• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141945
+
-

در جریان تجسس‌های پلیس، گاهی کشف‌های بزرگی اتفاق می‌افتد

3کشف مهم پلیس در مترو

3کشف مهم پلیس در مترو


 محمد جعفری| همه کشف‌های بزرگ معمولا از سرنخ‌های کوچک شروع می‌شوند. گاهی شک یک مأمور پلیس به یک مظنون یا یک محموله شروع پرونده‌ای بزرگ و جنجالی است. در این گزارش به 3کشف مهم پلیس مترو در شهر زیرزمینی پایتخت می‌پردازیم.

عتیقه‌های 3میلیاردی
مدتی قبل مأموران هنگام گشت‌زنی در ایستگاه صادقیه به یکی از مسافران که از قطار پیاده شده بود، مشکوک شدند. او که یک گونی روی دوشش بود، با دیدن مأموران دست و پای  خود را گم کرده بود. با این حال مأموران او را با خود به ایستگاه پلیس بردند. آنها وقتی به بازرسی داخل گونی پرداختند، تعدادی ظروف سفالی و فلزی شبیه آثار باستانی که هر کدام به‌صورت جداگانه داخل پارچه پیچیده شده بود، دیدند. هنوز به‌درستی معلوم نبود که وسایلی که از این مسافر کشف شده، چیست اما با ادامه بازرسی 4النگوی فلزی، 3دستبند و  5سرمه‌دان هم کشف شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد اشیای کشف‌شده عتیقه هستند. به همین دلیل این مرد تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: همه اشیای کشف‌شده زیرخاکی هستند که از عراق به ایران آورده‌ام و حدود 3میلیارد تومان ارزش دارد. قصد داشتم آنها را در تهران به چند نفر نشان دهم و بفروشم که گرفتار شدم.
با دستگیری این مرد بررسی‌های دقیق‌تری درباره عتیقه‌های کشف‌شده از او انجام و معلوم شد که اشیای کشف‌شده دست‌کم قدمتی 1700ساله دارند و آثار باستانی محسوب می‌شوند.

ترقه‌هایی با قدرت بمب
یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس مترو، تامین امنیت شهروندان است. به همین دلیل مأموران، وظیفه دارند هرگونه بسته مشکوکی را بررسی کنند. چند ‌ماه قبل بود که مأموران در یکی از ایستگاه‌های خط5 مترو به 2پسر جوان که یک کوله‌پشتی سنگین همراه داشتند مشکوک شدند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که این دونفر مسافر هستند اما معلوم نبود داخل کوله‌پشتی به این سنگینی چه وسایلی حمل می‌کنند. چون این موضوع مشکوک به‌نظر می‌رسید مأموران آنها را متوقف کردند و به بررسی محتویات داخل کوله پرداختند. آنها در نهایت شگفتی داخل کوله‌پشتی مقدار زیادی اکلیل سرنج کشف کردند؛ موادی که از آن برای ساختن ترقه‌های دست‌ساز استفاده می‌شود و درصورت انفجار می‌توانست حادثه تلخی را رقم بزند. به همین دلیل این محموله که حدود 4.5کیلو وزن داشت به محل امنی منتقل شد و 2پسر جوان بازداشت شدند. آنها اعتراف کردند که قصد داشتند این محموله خطرناک را با مترو از تهران به کرج منتقل کنند.

کشف قتل در متروی تهران
یکی دیگر از کشف‌های مهم پلیس مترو، ماجرای مردی بود که در جنایتی هولناک دست داشت و در حال فرار با مترو بود اما با هوشیاری مأموران به دام افتاد. ماجرا از این قرار بود که مأموران در یکی از ایستگاه‌های مترو به مردی مشکوک شدند اما او با دیدن آنها پا به فرار گذاشت و همزمان مقداری مواد‌مخدر از جیبش بیرون آورد و بلعید. این مرد قصد داشت به هرقیمتی که شده فرار کند اما سرانجام مأموران توانستند او را دستگیر کنند. در بازرسی از متهم یک قبضه چاقو، یک گوشی تلفن همراه و اسپری گاز اشک‌آور کشف شد. مأموران از این مرد خواستند رمز گوشی تلفن همراهش را وارد کرده و آن را باز کند اما او گفت رمز را در اختیار ندارد. این موضوع نشان می‌داد گوشی سرقتی است. به همین دلیل مأموران به تحقیق در این‌باره پرداختند و پی بردند که گوشی متعلق به مردی است که شب گذشته در محدوده کلانتری بهارستان به قتل رسیده و گوشی‌اش به سرقت رفته است. در این شرایط بود که متهم بازداشت شد تا اسرار جنایتی که مرتکب شده بود، برملا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید