• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 11 مهر 1400
کد مطلب : 142093
+
-

یک روز بعد از سفر رئیس جمهور ، مردم تنگ سرخ از مشکلاتشان به همشهری می گویند

4 دهه انتظار عشایر تنگ‌سرخ برای‌آب‌رسانی

تعیین تکلیف خرید تضمینی دام، رفع مشکلات آب و راه‌های عشایری مهم‌ترین درخواست های مطرح شده از سوی عشایر تنگ‌سرخ بود

پیگیری
4 دهه انتظار عشایر تنگ‌سرخ برای‌آب‌رسانی


ستاره حجتی ـ خبرنگار

منطقه تنگ‌سرخ در کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و ییلاقی است. عشایر این منطقه تابستان گذشته را به‌دلیل خشکسالی به سختی پشت سر گذاشتند و همچنان با خشکسالی، مشکل تامین علوفه و آب دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی ناچار به فروش دام‌های خود شده‌اند. در سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد در روز جمعه (9مهر) عشایر منطقه در تجمعی مطالبات خود را بیان کردند.

۱۴سال وعده و وعید 
میرعلی، یکی از بزرگان عشایر تنگ‌سرخ که همه او را میرعمو صدا می‌زنند، می‌گوید: به‌دلیل مشکلات زیاد جاده‌های منطقه نه فقط تردد برای عشایر دشوار است بلکه خدمات‌رسانی هم به سختی انجام می‌شود. از سوی دیگر امسال خشکسالی خسارت سنگینی وارد کرد، چشمه‌ها خشک شدند و برای تامین آب آشامیدنی، آب دام‌ها و علوفه دچار مشکل شدیم. او با بیان اینکه میزان خرید تضمینی دولت از دام‌های مازاد کم است و بیشتر اهالی ناچارند تا دام‌ها تلف نشده‌اند آنها را به قیمت نازل به دلال‌ها بفروشند، می‌افزاید: ۱۴سال است به ما وعده ساخت سد را می‌دهند. محمد یکی دیگر از عشایر این منطقه و دارای پروانه مرتع‌داری می‌گوید: در کنار همه مشکلاتی که داریم مسئله ما با منابع طبیعی هم سال‌هاست حل نشده باقی مانده. منابع طبیعی حتی به کسانی که پروانه مرتع‌داری دارند هم اجازه ساخت آلاچیق را نمی‌دهد. برایش هم فرقی ندارد که در سرما و گرما باید زیر آسمان بمانیم. مراتع هم که دیگر مثل سابق نیستند و بیشتر به‌دلیل خشکسالی از بین رفته‌اند. دولت هم هیچ همکاری‌ای با ما ندارد.

سد تا ۱۴۰۱ آبگیری می‌شود 
ساخت سد تنگ سرخ ۱۴سال قبل مصوب شد؛ سدی که قرار بود پس از ۴سال به بهره‌برداری برسد و علاوه بر آبرسانی به ۳۰۰هزار نفر، آب مورد نیاز عشایر را تامین کند. حالا و پس از گذشت ۱۴سال این طرح فقط ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وزیر نیرو در بازدید از این طرح در سفر هیأت دولت به کهگیلویه و بویراحمد و در حضور رئیس‌جمهوری وعده داد این سد تامین اعتبار و تا سال ۱۴۰۱ آبگیری شود.

جبران خسارت 
مسئله عشایر تنگ‌سرخ به همین جا ختم نمی‌شود. علاوه بر همه مشکلاتی که معمولا عشایر سراسر کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خشکسالی، منطقه ییلاق تنگ‌سرخ را هم به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. وزیر جهادکشاورزی در دیدار با عشایر استان گفت که هفته گذشته برای حمایت از عشایر در تامین نهاده‌های دامی جلسه‌ای در تهران برای بررسی مشکلات آنها برگزار شده است. سیدجواد ساداتی‌نژاد با بیان اینکه طرح خرید دام عشایر با همکاری شرکت تعاونی در استان‌های جنوب و به‌ویژه کهگیلویه‌وبویراحمد به خوبی اجرا نشد، توضیح داد: وزارت جهاد با همکاری پشتیبانی امور دام و مشارکت اتحادیه 3برنامه پیشنهادی ارائه داده است. فروش دام مازاد عشایر با قیمت مصوب ۴۵هزارو ۵۰۰ تومان از هفته آینده نخستین برنامه حمایتی است که اجرا خواهد شد. این برنامه در ایلام از هفته گذشته آغاز شد و عشایر این استان استقبال خوبی از این طرح داشتند. ساداتی‌نژاد همچنین با اشاره به مشکلات مالی عشایر در تامین نهاده‌های دامی اضافه کرد: عشایری که می‌خواهند دام خود را داشته باشند و به‌دلیل خشکسالی قدرت خرید علوفه را ندارند در تامین علوفه حمایت خواهند شد. در طرح دوم عشایر می‌توانند در یک بازه زمانی 3ماهه با امضای قرارداد علوفه مورد نیاز خود را از پشتیبانی امور دام تامین و بعد از این مدت با پرواربندی دام هزینه را  به پشتیبانی پرداخت کنند. صادرات دام نیز یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی وزارت جهاد از عشایر است. دستورالعمل این طرح تنظیم و از هفته آینده اجرا خواهد شد. تلاش می‌شود در سال ۱۴۰۱ یک ردیف بودجه برای این مشکلات درنظر گرفته شود.

پیگیر رفع مشکلات هستیم
 الیاس تاجدینی، مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم درباره پیگیری آنچه در این زمینه در سفر رئیس دولت سیزدهم مصوب شده است به همشهری می‌گوید: قرار است همه آنچه در این سفر در دستور کار قرار گرفت از سوی مدیرکل امور عشایری استان در تهران پیگیری و مطابق دستورالعمل‌ها اجرا شود.

خرید دام شروع شد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز به همشهری می‌گوید: از هیأت دولت قول مساعد گرفته شد که برای بازگشایی راه‌های عشایری در سال۱۴۰۱ اعتبار اختصاص یابد. فضل‌الله آذرفر با بیان اینکه خشکسالی خسارت بسیار زیادی به بخش عشایری وارد کرده است، می‌افزاید: از ۲۰۰۰چشمه حدود ۷۰درصد آن خشک شده است. بنابراین آبرسانی به عشایر هم برای آشامیدن و هم برای دام‌ها کار سنگینی بود. هیأت دولت قول مساعد برای تامین اعتبار به‌منظور تجهیز ناوگان آبرسانی از محل اعتبار ۱۴۰۱ را داد. او درباره مشکل فروش دام به شرکت پشتیبان امور دام جهادکشاورزی نیز توضیح می‌دهد: با دستور ویژه وزیر جهادکشاورزی از فردا خرید دام‌های مازاد آغاز می‌شود.

  اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اما درباره تعارض موجود در مراتع ملی با عشایر پاسخی نمی‌دهد. با همه وعده‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد گره از کار ۶۰هزار عشایر استان زودتر از یک تا ۲سال دیگر باز نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید