• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 مهر 1400
کد مطلب : 142550
+
-

دلار در سراشیبی نزول

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تا محدوده 27هزارو 500تومان عقب نشینی کرد

دلار
دلار در سراشیبی نزول

به‌دنبال مخابره اخبار امیدبخش درباره آغاز مذاکرات هسته‌ای و همچنین انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی، منحنی قیمت دلار آمریکا در سراشیبی نزول قرار گرفت. این شیب نزولی ظرف 2 روز گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده است. دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 27هزارو 500تومان عقب‌نشینی کرد.
به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا بعد از یک دور صعود افراطی تا محدوده 28هزارو 500تومان در مسیر نزولی قرار گرفته و سرعت نزول قیمت دلار ظرف چند روز گذشته افزایش یافته است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که طی روزهای اخیر، نگرانی‌ها نسبت به عبور قیمت دلار از محدوده 30هزار تومان بیشتر شده بود. از نظر تکنیکی عبور قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 30هزار تومان می‌توانست به رشد افسارگسیخته قیمت دلار منجر شود اما ظرف چند روز گذشته، روند بازی در بازار ارز عوض شد و در پی توقف شیب صعودی قیمت دلار، روند نزولی ارزش دلار و تقویت ریال سرعت گرفت.

تقویت ارزش ریال
قیمت هر دلار آمریکا از نیمه دوم خرداد‌ماه امسال وارد موج صعود شد و تا آخر شهریو‌ماه 20درصد رشد کرد با این حال با آغاز مهر‌ماه سرعت رشد قیمت دلار بیشتر شد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا به سرعت وارد کانال 28هزار تومان شد و پنجشنبه 8مهر به محدوده 28هزارو 500تومان رسید. ورود قیمت دلار به کانال 28هزار تومان به نگرانی‌ها دامن زد، بیم آن می‌رفت که قیمت هر دلار آمریکا به سرعت به محدوده 30هزار تومان برسد با این حال از هفته دوم مهر‌ماه از سرعت صعودی قیمت دلار کاسته شد و جلوی روند صعودی تا حدودی گرفته شد.
این روند نزولی ظرف چند روز گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده است به‌طوری که دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 27هزارو 500تومان عقب‌نشینی کرد. با این نزول 600تومانی طی چند روز گذشته مطابق آمار قیمت هر دلار آمریکا ظرف 10روز گذشته با 3.5درصد افت مواجه شده است.دیروز همچنین قیمت هر دلار آمریکا در بازار ارز هرات که یکی از بازار‌های مهم تامین ارز ایران است به 27هزارو 400تومان رسید.
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت هر دلار با ۲۵۳ تومان کاهش به ۲۷هزار و ۱۹۵تومان رسید. همچنین در سامانه نیما حواله دلار به قیمت ۲۳هزار و ۴۳۷تومان معامله شد اما علت افزایش سرعت نزول قیمت دلار و عقب‌نشینی قیمت دلار چیست؟

دلایل نزول
به زعم کارشناسان قیمت هر دلار آمریکا صرف‌نظر از همسویی با روند تورم، به مذاکرات هسته‌ای وابستگی زیادی پیدا کرده است زیرا تداوم تحریم‌ها می‌تواند جریان ورود ارز را محدود کند و به کاهش عرضه ارز در بازار داخلی منجر شود به همین دلیل هر نوع گشایش در مذاکرات هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها می‌تواند به سرعت به افت قیمت دلار منجر شود. در چنین شرایطی طی چند‌ماه گذشته که مذاکرات هسته‌ای در وین متوقف شده است خبر تازه‌ای در مورد تداوم مذاکرات هسته‌ای منتشر نشده بود که یکی از دلایل رشد قیمت دلار تا محدوده 28هزارو 500تومان همین عامل بود اما پس از موضعگیری اخیر وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات هسته‌ای، امیدواری به آغاز دور تازه مذاکرات بیشتر و همین عامل به افت قیمت دلار منجر شد. حسین امیرعبداللهیان گفته است: ایران در پی بازگشت به مذاکرات هسته‌ای است.سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این‌باره گفت: به‌زودی یک تاریخ دقیق برای از‌سرگیری مذاکرات اعلام می‌کنیم.
به‌گفته او به محض اینکه روند بررسی و بازبینی رایزنی‌های قبلی پایان یابد، مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد. همزمان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت: به از سرگیری مذاکرات برای احیا و اجرای کامل برجام در آینده نزدیک امیدواریم. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از منابع آگاه نوشت:دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان تهران و اعضای باقیمانده در توافق، احتمالا پیش از پایان یافتن‌ماه اکتبر در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.
همزمان با این اظهارات وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چند شرکت را که قبلاً به‌دلیل ارتباط با ایران تحریم شده بودند از فهرست تحریم‌ها خارج کرد.
همه این خبر‌ها امیدواری را برای آغاز مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بیشتر کرد و به افت قیمت دلار منجر شد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد برخی دیگر از دلایل افت قیمت دلار به انتخاب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی بعد از چند‌ماه تأخیر بازمی‌گردد. به باور فعالان اقتصادی، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی توانایی حذف عوامل بنیادی و بلندمدت برای مهار تورم و رشد قیمت ارز را دارد و این موضوع نیز اثر روانی مثبتی بر بازار ارز داشت.

چشم‌انداز آینده
از نظر تکنیکی با نزول پر سرعت قیمت دلار طی چند روز گذشته احتمال نزول قیمت دلار تا محدوده 26هزارو 800تومان تقویت شده است و چنانچه نرخ دلار به کمتر از این محدوده نزول کند سرعت نزول قیمت دلار بیشتر خواهد شد و می‌توان امیدوار بود قیمت دلار در کوتاه‌مدت تا 25هزار تومان افت کند. با این حال ترسیم این سناریوها روی کاغذ از نظر تکنیکی مستلزم محرک‌های بنیادی است که به‌گفته کارشناسان اصلی‌ترین محرک بنیادی، آغاز مذاکرات هسته‌ای است که می‌تواند جریان ورود ارز را به کشور تقویت کند.
عباس آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره چشم‌انداز قیمت ارز می‌گوید: اگر بخواهیم نرخ ارز پایین بیاید، از سویی باید برای تحریم‌ها و محدودیت‌ها چاره‌ای پیدا کنیم و از سوی دیگر با برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقتصاد ایران مانند تورم، روند افزایش قیمت ارز را کند کنیم. در غیراین صورت و با دستور و اجبار قطعا راه به جایی نخواهیم برد.
او با بیان اینکه بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست، گفت: در سال‌های گذشته با تحریم‌های آمریکا مواجه بودیم و همین موضوع دسترسی ما به درآمدهای ارزی را تحت‌تأثیر قرار داده است. یک سوی این ماجرا دولت است که عملا امکان دسترسی به بخش مهمی از درآمدهای ارزی خود را از دست داده و یک سوی دیگر نیز بخش خصوصی است که هزینه‌هایش برای تولید و صادرات بیشتر شده و با دشواری‌های زیادی برای بازگشت ارز صادراتی مواجه شده است.رضا زنگویی کارشناس اقتصادی نیز عقیده دارد: قیمت دلار به مذاکرت وین، بحث FATF و سیاست‌های پولی بستگی دارد و باید فعلا منتظر حل این موضوعات باشیم.
سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور اقتصادی نیز درباره راه‌حل‌های افزایش منابع ارزی گفت: ۴۰ تا ۵۰میلیارد دلار ارز به‌صورت اسکناس در صندوق‌ها و خانه‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاری و ذخیره مردم وجود دارد. او افزود: اگر این منابع چند میلیارد دلاری جذب شود، چرخه عرضه و تقاضای ارز هم روند متعادلی پیدا خواهد کرد و در نتیجه نرخ ارز هم تعدیل خواهد شد. او افزود: پیشنهاد این است که بانکداری ما براساس معیارهای بین‌المللی به سمت افتتاح حساب‌های ارزی به‌صورت دلار، یورو، لیر و... حرکت و برنامه‌ریزی کند تا هر شخص متقاضی، در کنار حساب ریالی خود، یک حساب ارزی دلاری ، یورویی و... داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید