• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 142014
+
-

فرار دولت آمریکا از تعطیلی

آمریکا
فرار دولت آمریکا از تعطیلی


دولت آمریکا در واپسین لحظات باقیمانده از مهلت تعیین تکلیف بودجه، توانست رأی لازم را از کنگره بگیرد و از تعطیلی بگریزد. سال مالی جدید آمریکا از دیروز (اول اکتبر) آغاز شد و دولت این کشور باید تا پیش از نیمه‌شب بودجه را به تصویب کنگره می‌رساند. بودجه سالانه تصویب نشد، اما کنگره یک مجوز دو‌ماهه به دولت داد تا به‌کار خود ادامه دهد. اگر دولت موفق نمی‌شد این رأی را از کنگره بگیرد، پس از نیمه شب به حالت تعطیلی در می‌آمد و صدها هزار کارمند دولت باید به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده می‌شدند.
درصورت تعطیلی دولت، احتمالا برنامه گسترده واکسیناسیون سراسری نیز مختل می‌شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان خدمات بهداشتی آمریکا اعلام کرده که درصورت تعطیلی، مجبور است 43درصد کارکنان خود را به خانه بفرستد، اما اعضای جمهوریخواه و دمکرات کنگره برای تصویب یک طرح بودجه دوماهه به توافق رسیدند. این طرح که ۱۵جمهوریخواه از آن حمایت کردند با ۶۵رأی موافق در مقابل ۳۵رأی مخالف در سنا تصویب شد. مجلس نمایندگان هم آن را با ۲۵۴رأی در برابر ۱۷۵رأی به تصویب رساند.
اگرچه از تعطیلی دولت جو بایدن جلوگیری شده، اما مشکلات مالی دولت همچنان پابرچا خواهد بود. بایدن برای اجرای طرح‌های اقتصادی کلان و پرهزینه خود که قرار بود برای زیرساخت‌هایی چون نوسازی پل‌ها، جاده‌ها و اینترنت اختصاص یابد، اکنون دچار مشکل است. دولت بایدن طی هفته‌ جاری مذاکرات مهمی درباره این بودجه‌ها با اعضای کنگره خواهد داشت. طرح ترمیم و نوسازی زیرساخت‌ها به یک بودجه یک تریلیون دلاری نیاز دارد. همزمان، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که دولت تا یک هفته دیگر به سقف استقراض فعلی خواهد رسید. دولت آمریکا نمی‌تواند بیش از سقف مشخص شده در قانون، پول قرض کند. درصورتی که دولت نتواند بدهی ملی خود را پرداخت کند، اقتصاد این کشور دچار شوک خواهد شد که نتیجه فوری آن، وارد شدن شوک به اقتصاد جهانی است. مجلس نمایندگان که در کنترل دمکرات‌هاست هفته پیش به تصویب طرحی رأی داد که هم منابع مورد نیاز دولت برای ادامه کار را تامین و هم سقف استقراض فعلی را معلق می‌کند، اما جمهوریخواهان که در سنا دست بالا دارند، مانع پیشروی این طرح شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید