• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142567
+
-

خبرهای کوتاه-سند قلعه فلک‌الافلاک صادر شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان از صدور سند قلعه فلک الافلاک خرم آباد خبر داد. به گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، علی اکبر باقری گفت: در راستای صیانت از اموال و حقوق دولتی و تعامل با تمامی ارگان‌های دولتی در سال جاری، سند کاداستر شش‌دانگ عرصه و اعیان قلعه فلک الافلاک صادر شد. وی افزود: سند قلعه فلک الافلاک به مساحت قریب ۲۰۳ هزار مترمربع برابر ماده ۲۱ قانون ثبت تحت پلاک ۴۰۳ اصلی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صادر شده است. مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان لرستان افزود: نقشه برداری قلعه توسط نقشه برداران اداره کل ثبت اسناد و املاک استان لرستان و از محل اعتبارات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده است. باقری با بیان اینکه قلعه فلک الافلاک یا « دژشاپورخواست» در دوران ساسانیان ساخته شده اما در دوران قاجار نام آن به قلعه فلک الافلاک تغییر یافت، گفت: این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون تبدیل به موزه‌ای شده که آثار ارزشمندی در آن نگهداری می‌شود؛همچنین درون قلعه نیز آزمایشگاهی مجهز برای مرمت اشیا باستانی ساخته شده که در کنار آن کتابخانه‌ای با کتب نفیس قرار دارد.

  آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان
مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به تالاب‌های خوزستان با سرد شدن تدریجی هوا در مناطق سردسیر آغاز شد. این پرندگان معمولا از اوایل مهر مهاجرت خود را آغاز می‌کنندکه تا آبان ادامه دارد. به گزارش همشهری، محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: هرساله با سردشدن هوا در نیمکره‌شمالی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، شمال اروپا و همچنین مناطق گرمسیری ازجمله خاورمیانه و شمال آفریقا، به کشور و استان خوزستان مهاجرت می‌کنند. وی گفت: استان خوزستان با داشتن 4تالاب بزرگ شامل تالاب بین‌المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران ایذه و تالاب بامدژ هرساله میزبان صدها هزار قطعه از انواع پرندگان است و تنوع پرنده‌هایی که تالاب‌ها و آبگیرهای استان را انتخاب می‌کنند در نوع خود بی‌نظیر است.

  پروژه پلنگ ایرانی در میان پروژه‌های برتر سال
پروژه پلنگ ایرانی در میان پروژه‌های برتر سال ۲۰۲۱ انتخاب شد. به گزارش ایرنا، آرزو صانعی، مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی گفت: امسال بعد از ارزیابی و ممیزی‌های صورت گرفته، پروژه‌هایی از بلژیک، کانادا، ایران، روسیه، چین، اسکاتلند، ایرلند، سوییس، آمریکا، هند، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، تایوان و فیلیپین انتخاب شده‌اند. به‌گفته صانعی، از سال ۱۳۹۷ برنامه‌ای به‌منظور طراحی و شکل‌گیری ساختاری نوآورانه برای پایش جمعیت و مطلوبیت زیستگاه پلنگ ایرانی منطبق بر مفاد برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران، آغاز شد که به هنگام اجرای این طرح با چالش‌های متعددی مواجه شدیم. اما پس از انجام پروژه، امیدوارم با اجرای اقدامات هدفمند، مستمر و علمی بتوانیم گام مؤثری در راستای بهبود وضعیت حفاظتی پلنگ ایرانی در کشور برداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید