• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142138
+
-

تغییر در خطوط مرزی را نمی‌پذیریم


محمود عباس‌زاده مشکینی ـ  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

جمهوری اسلامی ایران سیاست و راهبردهای مشخصی در عرصه سیاست خارجی دارد که تقویت ارتباط با کشورهای همسایه ازجمله آذربایجان جزو اولویت‌های آن است. ایران با جمهوری آذربایجان مشترکات تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، مذهبی، دینی و حتی عاطفی دارد. این ارتباط از دیرباز وجود داشته و همیشه ارتباط با جمهوری آذربایجان حسنه بوده است. این کشور ظرفیت‌هایی از نظر اقتصادی دارد و جایگاه جمهوری اسلامی به‌عنوان قدرتمندترین کشور منطقه و یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان نیز مشخص است. اقتدار جمهوری اسلامی نیز به‌نوعی می‌تواند پشتوانه و حامی امنیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه ازجمله جمهوری آذربایجان باشد. 
ما در سال 3 تا 4رزمایش برای آزمایش تکنولوژی‌های پیشرفته نظامی خود برگزار می‌کنیم. پیش از برگزاری رزمایش فاتحان خیبر نیز درباره آن به کشورهای همسایه اطلاع داده بودیم. (اطلاع‌دادن یعنی در رزمایش تهدید و خطری متوجه شما نیست.) البته این رزمایش با توجه به عمق، جدیت و گستردگی خود پیام خاص و مهمی برای بعضی از همسایگان و مهمانان ناخوانده منطقه دارد که بدانند همسایگان جمهوری اسلامی ایران جایی برای اقدام علیه کشورهای منطقه و به‌ویژه ایران نیست. از جهت دیگر بعد از آزادی سرزمین قره‌باغ از اشغال باید نظم جدیدی در منطقه حاکم شود. در این میان ممکن است تعارض منافعی دیده شود که طبیعی است. هرچند بهتر بود که در موافقتنامه پایان جنگ در مسکو تمام مسائل به شکل جامع و شفاف دیده می‌شد تا این سوءتفاهم‌ها پیش نیاید. امروز برخی از کشورها که به دعوت جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ حضور داشتند باید این مناطق را ترک کنند؛ چراکه جنگ تمام شده و قفقاز نیز عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
 از سوی دیگر شیطنت‌هایی نیز از سوی رژیم اسرائیل مشاهده شده و آنها می‌خواهند از حضور خود در منطقه قفقاز سوءاستفاده کنند و در دشمنی خود با جمهوری اسلامی ایران هم حد و مرزی نمی‌شناسند. یکی دیگر از کشورهای همسایه نیز دچار توهمات تاریخی بیش از حدی شده و پای خود را از گلیمش درازتر کرده است. او هم باید متوجه باشد که جمهوری اسلامی اجازه چنین رفتارهایی را نمی‌دهد. همین کشوری که توهمات تاریخی دارد، چند سال پیش در داخل خود نمی‌توانست یک کودتا را مدیریت کند و با کمک جمهوری اسلامی ایران سرپا ماند. این کشورها باید توجه داشته باشند که ایران ظرفیت بالای اقتصادی و قدرت نظامی درون‌زا دارد و امروز به بیش از 40کشور دنیا پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی را صادر می‌کند. بنابراین به همسایگان محترم توصیه می‌کنیم خارج از چارچوب‌ها رفتار نکنند. ملت ما با جمهوری آذربایجان مشکلی ندارد اما درباره مسائل امنیتی خود نیز با کسی شوخی ندارد. اگر بخواهند از خاک همسایه ما علیه تمامیت ارضی و امنیت ما دست از پا خطا کنند، جمهوری اسلامی برخوردی فراموش‌نشدنی با آنها می‌کند. عدم تغییر در خطوط مرزی و احترام نگه‌داشتن مرز و مراودات مرزی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است. ما تغییرات مرزی و ژئوپلتیک در مرزها را نمی‌پذیریم و چنین اتفاقی برای ایران قابل تحمل نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم که کشورهای همسایه کارها و مسائل را میان خود شفاف کنند و ایران نیز در این مسیر به آنها کمک خواهد کرد؛ چراکه همه مسائل را می‌شود با گفت‌وگو حل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید