• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14199
+
-

بازار لوازم خانگی در تب و تاب قیمت دلار

فعالان صنف لوازم خانگی قروه معتقدند نوسانات ارزی اخیر به افزایش قیمت‌ها منجر شده است

بازار
بازار لوازم خانگی در تب و تاب قیمت دلار




روح‌الله زرین| سنندج- خبرنگار: 

با بالا رفتن تب دلار در کشور شاهد افزایش قیمت و کمبود برخی کالاها مانند لوازم خانگی و الکترونیکی در شهرهای مختلف استان هستیم. این مساله در بسیاری از شهرها مانند قروه بیشتر به چشم می‌خورد، به طوری که بسیاری از فروشندگان از عدم واردات و تولید این محصولات در بازارهای استان خبر می‎دهند. 
شهروندان نیز از وجود کالاهای بی‌کیفیت چینی و قدیمی با افزایش قیمت آن‌ها ابراز نارضایتی دارند. ادامه این روند موجب رکود بازار در استان شده و قدرت خرید را از مردم گرفته است. 


واردات 

یکی از بازاریان قروه می‌گوید: بیشتر لوازم آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال، سرخ‌کن و ظروف مختلف در بازار این شهر به وفور یافت می‌شود. دلیل عمده آن قرار گرفتن قروه در مسیر شهرهای مرزی بانه، جوانرود و تهران است‌. 
«صادق کاکازاده» ادامه می‌دهد: قیمت هر دستگاه یخچال ایرانی به طور متوسط یک تا ۱۲ میلیون تومان است، در حالی که نمونه وارداتی آن از یک تا ۶ میلیون تومان عرضه می‌شود‌. این تفاوت قیمت موجب افزایش واردات کالاهای خارجی در بازار قروه به‌ویژه کالاهای چینی شده است.
وی می‎افزاید: بیشتر محصولات الکترونیکی مانند تلویزیون در بازار قروه از قیمت مناسبی برخوردار است. دلیل آن نداشتن خدمات پس از فروش است، به طوری که قیمت هر دستگاه ال‌سی‌دی براساس برند تولیدکننده و ابعاد از 600هزار تومان تا ۳‌میلیون تومان است. همچنین نمونه دارای خدمات پس از فروش آن با ۲۵ درصد قیمت بیشتر عرضه می‌شود. 


نبود خدمات پس از فروش 

یکی از تعمیرکاران صنف لوازم خانگی در بازار قروه می‌گوید: مردم بسیاری از کالاهای خانگی را بدون آگاهی از کشور سازنده‌اش و کیفیت آن و صرفا به دلیل طراحی ظاهری‌اش خریداری می‎کنند، در حالی‎که برخی لوازم خانگی داخلی هم قیمت مناسب و هم کیفیت دارند. 
«امیر قدوسیان» ادامه می‌دهد: برخلاف تبلیغات وسیع کالاهایی که از کشورهای چین و هند به بازارهای استان و شهر قروه وارد می‌شوند، این کالاها به دلیل برخوردار نبودن از استانداردهای لازم عمر مصرف کوتاهی دارند. در مقابل، به نظرم باید تولیدکننده داخلی را از طراح گرفته تا کارگر فنی و ناظر ساخت تقویت کنیم تا بتوانیم کیفیت کالاهای وطنی را افزایش دهیم.

وی می‌افزاید: در یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بی‌رویه کالاهای خانگی بودیم که این روند به بازار مصرف خسارت زده و اعتماد مصرف‌کننده را سلب کرده و باعث نوعی آشفتگی و ‌سرگردانی در بازار شده است.
قدوسیان تصریح می‌کند: برخی فروشندگان کالاها و لوازم خانگی دلیل افزایش قیمت را نوسانات بازار دلار می‎دانند، چرا که بیشتر این اقلام مصرفی وارداتی هستند. 


تأثیر افزایش نرخ دلار بر افزایش قیمت کالاها

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی قروه می‎گوید: در این شهرستان بیش از ۱۵۰ واحد صنفی در زمینه لوازم خانگی، الکترونیکی، فرش، مبل و صنایع چوبی فعالیت دارند. سهم عمده‎ای از کالاهای مصرفی قروه مانند انواع تلویزیون از طریق بازار کشورهای چین، هند و کره جنوبی تامین می‌شود. 
«مهدی ملکی» ادامه می‎دهد: با بالا رفتن قیمت دلار بسیاری از تولیدکنندگان خارجی سعی در افزایش ۲۰درصدی نرخ کالاهای مصرفی در بازار ایران دارند. از سوی دیگر به دلیل کاهش خرید مردم شاهد رکود این بازار در قروه هستیم. 
وی می‌افزاید: برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند.

این مساله نیازمند کسب تاییدیه از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، اما تاکنون هیچ تعرفه جدیدی ابلاغ نشده است‌.
ملکی تصریح می‌کند: بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقال تجهیزات و فناوری این نوع کالاها از کشور کره سعی در بهبود کیفیت تولیدات خود در بازار داخلی دارند. در عین حال، در حال حاضر میزان تولید داخلی نسبت به واردات کمتر است. ملکی ادامه می‌دهد: با اینکه انواع کالای مصرفی مردم در بازار وجود دارد، به دلیل افزایش قیمت دلار، قدرت خرید کاهش پیدا کرده و شاهد فراوانی محصولات مختلف در بازارهای شهرستان هستیم. این روند نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.  


سود تعیین‌شده برای کالاهای مختلف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قروه می‎گوید: طبق مصوبه هیات عالی نظارت شهرستان، به منظور جلوگیری از تخلف در بازار، نرخ سود پیش‌بینی‌شده برای انواع کالاهای مصرفی مردم محاسبه شده است. فروشندگان نیز بر اساس آن اقدام به عرضه خواهند کرد.  «علی منتشلو» ادامه می‌دهد: برای انواع لوازم بادوام مانند یخچال و تلویزیون در بازار سود ۳ تا ۷ درصدی به صورت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در نظر گرفته شده است. همچنین برای انواع لوازم خانگی کوچک که قیمت کمتر از یک میلیون تومان دارند نیز سود  ۴ تا ۱۰ درصد تعیین شده است.
وی می‎افزاید: برای عرضه انواع فرش ماشینی، موکت، منسوجات پنبه‌ای، پشمی و دارای الیاف نیز سود ۳ تا ۹ درصد پیش‌بینی شده است. 


افزایش قیمت ها 

یکی از شهروندان قروه‎ای می‌گوید: در این شهر تعدادی مراکز تجاری در زمینه عرضه لوازم خانگی مانند فرش و سایر منسوجات فعالیت دارند.
«وحید محمدزاده» ادامه می‎دهد: قیمت هر دستگاه یخچال‌فریزر 12فوت وطنی به طور میانگین از یک میلیون و 600 هزار تومان تا 3 میلیون و 600 هزار تومان است، در حالی که مشابه خارجی آن 20 درصد افزایش قیمت دارد. 

وی می‌افزاید: دلیل عمده افزایش قیمت این کالاهای پرمصرف نبود بازار توزیع و کاهش واردات به قروه است‌. همچنین بیشتر این اقلام مصرفی نیازمند سرمایه کلان برای عرضه‌کنندگان آنهاست. 
محمدزاده اضافه می‌کند: کارخانه‎های سازنده لوازم خانگی مثل یخچال‌فریزر و تلویزیون و بخاری گازی با جلب اعتماد مصرف‌کننده و مردم می‏توانند بازار فروش مناسبی در شهرستانی مثل قروه داشته باشند. به این ترتیب، از یک سو فرهنگ خرید کالای داخلی جا می‌افتد و از سوی دیگر مردم توان خرید کالاهای الکترونیکی و لوازم خانگی را پیدا می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید