• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 18 مهر 1400
کد مطلب : 142492
+
-

دیدار شهردارتهران با‌ رئیس سازمان پدافند غیرعامل

لزوم تهیه طرح واکنش اضطراری در تهران

خبر
لزوم تهیه طرح واکنش اضطراری در تهران

در نشست شهردار تهران و رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر لزوم تهیه طرح واکنش اضطراری، همکاری سازمان‌‌ها برای مقابله با تهدیدات نوین و همینطور ضرورت وجود فرمانده واحد شهری در حوزه دفاع غیرنظامی تأکید شد.
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این دیدار به تشریح اقدامات شهرداری تهران برای استفاده دومنظوره از بوستان‌های شهری و اراضی جنگلی حریم تهران پرداخت و گفت: توجه ویژه به سازمان فناوری اطلاعات شهر تهران و یکپارچه‌سازی‌ آن در شهرداری را در دستور کار قرار داده‌ایم.
موضوع ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در شهرداری که از سوی شهردار سابق تهران ابلاغ شده است نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره در این دیدار بود و علیرضا زاکانی بر اهمیت توجه به موضوع پدافند غیرعامل با توجه به حوزه تخصصی هریک از معاونان مدیریت شهری تهران تأکید کرد.
توانمندسازی مردم به‌ویژه در مراکز مسکونی، تجاری به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیر ازجمله دیگر تأکیدات در این جلسه بود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز در این نشست با اشاره به لزوم تهیه طرح واکنش اضطراری برای شهر تهران، گفت: امروزه همه کلانشهرها به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته در برابر بحران‌ها و مخاطرات احتمالی از طرح‌های انتقال جمعیت برخوردار هستند که نمونه آنها را بارها در تخلیه شهرهای آمریکا در مواقع وقوع توفان‌ها دیده‌ایم. لذا کلانشهر تهران نیز باید شرایط اسکان اضطراری حداقل 3میلیون نفر از جمعیت خود را در شعاع 60کیلومتری فراهم کند که در این میان استفاده دومنظوره از فضاهای باز شهری در پارک‌ها و بوستان‌ها، یک راهبرد
اساسی است.
سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه امروز جمعیت در مناطق شهری افزایش چشمگیری یافته و هر روز نیز بر حجم آن اضافه می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این افزایش جمعیت و به‌دنبال آن انباشت دارایی‌ها و زیرساخت‌های حساس، حیاتی و مهم در شهرها، تامین امنیت شهرها و تقویت تاب‌آوری و پایداری زیرساخت‌های شهری اهمیتی دوچندان یافته است.
او خاطرنشان کرد: احصای دارایی‌ها، تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها در شهر تهران منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل است و با توجه به پیشرفت ۸۰درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شده و به سرانجام برسد.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت حفاظت از تاسیسات زیرسطحی و کانال‌های مشترک انرژی در شهرها تصریح کرد: اقدامات انجام‌شده در شهرهای مشهد، اصفهان و همچنین برخی بزرگراه‎‌های تهران، نمونه‌های خوب و موفقی در زمینه حفاظت از این زیرساخت‌هاست که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد.
جلالی ادامه داد: با توجه به توسعه و گسترش مجتمع‌های بزرگ‌مقیاس تجاری، مسکونی و اداری در شهر تهران، تهیه طرح پاسخ به حوادث در ابتدای طراحی تا بهره‌برداری از آنها باید در دستور کار قرار گیرد.
او همچنین با اشاره به ظهور و بروز تهدیدات نوین (CBRNE) در شهرها بر اهمیت آمادگی و تجهیز مدیریت شهری برای مقابله با چنین حوادث و بحران‌هایی تأکید کرد و افزود: در این زمینه، تجهیزات مقابله با حوادث زیستی، شیمیایی و پرتویی در اختیار 5ایستگاه آتش‌نشانی در تهران قرار گرفته که امیدواریم این روند، تا دستیابی به سطح قابل‌قبول تعداد ایستگاه‌های مجهز ادامه یابد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اهمیت وجود فرمانده واحد شهری در بحث دفاع غیرنظامی در شهرها، متذکر شد: باید برای اداره یک حادثه در یک شهر، از جایگاهی قوی‌تر از مدیریت استفاده کنیم که همان فرماندهی است. از همین رو ما در سند پدافند شهری، فرمانده واحد را برای مقابله با حوادث و تهدیدات در نظر گرفته‌ایم و زیرساخت‌های حیاتی شهری نیز باید از یک مرکز واحد کنترل و فرماندهی شوند. تحقق این امر نیازمند تفویض اختیار به شهردار تهران از سوی وزیر کشور است که امیدواریم این امر در دستور کار ویژه شهردار تهران قرار گرفته و در هیأت دولت مطرح و به حصول نتیجه منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید