• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14202
+
-

فقر اقتصاد مشهد در تفریح

ساخت مجتمع‌های گردشگری و تفریحی به جای مراکز تجاری نیاز امروز شهر است

شهری
فقر اقتصاد مشهد در تفریح




نجمه موسوی | خراسان‌رضوی-خبرنگار:‌

در سال‌های گذشته شاهد رشد ساخت  اماکن اقامتی، تجاری در مشهد بوده‌ایم. مراکزی که به گفته «حامد بخشی» مدیر گروه جامعه گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، به دلیل آمارهای نادرست و اغراق‌آمیزی که توسط مسئولان شهری اعلام شده، به وجود آمده‌اند. هتل‌ها و فروشگاه‌هایی بر اساس برآورد 40 میلیون زائر و گردشگر مشهد کلنگ خورده، اما نبود مسافر و مشتری، نارضایتی فروشندگان از رکود موجود در بازار و پاساژگردی بی‌هدف مردم، نشان‌دهنده نیاز به تغییر کاربری سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد جاذبه در این پروژه‌های شهر است. 


نیاز به مراکز تفریحی، علت پاساژگردی در مجتمع‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه تاکنون تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها بر فضای تجاری بوده است این بازار را اشباع شده می‌داند و اعلام می‌کند: رکود موجود در مجتمع‌های تجاری انکارناپذیر است و شاهد وقت‌گذرانی افراد در مراکز خرید و مغازه‌های نیمه‌تعطیل و مراکز تجاری هستیم. 

 «سیدمحسن حسینی‌پویا» با اعلام اینکه دیگر شهرداری و سرمایه‌گذار خصوصی هیچ کدام به این حوزه گرایشی ندارند تصریح می‌کند که باید برای جذب سرمایه به سمت سایر موارد ازجمله ایجاد مکان‌های رفاهی، تفریحی، آموزشی و گردشگری پیش رفت و می‌توان با تعریف سوددهی مناسب برای آن، سرمایه‌گذار را تشویق و مناطق مختلف شهر را از نظر تفریحی متوازن کرد. وی توجه به احداث مکان‌های تفریحی را در مناطق کم‌برخوردار مشهد از چند جهت مثبت ارزیابی کرده و ایجاد اشتغال در ابعاد وسیع را بزرگ‌ترین مزیت این نوع سرمایه‌گذاری می‌داند و بیان می‌کند: با توجه به اینکه مراکز تجاری، یا نیمه‌تعطیل رها شده‌اند یا با وجود فعالیت اصناف، بدون مشتری هستند، باید به تغییر کاربری و نگاهی جدید اندیشید. به اعتقاد وی پروژه‌های تفریحی با حل مساله بیکاری که اصلی‌ترین معضل فعلی مشهد است، مشکلات معیشتی و امنیتی ناشی از بیکاری را برطرف
 می‌سازند. 


باید حاشیه شهر را جذاب کنیم

حسینی‌پویا معتقد است که جانمایی غلط پاساژها و تمرکز مجتمع‌ها در مکان‌های پرترافیک یکی از معضلات شهر است چراکه در سرمایه‌گذاری‌های جدید علاوه بر نگاه تفریحی و ایجاد نشاط باید با جانمایی مناسب شهری مورد توجه باشد. همچنین معتقد است بهتر است که چنین مراکزی در مناطق کم‌برخوردار شهر ایجاد شود تا در پی آن مشکلاتی از قبیل ترافیک، پارکینگ و آلودگی هوا نیز برطرف شود.  وی تغییر بافت مناطق محروم شهر را تحولی مثبت دانسته و بیان می‌کند: باید با ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاران حاشیه شهر را جذاب کنیم. حسینی‌پویا پارک جنگلی طرق را در شرق مشهد نمونه‌ای از طرح‌های رفاهی می‌داند که در یکی از مناطق کم‌برخوردار، با جذب حدود 130 میلیارد تومان سرمایه به صورت مستقیم و صدها میلیارد تومان به صورت غیر‌مستقیم، ایجاد اشتغال، ارتقای سطح فرهنگی و ایجاد نشاط را به دنبال دارد.  به گفته وی در طرح پارک جنگلی طرق استفاده از پساب‌ها برای آبیاری فضای جنگلی، می‌تواند به حل مشکل رها بودن فاضلاب در این منطقه وسیع شهری کمک کند. 


رونق مراکز تجاری اطراف حرم

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مشهد، منطقه ثامن است که از حساسیت خاصی هم برخوردار است. مردم مشهد ترجیح می‌دهند زمانی که در این منطقه تردد می‌کنند، از هر جایی حضرت رضا (ع) در نقطه دید آنها قرار گیرد. به همین دلیل از بلندمرتبه‌سازی‌ها نارضایتی هستند.  
شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه قانون در طرح تفصیلی، حدود ساخت و سازها را مشخص کرده، بیان می‌کند: ما نیز مانند مردم مشهد با ارادت خاصی که به حضرت رضا (ع) داریم  در تصمیم‌گیری‌ها با اجرای طرح‌هایی مانند شارستان، نه تنها نقاط دید گنبد را از بین نمی‌بریم بلکه با وسعت فضای دید و ایجاد راه‌باغ در اطراف حرم، این نقاط را از 4 منظر به 8 دیدگاه افزایش  داده‌ایم.  

 «سیدمصطفی نعمتی» ساختمان‌های مرتفع در منطقه را غالبا اقامتی و تجاری اعلام کرده و ادعا می‌کند که با توجه به حجم تردد زائر، مجتمع‌های تجاری در این منطقه با مشکل خاصی روبرو نبوده و از رونق نسبی برخوردارند. 
وی تمایل سرمایه‌گذار را ملاک اصلی تعریف کاربری مراکز می‌داند و با اشاره به احساس نیاز به نشاط در شهر و استقبال مردم از سرمایه‌گذاری‌های تفریحی پیش‌بینی می‌کند که به زودی شاهد افزایش بخش‌های رفاهی در مجتمع‌های بزرگ باشیم. نعمتی ایجاد مجتمع‌های تفریحی-اقامتی-گردشگری با داشتن فضاهایی مانند هایپرمارکت‌ها، رستوران و دیگر امکانات رفاهی با هدف جذب مشتری را سبب افزایش موفقیت سرمایه‌گذار، رونق بازار و خروج از رکود اقتصادی موجود در شهر می‌داند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید