• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142316
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BB0j2
+
-

با آداب استفاده از تلفن‌همراه در خطوط متروی ژاپن آشنا شوید

در سکوت صحبت کنید!

در سکوت صحبت کنید!

  سها دادمند

  ما علاقه‌ای به شنیدن مکالمه افراد با تلفن‌همراه نداریم اما بعضی افراد طوری با تلفن‌همراه صحبت می‌کنند که انگار قرار است گروهی در کنفرانس گفت‌وگوی آنها شرکت کرده و نظر بدهند! این شیوه صحبت کردن زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که فرد در فضای کوچک و بسته یا فضای عمومی‌ای مانند آسانسور، رستوران، کافی‌شاپ یا مترو باشد. در کشور ژاپن، قوانین خاصی برای مکالمه با تلفن‌همراه در مترو وجود دارد. با سفری به ژاپن بد نیست با قوانین و استفاده درست از تلفن‌همراه آشنا شویم.

ژاپن به کشور قوانین نانوشته اما سخت و اجرایی معروف است. یکی از این موارد، قوانین استفاده از تلفن‌همراه است. این قوانین باعث شده تا در هر ساعتی از روز، از هر خطی از مترو، حتی شلوغ‌ترین خط متروی شهرهایی مانند «توکیو» یا «اوزاکا » که استفاده کنید، بازهم آرامش برقرار باشد. در ژاپن، به دانش‌آموزان می‌آموزند که یکی از موارد مهم، احترام به حقوق شهروندی، حفظ فضای خصوصی افراد و جلوگیری از برهم زدن آرامش حتی در مکان‌های عمومی است. یکی از این موارد، تلاش برای جلوگیری از برهم زدن آرامش و آسایش دیگران است.

تصویر ممنوع است
در تمام خطوط متروی ژاپن، برقراری تماس تصویری ممنوع است. به این دلیل که برای مکالمه باید دست افراد با فاصله از بدن قرار گیرد که برای اطرافیان مزاحمت ایجاد می‌کند. درواقع دراز کردن دست، تجاوز به حریم عمومی است. از سوی دیگر فردی که با او مکالمه می‌شود، حریم خصوصی خود را از دست می‌دهد؛ چراکه ناخواسته دیگران وارد فضای دید می‌شوند.
از محل بیرون بروید
این قانون کمی فراتر از مترو است؛ به این معنی که علاوه بر مترو، اگر صدای مکالمه شما به گوش دیگران برسد، علاوه بر جریمه نقدی، باید مکان را ترک کنید و از مترو، اتوبوس، قطار، کافی‌شاپ، سالن انتظار هتل، مطب و... خارج شوید. بنابراین تنها راه مکالمه، صدای کاملا آهسته و با استفاده از هندزفری است.
روی سکوت تنظیم شوید
تصور کنید در فضای کوچکی مانند واگن مترو هستید. هر چند دقیقه یک بار، صدای زنگ تلفن همراهی از گوشه‌ای از واگن فریاد می‌کشد! چه حسی دارید؟ البته که در بسیاری از کشورهای جهان این صدا شنیده می‌شود و بسیار کلافه‌کننده است اما در کشور ژاپن، به محض ورود به واگن مترو باید تلفن‌همراه روی وضعیت سکوت یا به قول ژاپنی‌ها Manner Mode قرار گیرد. هرگونه صدا اعم از زنگ یا پیامک، شامل تذکر دیگران، پلیس مترو و درنهایت جریمه نقدی است؛ بنابراین اگر به ژاپن سفر می‌کنید، به محض ورود به خیابان، روی سکوت تنظیم شوید.
در سکوت بازی کنید
تماشای فیلم، کلیپ، انجام بازی‌های مختلف و... از رایج‌ترین سرگرمی‌های مترو است. گاهی حتی باعث سرگرمی اطرافیان نیز می‌شود! چراکه صدای بلند آنها، نظر دیگران را هم جلب می‌کند اما در کشور ژاپن، تماشای فیلم، کلیپ، انجام بازی‌های مختلف با تلفن همراه، تبلت و... با صدا، ممنوع است. برای استفاده از این سرگرمی‌ها باید از هندزفری استفاده کنید تا صدای این سرگرمی‌ها باعث ایجاد صدا و مزاحمت برای دیگران نشود. در مسیر و ایستگاه‌ها، تابلوهای مختلف این نکته‌ها را هشدار می‌دهند.
مانع متحرک نباشید
سرشان داخل گوشی است و با شدت به شما برخورد می‌کنند! در حال ارسال پیامک، آهسته راه می‌روند و مزاحم حرکت دیگران می‌شوند. در تمام خطوط متروی ژاپن، اعم از سالن‌ها و واگن‌ها، درصورتی که نیاز به نگاه‌کردن به صفحه تلفن‌همراه یا تبلت دارید، باید گوشه‌ای ایستاده و مانعی برای دیگران نباشید. علاوه براین حین صحبت کردن، نباید حرکت کنید. باید در گوشه‌ای بایستید و پس از پایان مکالمه، به راه خود ادامه دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید