• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14194
+
-

کرمانشاه؛ تشنه تر از همیشه

در سال زراعی جاری بیشترین بارش استان مربوط به پاوه به میزان 740 میلی متر و کمترین بارش مربوط به کرمانشاه با 270 میلی متر است

گزارش
کرمانشاه؛ تشنه تر از همیشه




فاطمه کمانی | کرمانشاه- خبرنگار: 

 وضعیت تنش آبی و بحران خشکسالی در کشور بسیار حاد شده و این روزها آب به عنوان کمبود اصلی کشور مطرح است و حتی پیش بینی شده جنگ های آینده بر سر آب است. هر روز خبری از خشک شدن سراب ها، رودخانه ها، سدها و ... در کشور به گوش می رسد که بیانگر وضعیت وخیم منابع آب در نقاط مختلف است. افزایش جمعیت و نیاز به تولید غذا و مصرف آب برای بخش کشاورزی از یک سو و کم بارانی‌های چند سال اخیر از سوی دیگر باعث شده منابع آبی کشور از دست برود و با کسری جدی در مخازن آب زیرزمینی مواجه باشیم. اگرچه استان کرمانشاه نسبت به برخی از استان های مرکزی و شرقی کشور از وضعیت آب و میانگین بارش های بهتری برخوردار است اما در کرمانشاه نیز با کم آبی مواجه هستیم که اگر به آن توجه نشود می تواند به مرز بحران برسد.

در کرمانشاه با وجود بارندگی هایی که در فصل بهار داشتیم هنوز کاهش بارندگی پاییز و زمستان سال قبل جبران نشده است، از سوی دیگر چند سالی است که در استان بارش موثر به صورت برف هم نداریم که بتواند در بلندمدت و بتدریج منابع آب زیرزمینی را تغذیه کند. کارشناس پیش بینی هواشناسی استان درباره وضعیت بارندگی های کرمانشاه می گوید: میانگین بارش های استان تا قبل از سامانه بارشی اخیر حدود 400 میلی متر بوده است که این عدد نسبت به سال گذشته 4 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت کاهش پنج درصدی را نشان می دهد.

«سعید قاسمی» ادامه می دهد: در سال زراعی جاری بیشترین بارش استان مربوط به پاوه به میزان 740 میلی متر و کمترین بارش مربوط به کرمانشاه با 270 میلی متر است. وی از کاهش قابل توجه بارندگی ها در شهر کرمانشاه یاد می کند که حتی از سومار هم کمتر است و نسبت به سال گذشته 27 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 31 درصد کمتر شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز درباره وضعیت تنش آبی در استان کرمانشاه می گوید: در کل کشور طی 10 سال اخیر، هشت سال بارندگی کمتر از نرمال داشتیم و در کرمانشاه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. 
«کیاست امیریان» با بیان این‌که پتانسیل برداشت آب منابع زیرزمینی در استان کرمانشاه 3/1میلیارد مترمکعب در سال است، سالانه حدود 30 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آبی استان داریم. به گفته این مسئول، این امر باعث شده با کسری 1/1 میلیارد مترمکعبی در مخازن آب زیرزمینی استان مواجه باشیم.
وی معتقد است، افزایش مصرف آب با بالا رفتن جمعیت و کاهش بارندگی ها همه به وضعیت کمبود آب و تنش آبی در کرمانشاه دامن می زنند.


‌مصرف ‌نامتعارف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه، می افزاید: متاسفانه به سمت بدمصرفی هم پیش
می رویم، برای مثال شاهد افزایش کشت های پرمصرفی مانند برنج هستیم که اصلا مناسب شرایط منطقه ما نیست و کشت این محصول پرمصرف نیز در استان ممنوع شده است. امیریان بیشترین مصرف و البته پرت آب در استان را مربوط به بخش کشاورزی می داند و می گوید: اگر در بخش کشاورزی راندمان آبی را فقط 10 درصد بیشتر کنیم می توانیم از قبل آن آب مورد نیاز حوزه شرب و صنعت را تامین کنیم.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر کاهش بارندگی‌ها تاثیر مضاعفی بر آورد سدهای استان دارد و به ازای هر 10 درصد کاهش بارندگی رواناب ها به میزان حدود 25 تا 30 درصد کمتر می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه از کاهش قابل توجه آورد سدهای استان در سال آبی جاری هم یاد می کند و ادامه می دهد: آورد سدهای استان در سال آبی جاری 183 میلیون مترمکعب بوده است که فقط 44 درصد شرایط نرمال است و با کاهش قابل توجه اورد سدها مواجهیم. 

امیریان درباره احتمال تنش آبی در فصل تابستان برای شهرهای مختلف استان نیز یادآوری می کند: کمبود آب به بارندگی‌های باقی مانده از سال آبی جاری و همچنین میزان و شدت گرما بستگی دارد اما بعید نیست که در شهرها و خصوصا روستاهای استان با کمبود منابع آبی مواجه شویم.
وی معتقد  است که در شهرهای استان مانند کنگاور، اسلام آبادغرب، صحنه، سنقر و بخشی از خود شهر کرمانشاه ممکن است با مشکل کمبود آب مواجه شویم. امیریان یکی از راه های کمک به احیای منابع آب زیرزمینی را برخورد با چاه های غیرمجاز می داند که سال گذشته 400 حلقه چاه در استان پر شده و امسال نیز برای 500 حلقه چاه البته در صورت تامین اعتبار برنامه وجود دارد.


آب‌رسانی سیار به 140 روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه نیز درباره وضعیت تامین آب روستاهای استان می گوید: اکنون به حدود 140 روستای استان به صورت سیار آب‌رسانی می شود که این عدد در اوج فصل گرما ممکن است به 400 روستا هم برسد.
«فرامرز شوهانی» اضافه می کند: در فصل گرمای شدید برخی از روستاها منابع تامین آب خود که عمدتا چاه و چشمه است را از دست می دهند و نیازمند آب‌رسانی سیار هستند. وی از بالا بودن مصرف آب در روستاهای استان هم یاد می کند و می گوید: در حالی که میانگین مصرف آب در روستاهای کشور بین 150 تا 200 لیتر در شبانه‌روز است در روستاهای کرمانشاه این عدد به 350 لیتر در شبانه روز هم می رسد. چندی پیش استاندار کرمانشاه نیز از دستگاه های استان خواست برای کمبود آب در فصل گرما آماده باشند و برنامه های خود برای سازگاری با کم آبی را مطرح کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید