• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142573
+
-

تکنولوژی خاموش

سیستم کمک‌داور ویدئویی هست اما نیست. فدراسیون هم طبق معمول ابهامات را برطرف نمی‌کند

تکنولوژی خاموش

حتما در خبرها خوانده‌اید که تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی در بازی ایران و کره به‌صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این همه هزینه شده تا چند داور و کارشناس در اتاقی بنشینند و بازی را تماشا کنند اما دم نزنند. مثل این می‌ماند که چند نفر شاهد قتلی باشند اما شهادت ندهند. یا کسی گوشی همراه داشته باشد اما به تماس‌ها پاسخ ندهد. اگر قرار بود VAR آفلاین مورد استفاده قرار بگیرد، چه عجله‌ای بود برای آن همه تکاپو و اطلاع‌رسانی و عکس‌های یادگاری جلوی دوربین؟ حتی 11مهرماه تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و فدراسیون فوتبال در این زمینه امضا شد که هنوز هم دلیل کارشناسی آن مشخص نیست که چرا همراه اول باید در چنین اتفاقی تفاهمنامه امضا کند. در همان مراسم وعده داده شد که 12ورزشگاه کشور به این تکنولوژی مجهز خواهند شد. آن 12ورزشگاه پیشکش؛ حتی در این بازی ملی هم امکان استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی فراهم نشد. گویا کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال کره از مدتی پیش اطلاع داده بود که در این مسابقه از VAR خبری نیست اما اینجا شوهایی با این موضوع برگزار شد تا سر رسانه‌‌ها و مردم گرم شود.
فدراسیون فوتبال هنوز توضیح و توجیهی درباره تعلل و تأخیر در درخواست از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای استفاده از تماشاگر در ورزشگاه آزادی در اختیار افکار عمومی قرار نداده است. گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه فدراسیون درحالی‌که می‌دانست پیش از 14روز مانده به این مسابقه باید به AFC خبر بدهد که قصد استفاده از تماشاگر را در این بازی خانگی دارد، عمدا دیر به کنفدراسیون خبر داد تا از حاشیه‌‌های الزام به حضور زنان در ورزشگاه آزادی رها شود. هنوز به آن ابهامات پاسخ داده نشده که ابهام‌هایی درباره VAR مطرح شده است. یادمان نرود که اگر فدراسیون فوتبال امارات همچنین از سر رفع تکلیف یا بی‌توجهی به استفاده از VAR تن نداده بود، الان ما با 9امتیاز صدرنشین گروه نبودیم و برای بازی با کره‌جنوبی یکی از 2دفاع اصلی خود یعنی شجاع خلیل‌زاده را هم به‌دلیل اخراج در آن بازی از دست داده بودیم. اگر اتفاق مشابهی در بازی با کره‌جنوبی رخ بدهد و تیم ما از نبود VAR ضرر کند، چه‌کسی پاسخگو خواهد بود؟
ابهامات درباره نوع بستن قرارداد برای دریافت تکنولوژی VAR هم هنوز برطرف نشده است. دلیل اقدام شتاب‌زده برای بستن قرارداد با یک شرکت که ظاهرا بلژیکی است، بر کسی مشخص نیست. شهاب‌الدین عزیزی خادم دوشنبه 29شهریورماه در بخش خبری شبکه سوم سیما به صراحت تأکید کرد میزبانی ایران از کره‌جنوبی در گرو نصب VAR در ورزشگاه آزادی است و اگر ما ورزشگاه آزادی را به این سیستم مجهز نکنیم، نمی‌توانیم در خانه میزبان کره‌جنوبی باشیم. مگر الزام نبود؟ چه شد که این الزام پس گرفته شد؟ چرا کنفدراسیون در پاسخ به سؤال فدراسیون کره‌جنوبی که می‌خواست بداند آیا از سیستم کمک‌داور ویدئویی در این بازی استفاده می‌شود، گفته بود الزامی برای آن وجود ندارد؟
از طرفی گفته می‌شود که فیفا VAR ایران را تأیید کرده اما کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را مورد تأیید قرار نداده که این هم باید مورد شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی قرار بگیرد. مسئولان فدراسیون در توجیه خاموش‌ماندن VAR در بازی ایران و کره‌جنوبی گفته‌اند: «ما این تجهیزات را از یکی از 15شرکت تأییدشده از سوی فیفا خریدیم اما آن شرکتی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا قرارداد بسته با این شرکت فرق دارد و به همین دلیل احتمالا در بازی ایران و کره‌جنوبی سیستم آفلاین خواهد بود.» به‌نظر می‌رسد باز هم از نام فیفا به‌عنوان لولوی سرخرمن در داخل کشور استفاده شده است؛ درست مثل زمان فدراسیون قبلی که رئیس وقت فدراسیون برای فرار از تحقیق و تفحص مجلس و بازرسی تهدید کرده بود که اگر دست به او بزنند، فیفا فوتبال ایران را تعلیق می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید