• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142135
+
-

مأموریت؛ مردم‌مداری

رئیسی گره‌گشایی از مشکلات مردم را وظیفه اصلی استانداران اعلام کرد


سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در بند اول مطالبات خود از استانداران آنها را مأمور به گره‌گشایی از مشکلات مردم استان‌ها کرده است. ‌پاکدستی، فسادستیزی و توجه به مفاد «عهدنامه مدیران دولت مردمی» مطالبه مشترک او از استاندارانش است.
چنان که دیروز در حکم انتصاب استاندار یزد نوشت: امید است با اهتمام به مفاد «عهدنامه مدیران دولت مردمی» در گره‌گشایی از مشکلات مردم استان، تحقق «عدالت و پیشرفت» و رفع «فقر و تبعیض» کوشا باشید.  وزرای دولت سیزدهم عهدنامه مدیران دولت مردمی را در 10بند پس از رأی اعتماد مجلس و راهیابی به کابینه امضا کرده‌اند؛ منشوری که قرار است در تمام رده‌های مدیریتی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.
در همین راستا هم هست که مفاد این منشور عینا از استانداران نیز خواسته شده است. توجه به محرومان و اقشار آسیب‌پذیر، فسادستیزی، قانون‌گرایی، پاسخگویی، شفافیت، شایسته‌سالاری و افزایش ارتباط با مردم محوری‌ترین موارد میثاق‌نامه دولتی‌ها در بدو فعالیت بود. تحقق پیشرفت و عدالت در کنار رفع فقر و تبعیض خطاب اصلی رئیسی در احکام صادر شده برای استانداران بوده‌ است.

ضرورت برقراری ارتباط با مردم 
چندی قبل نیز رئیسی در جمع هیأت دولتی‌ها با اشاره به اینکه «استانداران به‌عنوان نماینده عالی دولت در تحقق اهداف دولت مردمی نقش بسیار مهمی دارند از آنان خواسته بود حتی‌الامکان به‌صورت مستقیم از طریق فضای مجازی با مردم ارتباط داشته باشند. 
رئیسی پیگیری مصوبات استانی را از آنان خواسته و بعد هم تصریح کرده بود: «صرفا گفتن «باید بشود» کافی نیست و پیگیری مداوم روند اجرای امور، تأثیر بسیار زیادی در موفقیت‌ها و دستیابی به اهداف دارد.» او در جلسه دیگر هیأت دولت هم خطاب به استانداران تازه‌منصوب شده تأکید کرده بود: «امروز همه مردم حتی آنهایی که به ما رأی ندادند نیز نسبت به دولت سیزدهم در ایجاد گشایش و آسایش در زندگی خود امیدوار هستند؛ لذا همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداران وظیفه دارند برای رفع موانع و مشکلات به‌ویژه در زمینه اشتغال و مسکن گام‌های ماندگار و سازنده‌ای بردارند.»
رئیس‌جمهور صراحتا در دفاع از کابینه‌اش در مجلس به ایفای نقش مستقیم خود برای انتخاب مدیران ارشد دولتی اشاره کرده و گفته بود: «در کنار وزیر، تیمی که می‌خواهد وزارتخانه را اداره کند برای ما بسیار مهم است؛ یعنی بنده علاوه بر وزیر نسبت به تیم وزارتخانه هم حتما نظر خواهم داشت که وزرا، معاونینی کارآمد داشته باشند. اگر معاون، کارآمد نباشد، اگر استانداران کارآمد نباشند و اگر سفرا کارآمد نباشند، وزیران ما هر چند خوب باشند، اتفاقی نمی‌افتد.» 
به گزارش همشهری، استانداران براساس قانون شرح وظایف و اختیارات‌شان در قلمروی ماموریت خود نماینده عالی دولت محسوب می‌شوند و مسئولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی غیردولتی، نیروی انتظامی، شوراها، مؤسسات عمومی غیردولتی و هر دستگاهی که از بودجه عمومی استفاده می‌کند را برعهده دارند.
تاکنون 10استاندار از 31استاندار دولت سیزدهم منصوب شده‌اند. دیروز هم محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور مصوبات انتصاب 3نفر از استانداران جدید دولت سیزدهم را برای استان‌های فارس، زنجان و لرستان ابلاغ کرد.
پیش از این استانداران خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، یزد و اردبیل نیز از هیأت وزیران رأی اعتماد گرفته بودند. بررسی سوابق و رزومه استانداران دولت سیزدهم حکایت از تغییر معیارهای انتخاب آنان نسبت به دوره قبل دارد. احمد وحیدی، وزیر کشور معیار اصلی انتخاب استانداران را بر متولد همان استان بودن گذاشته است. او گفته است: «بومی بودن استاندار به شرط توانمندی اولویت است.» حداقل 8استاندار از 10استاندار منصوب شده متولد استان‌های محل ماموریت جدید خود هستند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر سابق کشور با این استدلال که «انتظارات خویشان و نزدیکان از استانداران بومی باعث ایجاد آسیب می‌شود»، اولویت را بر انتصاب استانداران غیربومی و سیاست جابه‌جایی آنان گذاشته بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید