار و دنبال می‌شود؟

دولت
رئیسی در میان دانشجویان

 هفته‌های شلوغ کاری رئیس‌ دولت سیزدهم و تیم کاری‌اش در سرکشی به استان‌ها و حضور در مراسم‌های رسمی و مناسبتی سپری می‌شود. در ادامه این روند قرار است امروز سید ابراهیم رئیسی در بازگشایی تحصیلی دانشگاه‌ها حضور یابد. این نخستین حضور او در مقام رئیس‌جمهور در سنت گشایش دانشگاه‌های کشور است.
بناست او در تالار علامه امینی دانشگاه تهران حضور یابد و در جمع دانشجویان و برخی استادان این دانشگاه سخنرانی کند.  حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق 5بار مراسم افتتاحیه سال تحصیلی دانشگاه‌ها را در دانشگاه تهران برگزار کرد، 2سال غایب این سنت مرسوم روسای جمهور بود و سال گذشته این مراسم به‌علت شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد.
امسال اما با عبور از پیک  پاندمی کرونا به‌دلیل انجام واکسیناسیون گسترده، رئیسی مهمان دانشجویان خواهد بود تا مویدی باشد بر ارتباطش بر بدنه دانشجویی و نخبه کشور.

رئیس‌جمهور در دانشگاه
مراسم‌ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها بنا به عرف همه ساله خود با  ارائه 2تا 3سخنرانی نسبتا رسمی دانشجویی رسمیت می‌یابد و پس از آن زمان به سخنرانی رئیس‌جمهور می‌رسد.
 بر اساس گزارش ایسنا،   این برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از افراد برگزار می‌شود و روسای 2 دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و وزیر علوم و بهداشت، از جمله سخنرانان این مراسم خواهند بود. در مراسم امسال یک استاد به نمایندگی از استادان دانشگاه‌ها و یک دانشجو نیز به نمایندگی از دانشجویان کشور درحضور رئیس‌جمهور سخنرانی خواهند کرد که پس از آن در پایان مراسم رئیس‌جمهور به ایراد سخنرانی می‌پردازد. حضور رئیس‌جمهور در میان دانشجویان تنها برنامه ارتباط او با بدنه اجتماعی‌اش نخواهد بود و آنطور که اعلام شده او سه‌شنبه نیز تهران را به مقصد شیراز ترک می‌کند تا در روز حافظ، مهمان شیرازی‌ها باشد و استان فارس را هفتمین مقصد سفرهای استانی‌اش قرار دهد؛ هفتیمن سفر در قریب به 56روز کاری دولت سیزدهم.

دولتمردان در حاشیه
ارتباطات سایر اعضای هیأت دولت به‌رغم تغییر رویه رئیس‌جمهور هنوز از محدودیت‌های دوره کرونا فاصله نگرفته است. برنامه ارتباطات رسانه‌ای وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تاکنون مشخص نبوده و برنامه‌های خبری جلسات چهارشنبه هیأت دولت نیز تاکنون متوقف بوده است. این اتفاق همزمان با تأخیر در انتخاب سخنگویی دولت بوده است. اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله حضور طالبان در افغانستان و حاشیه‌های همسایگی در مرز با جمهوری آذربایجان یا مذاکرات احیای برجام به همراه مسائل داخلی از جمله نوسانات قیمت‌ها و برخی اعتراضات نسبت به گرانی‌ها یا کمبودها نیاز سخنگویی به‌موقع و تعیین نماینده واحد دولت برای این مسئولیت را افزایش داده است.در عین حال ارتباط فعال اعضای کابینه با رسانه‌ها مطالبات از دولت را تعدیل می‌کند. در جای خالی سخنگوی دولت، رئیس‌جمهور شخصا عمده پاسخگوی عملکرد دولت در بیش از 2ماه فعالیت دولت  بوده است. ارتباطات بدون واسطه با گروه‌های مختلف مردم، برنامه اصلی و اولویت نخست او در سیاست‌های رسانه‌ای دولت سیزدهم بوده است. چنانکه رئیسی سفر استانی این هفته خود را نیز همزمان با 20مهر روز بزرگداشت حافظ به مقصد شیراز انتخاب کرده است. او فردا به استان فارس می‌رود. آنطور که مهر گزارش داده سید ابراهیم رئیسی در این سفر با گروه‌های مردمی دیدار خواهد داشت و از طرح‌های عمرانی و اقتصادی این استان نیز بازدید می‌کند. او تاکنون به 6استان خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر سفر کرده است. رئیس‌جمهور اخیرا در سفر استانی کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: «بهترین لحظات من حضور در اجتماعات مردمی است.»
روی دیگر سکه، انتقادات بدون پرده و شفاف گروه‌های مردمی در ارتباط مستقیم با رئیسی، فعالیت رسانه‌ای در سایه وزرای کابینه بوده است. رئیسی در یکی از سفرهای اخیر خود هنگامی که با گلایه مردم منطقه تنگ‌سرخ کهگیلویه و بویراحمد در موردپاسخگو نبودن مدیران مواجه شده بود، از آنان خواست تا نامه‌ها و درخواست‌های خود را برای رسیدگی به کارکنان بخش ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری بدهند.

مکث
آیا ارتباطات ماهانه رئیسی دنبال می‌شود؟

رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود که 3روز پس از انتخابات 28خردادماه برگزار شد با اشاره با اهمیت ارتباط بلاواسطه مسئولان با مردم گفته بود: «من در ابتدا شاید هفته‌ای یک‌بار و بعد ماهی یک‌بار ارتباط با مردم را به‌عنوان یک نعمت و زمینه ای بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ خواهم کرد.»  او نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود را 13شهریورماه، برگزار کرد  و در واکنش به درخواست مجری برنامه مبنی بر اینکه به شکل ماهانه درباره اقدامات دولت گفت‌وگوی تلویزیونی انجام شود، گفت: آمادگی دارم که مردم عزیز را در جریان عمل به وعده‌ها قرار بدهم و دوست دارم که مردم در جریان کار دولت قرار بگیرند. گزارش دادن به مردم به‌صورت نوبه‌ای را برای خودم یک تکلیف می‌دانم و افتخار می‌دانم که با مردم صحبت کنم و در جریان بازخورد این گزارشات هم قرار بگیرم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید