• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142130
+
-

ورود بهارستان به مرز‌شکنی باکو

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز تنش‌سازی جمهوری‌ آذربایجان در نوار مرزی را بررسی می‌کند

مجلس
ورود بهارستان به مرز‌شکنی باکو


 تقبیح حاشیه‌سازی‌‌های باکو در روابط مرزی با تهران به مجلس هم رسید. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبر داده که امروز موضوع تنش‌های اخیر در ارتباط با جمهوری آذربایجان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.  همزمان بسیاری از نمایندگان نیز به‌نحوی به این تنش‌ها واکنش نشان داده‌اند. آنها رزمایش فاتحان خیبر را هشداری به جمهوری آذربایجان و مخاطب اصلی آن را نیز رژیم صهیونیستی دانستند؛ چرا که تحرکاتی در مرزهای شمال غربی علیه امنیت ملی کشور مشاهده شده که رد پای این رژیم  در آن وجود دارد.
 از سوی دیگر امیر کیومرث حیدری،  فرمانده نیروی زمینی ارتش تأکید کرد که هنوز خروج شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه از مرزهای شمال‌غربی محرز نشده است؛ شبه‌نظامیانی که گفته می‌شود دولت ترکیه به جبهه‌های جنگ آذربایجان و ارمنستان اعزام کرد. هر چند هنوز مقامات آذربایجان و ترکیه به رزمایش فاتحان خیبر که یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رزمایش‌های سال‌های اخیر ارتش محسوب می‌شود واکنش نشان نداده‌اند، اما ادعاهای پیشین آنها واکنش‌های بسیاری را در میان نمایندگان مجلس برانگیخته است.

نمایندگان چه گفتند؟
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از برگزاری رزمایش فاتحان خیبر در توییتی نوشت: «مخاطب اصلی رزمایش فرزندان رشید ملت ایران در ‫ارتش حزب‌الله، نه جمهوری آذربایجان، بلکه صهیونیست‌های کودک‌کش و پیمانکار منطقه‌ای مزدوران ادلب است. آقای علی اف! دوستی ملت ایران را قدر بدانید.» محسن دهنوی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز در توییتی به تحولات اخیر واکنش نشان داد: «آمریکا و اسرائیل برای ایجاد تغییرات ژئوپلیتیک به ضرر ایران و روسیه، الهام علی‌اف را وارد سناریوی خطرناکی کرده‌اند. قلب ۶ میلیون شیعه در جمهوری آذربایجان متمایل به ایران است. مقامات این کشور کوچک و همسایه‌ به جای بازی با دم شیر، سر عقل بیایند وگرنه ما ناچار به اقدام می‌شویم.» دهنوی افزود: «مقامات جمهوری آذربایجان باید معنای رزمایش ‫فاتحان خیبر را بفهمند تا با طناب پوسیده اسرائیل به قعر چاه دشمنی با ایران نروند!» احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان را شیطنت‌آمیز خواند و نوشت: «تحرکات شیطنت‌آمیز جمهوری آذربایجان، واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت‌. ما جابه‌جایی مرزها را میان 2 کشور همسایه که ‫امنیت ملی ما را خدشه‌دار نماید، هرگز تحمل نخواهیم کرد؛ به‌ویژه آنکه با تحریک رژیم صهیونیستی همراه باشد.» جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت نیز در توییت دیگری در این‌باره نوشت: «صبر استراتژیک نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران حدی دارد! دشمنان خوار و زبون که در اذهان مشوش خود، خیالات موهوم می‌پرورانند، بدانند، با شلیک هر گلوله به سمت ایران اسلامی یا متحدانش، یک موشک سهم آنها و موشک دوم سهم تل‌آویو، حیفا، عکا، اشدود و... خواهد شد! شک نکنید.» 

ماجرا چیست؟
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان دیروز در آخرین اظهارنظرخود در این‌باره اعلام کرد که آماده گفت‌وگو با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برای مشخص کردن حدود مرزی است. علی‌اف در گفت‌وگو با رسانه‌ای اسپانیایی حتی گفت که از همکاری منطقه‌ای فعال بین 3کشور قفقاز جنوبی و 3کشور همسایه روسیه، ترکیه و ایران استقبال می‌کند.
پیش از برگزاری رزمایش خیبر اما علی‌اف در مصاحبه‌ای ادعاهایی درباره تردد غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ را مطرح کرد و حتی برگزاری رزمایش از سوی ایران را «بسیار تعجب‌برانگیز» دانست. این اظهارات درحالی مطرح شد که در ماه‌های اخیر آذربایجان همراه ترکیه تلاش دارند تا کنترل راهروی زنگزور، یعنی مرز زمینی ایران و ارمنستان را در اختیار بگیرند. این راهرو بین جمهوری نخجوان و جمهوری آذربایجان قرار دارد و درصورت خروج آن از خاک ارمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان را به یکدیگر متصل می‌کند. درصورت چنین اتفاقی تردد زمینی ایران به ارمنستان و اروپا تحت کنترل آذربایجان و ترکیه خواهد بود و در مقابل آنها نیز برای مراودات زمینی خود نیازی به راه‌های ایران ندارند. حال به این معادله باید ردپای رژیم اسرائیل و روابط دوستانه باکو با این رژیم را هم اضافه کرد. 
در چنین شرایطی رزمایش فاتحان خیبر با حضور تیپ‌های زرهی، مهندسی رزمی و هوانیروز ارتش برگزار شده و وزیر خارجه کشورمان نیز اظهارات رئیس‌جمهوری آذربایجان را مایه تأسف خوانده است. فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز درباره مشکلات کامیون‌های ایرانی برای تردد در مرزهای شمال غربی و بازداشت 2راننده گفت: «تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد.
 هر چند پیش از این جمهوری آذربایجان با ایران نیز روابط دوستانه‌ای داشته، اما تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه و تغییر مرزها خط قرمزی است که مقامات دولتی و نظامی کشورمان تأکید کردند ایران از آن نمی‌گذرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید