• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141908
+
-

رنگ زندگی در بافت تاریخی سمنان

بافت تاریخی شهر سمنان با تأسیس پایگاهی مستقل در آغاز مسیر تبدیل به یک بافت ارزشمند فرهنگی مبتنی بر معماری مردمی است

رنگ زندگی در بافت تاریخی سمنان

اشکان جهان‌آرای-خبرنگار

سمنان با بیش از 350هکتار بافت تاریخی در محدوده شهری، یکی از شهرهای غنی از نظر وجود بناهای تاریخی و بافت باارزش در کشور است. شهری که بناهای تاریخی متعددی از دوره ایلخانی تا قاجار در آن دیده می‌شود و معماری در بافت‌ تاریخی آن هویتی منحصربه‌فرد دارد. اهمیت و جایگاه این بافت تاریخی نیز موجب شده است که معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا تأسیس پایگاه بافت تاریخی سمنان را به تصویب برساند تا این محدوده باارزش و مهم فرهنگی و تاریخی با مدیریتی مستقل علاوه بر اجرای فرآیند احیا و بازسازی در مسیر تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری شهری-تاریخی قرار بگیرد و در آینده به محوطه‌ای برای ثبت در فهرست میراث جهانی تبدیل شود.«سروش هاشمی» از کارشناسان ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی با حکم معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه به عنوان نخستین مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر سمنان معرفی شده تا با توجه به پشتوانه پژوهشی و فعالیت‌های بیش از 2دهه‌ای خود، برنامه‌ریزی مدونی برای به رونق رساندن این بافت تاریخی را ارائه و اجرا کند.

به‌روزرسانی مطالعات و پژوهش‌ها
به گفته هاشمی، از بافت تاریخی 350هکتاری سمنان 42هکتار بافت تاریخی مصوب است که همین 42هکتار نیز به عنوان محدوده پایگاه بافت تاریخی در نظر گرفته شد و قرار است برنامه‌های پژوهشی و اجرایی ویژه‌ای برای این محدوده تعیین و اجرا شود.
سرپرست پایگاه بافت تاریخی سمنان به همشهری می‌گوید: «بناهای ثبت شده‌ای مانند مسجد جامع، مسجد امام، راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله، خانه‌های تاریخی مانند خانه تدین و خانه طاهری و بسیاری از بناهای ثبت نشده موجود در این محدوده از عناصر شاخص تاریخی-فرهنگی شهر سمنان هستند که در هسته مرکزی شهر به مرور زمان شکل گرفتند و بافتی منحصربه‌فرد را تشکیل دادند. یک سری اولویت‌ها برای احیای بافت تاریخی سمنان در نظر گرفته شده که با تشکیل پایگاه بافت با سرعت و جدیت به سرانجام خواهد رسید.»
به اعتقاد هاشمی، نخستین گام درباره این بافت تاریخی به‌روز رسانی مطالعات پیشین و همچنین مستندسازی ویژگی‌های مختلف بافت است. وی می‌افزاید: «طی سال‌های اخیر برنامه‌های ساماندهی بافت و شناسایی عناصر مهم تاریخی انجام شد، اما این مطالعات باید به روز شود. در عین حال برخی اقدامات اجرایی مانند جداره‌سازی و بهسازی معابر بافت تاریخی بر اساس معیارهای اصولی مرمت بافت و بناهای تاریخی نیز آغاز خواهد شد. اقدامات مرتبط با حفاظت و استحکام‌بخشی و همچنین مبلمان محیطی منطبق با ویژگی‌های بافت نیز از اولویت‌های قابل پیگیری است، اما هر اقدامی باید با کمک مردم و همه دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام شود.»

چشم‌انداز ثبت جهانی
این مسئول یکی از چشم‌اندازهای مهم پایگاه بافت تاریخی سمنان را ثبت شدن این بافت در فهرست میراث جهانی بیان می‌کند و می‌‌گوید: «هدف غایی ما این است که با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد بافت تاریخی سمنان، این مجموعه فرهنگی موجود در مرکز شهر را به این قابلیت برسانیم که در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد که نیازمند یک عزم همگانی هستیم.»
این محدوده 42هکتاری که هسته مرکزی شهر قدیمی سمنان محسوب می‌شود از 2محله قدیمی اسفنجان در قسمت جنوبی و ناسار در قسمت شمالی بافت تاریخی تشکیل شده است. بسیاری از بومیان سمنان از دیرباز در همین منطقه سکونت داشتند، اما به مرور زمان به دلیل قدیمی شدن بافت و ضعف در اجرای برخی زیرساخت‌ها به مناطق کم‌برخوردار شهر تبدیل شدند که موجب شده است آسیب‌های اجتماعی نیز در این بافت تاریخی مشهود باشد. همین موضوع نیز می‌تواند چالشی در احیا و بهسازی این بافت محسوب شود.

چالش‌های اجتماعی
 سرپرست پایگاه بافت تاریخی شهر سمنان در این باره تصریح می‌کند: «برخی کاستی‌های زیرساختی در این محدوده تاریخی موجب شده است به مرور زمان شاهد خارج شدن بومیان از بافت باشیم و اکنون نیز عمدتا قشر مهاجر در این محدوده سکونت دارند. در واقع پدیده بیرون‌رانی بومیان در این محدوده رقم خورد. ساکنان این محله‌ها نیز با توجه به مهاجر بودن، مالک نبودن و شراط اقتصادی به فکر مرمت بناها و محله‌ها نیستند.»
وی یکی از اقدامات نخست برای بهسازی این بافت را مشخص کردن وضعیت مالکیت بناها بیان می‌کند و می‌افزاید: «پس از شناسایی بناهای ظرفیت‌دار برای ثبت در فهرست آثار ملی و ثبت آن‌ها برای تسریع در روند احیا، دریافت و ثبت اطلاعات مالکیتی همه بناهای موجود در بافت اهمیت زیادی دارد.»

بافت معماری مردمی
هاشمی بافت تاریخی سمنان را به دلیل اجتماعی بودن معماری و ساختار مردمی‌اش یک بافت خاص و منحصربه‌فرد تاریخی می‌داند و معتقد است این بافت قابلیت تبدیل شدن به یک مقصد معتبر گردشگری تاریخی و فرهنگی شهری را دارد. 
وی اظهار می‌کند: «معماری اجتماعی متکی بر اقتصاد مردمی در این شهر بافتی متفاوت را شکل داده است. از این ظرفیت می‌توان به عنوان یک ویژگی مهم در این بافت برای جذب گردشگر استفاده کرد.»
سرپرست پایگاه بافت تاریخی شهر سمنان با تأکید بر ضرورت انجام پژوهش‌های جامعه‌شناسانه پیرامون زندگی در بافت‌های تاریخی، خاطرنشان می‌کند: «این فضای کالبدی قرن‌هاست که وجود دارد، اما احیای این فضا مستلزم فرهنگسازی است.»

فرهنگسازی زندگی در بافت تاریخی
این کارشناس بافت و بناهای تاریخی یکی از اقدامات ضروری برای احیای بافت تاریخی سمنان را فرهنگسازی برای درک درست از بافت در بین شهروندان و اهمیت آن در رونق اقتصادی و فرهنگی شهر می‌داند و می‌افزاید: «البته این پروسه چند ساله و زمان‌بر است. طی سال‌های اخیر هم روند رو به رشد در میزان توجه شهروندان به بناهای تاریخی سمنان دیده شده که اتفاق ارزشمندی است، اما باید در مسیری قرار بگیریم که شهروندان به این بافت و بناها و معابر موجود در آن به عنوان یک ثروت فرهنگی منجر به رونق اقتصادی نگاه کنند. این محدوده تاریخی شهر سمنان به طور کامل ظرفیت حرکت به سمت اقتصاد و اشتغال‌زایی گردشگری تاریخی و فرهنگی را دارد.»
به گفته هاشمی، یکی از خانه‌های تاریخی موجود دراین بافت به نام خانه ادب در محله کهنه‌دژ اکنون در حال مرمت و بازسازی است که تا یک ماه دیگر پس از پایان فاز اول مرمت، دفتر رسمی پایگاه بافت تاریخی سمنان در این خانه تاریخی افتتاح می‌شود و مدیریت بافت به این پایگاه سپرده می‌شود. 
او علاوه بر بهسازی جداره‌ها و معابر و شناسایی خانه‌ها و سایر نکاتی که بیان کرد، عوامل متعددی را در احیای بافت تاریخی سمنان دخیل می‌داند. ایجاد و معرفی مسیرهای گردشگری در بافت برای تورها و گردشگران و توسعه زیرساخت‌های شهری برای بازگشت شهروندان و همچنین تبدیل بناها به اماکن مرتبط با گردشگری فرهنگی و تاریخی بخشی از این اقدامات هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید