• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141911
+
-

بیم و امیدهای توسعه‌شهری در همدان

بیم و امیدهای توسعه‌شهری در همدان

حمید بادامی‌نجات-عضو شورای اسلامی شهر همدان

براساس قانون، انتخاب شهردار یکی از مهم‌ترین وظایف اعضای شورای‌اسلامی شهر به‌حساب می‌آید و برهمین اساس هم بود که از زمان آغاز به‌کار دوره ششم شورای‌اسلامی شهر همدان، اعضا طی فرایند پیشنهادی، به فهرستی 60نفره متشکل از کاندیداهای تصدی پست «شهردار همدان» رسیدند که طیف بسیار وسیعی از افراد موردنظر را از یک کارمند ساده شهرداری گرفته تا مدیران ارشد استان و معاون وزیر را نیز در خود جا داده بود، اما در ادامه تعداد گزینه‌های حاضر دراین فهرست کاهش پیدا کرد؛ برخی انصراف دادند و تعداد دیگری هم حاضر به ارسال برنامه یا حضور در صحن شورا نشدند.
 درنهایت 19نفر، به شورا برنامه ارسال کردند که درمیان این افراد، چهره‌های شاخص ملی و استانی هم حضور داشتند، اما ترکیب آرای 11عضو شورای‌شهر همدان در دوره ششم نشان می‌داد تمایل چندانی برای حضور برخی چهره‌ها وجود ندارد. درنهایت با رأی‌گیری درمیان اعضا، از فهرست 19نفره، 8گزینه نهایی انتخاب شدند و درمعرض انتخاب اعضای شورای‌اسلامی‌شهر قرار گرفتند.
 در ادامه فهرست 8نفری هم طی فرایند رأی‌گیری، به فهرست 4نفری تبدیل شد؛ فهرستی که برخی سئوال‌ها را در ذهن شهروندان همدانی ایجاد کرد مبنی براینکه چرا 2نفر خارج از بدنه شهرداری انتخاب شدند؟ و یا اینکه نمی‌شد گزینه‌های کارآمدتر از 2کاندیدای دیگر که از بدنه شهرداری همدان هستند را پیشنهاد کرد؟
با این وجود همان‌گونه که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نشان می‌داد، «سیدمسعود حسینی»، «رضا ابرارخرم»، «مجید شاکری‌کرم» و «علیرضا عقیقی» با تعداد آرای مساوی، به‌عنوان گزینه‌های نهایی تصدی سمت شهردار همدان برگزیده شدند. این فهرست 4نفره درحالی انتخاب شدند که معتقد بودم حضور 2کاندیدا درفهرست نهایی (با وجود اینکه برنامه‌های خوبی هم در صحن شورا ارائه کردند)، به‌دلیل اینکه سابقه‌ای در حوزه مدیریت‌شهری ندارند و ممکن است با دشواری‌های زیادی در مدیریت شهرداری مواجه شوند، جای سئوال دارد و باید با تأمل بیشتری به بررسی سوابق و توانمندی‌های مدیریتی آنان دراین حوزه پرداخت و همه جوانب امر را درنظر گرفت. این‌درحالی‌بود که نسبت به انتخاب دیگر گزینه‌های نهایی که جزو بدنه شهرداری بودند هم نقطه‌نظرات متفاوتی مطرح می‌شد، ازجمله اینکه اگر «عباس صوفی»، شهردار سابق همدان با رویکرد «تغییر در مدیریت‌شهری» کنار گذاشته می‌شود، چه دلیلی دارد که یکی از معاونان وی جزو کاندیداهای نهایی باشد؟ 
هرچه بود، در روز 9شهریورماه سال‌جاری و درجریان جلسه‌ای غیرعلنی، پایان ماراتن رقابت کاندیداهای تصدی پست «شهردار همدان» رقم خورد و با انجام رأی‌گیری مخفی، «سیدمسعود حسینی» با اکثریت آرا، به‌عنوان شهردار منتخب دوره ششم شورای‌اسلامی این شهر انتخاب شد. با وجود اینکه حسینی گزینه موردنظر من نبود، اما دلایل محکمی وجود دارد که همه باید کمک کنیم تا منتخب شورا بتواند درمسیر تحقق اهداف و برنامه‌های درنظر گرفته شده برای توسعه و تعالی کهن‌شهر همدان گام‌های حساب‌شده‌ای بردارد؛ مهم‌ترین دلیل این است که قلب‌مان برای شهرمان می‌تپد، بنابراین از هیچ تلاشی برای سربلندی شهر و شهروندان همدانی فروگذار نخواهیم کرد.
اکنون که صدور حکم شهردار جدید همدان مراحل اداری مربوط را طی می‌کند، فرصت مناسبی است که اعضای شورای‌شهر همدان دلایل حمایت خود از انتخاب سیدمسعود حسینی را برای شهروندان تشریح کنند و به ابهام‌ها و سئوالات موجود دراین زمینه پاسخ دهند. ازسوی دیگر بررسی و نقد موشکافانه برنامه‌های شهردار منتخب همدان توسط نخبگان و کارشناسان حوزه شهری به مدیران جدید شهر کمک می‌کند هدف‌گذاری‌های دقیق‌تری داشته باشند و با شناسایی نقاط ضعف موجود، برای رفع آنها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
با توجه به این موضوع معتقدم در برنامه‌های ارائه شده ازسوی شهردار منتخب همدان، برخی حوزه‌ها آن‌چنان که باید موردتوجه قرار نگرفته‌اند. به‌عنوان مثال تأثیر بحران همه‌گیری ویروس کرونا بر فعالیت‌های مدیریت‌شهری و راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های به‌وجود آمده، از موضوع‌هایی است که به‌نظر می‌رسد باید بیش‌از پیش مورد توجه مدیران‌شهری قرار گیرد. همچنین رفع چالش‌های عمده حوزه عمران‌شهری همدان نیازمند نگاه جامع‌تری است؛ وجود پروژه‌های نیمه‌تمام، جای‌خالی توسعه متوازن در پروژه‌های عمرانی محله‌های مختلف، نبود زمان‌بندی دقیق برای اجرای پروژه‌ها، کمبود شدید اعتبارات و افزایش قیمت مصالح، نداشتن پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و... از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه در شهرهمدان به‌شمار می‌روند که باید با طراحی راهبردهای منسجم برای گذر از آنها چاره‌اندیشی کرد. توسعه شهرداری الکترونیک، گشودن گره‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و تهیه برنامه‌های منجسم برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری در شهر از دیگر محورهایی است که مدیریت‌شهری همدان در دوره جدید باید نگاه دقیق‌تری به‌ آنها داشته باشد. درنهایت حال که کلید مدیریت‌شهری کهن‌شهر همدان پس از تأیید وزارت‌کشور به سید مسعود حسینی واگذار می‌شود، امید است با حمایت شورا، نیروهای توانمند شهرداری و شهروندان همدانی، سال‌هایی طلایی در زمینه تحول در مدیریت‌شهری بر مبنای توسعه‌ پایدار رقم بخورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید