• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141903
+
-

دلار روی موج صعود

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تا محدوده 28هزار و300 تومان پیشروی کرد

قیمت هر دلار آمریکا سه‌شنبه عصر از مرز 28هزار تومان عبور کرد و دیروز تا محدوده 28هزار و 300تومان پیشروی کرد. قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای خرداد تاکنون، 23درصد رشد کرده است.
به‌گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا از اواسط اردیبهشت امسال دوباره وارد یک روند صعودی شده و این روند از خرداد امسال شتاب بیشتری گرفته است؛ به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای خرداد‌ماه تاکنون، 23درصد رشد داشته است. این روند صعودی ظرف چند روز گذشته شتاب بیشتری گرفته است و سه‌شنبه عصر، قیمت هر دلار آمریکا بار دیگر وارد کانال 28هزار تومان شد. این روند صعودی در مبادلات، دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 28هزار و300 تومان پیش رفت.
 تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که دولت باید بر قیمت هر دلار آمریکا نظارت کند تا از مرز 30هزار تومان عبور نکند؛ چرا که عبور قیمت دلار از این محدوده می‌تواند خریداران بیشتری را وارد بازار کند و این موضوع می‌تواند شتاب رشد قیمت دلار را بیشتر کند.
تحلیلگران بنیادی هم اعتقاد دارند که قیمت دلار در محدوده حساسی است؛ چرا که متغیر‌های اقتصادی همگی، محرکی برای رشد قیمت دلار هستند. به زعم اقتصاددانان با توجه به رشد شدید نقدینگی و تورم و افزایش کسری بودجه، چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای برای کاهش قیمت دلار وجود ندارد و اضافه شدن محرک‌های جدید مانند تداوم تحریم‌ها می‌تواند منجر به رشد پر سرعت قیمت دلار شود؛ به همین دلیل در شرایط فعلی اغلب فعالان اقتصادی چشم به مذاکرات هسته‌ای در وین دوخته‌اند و به ‌نظر می‌رسد رشد چند روز گذشته قیمت دلار نیز ناشی از همین موضوع است.

دلایل رشد
به گفته اقتصاددانان، هر نوع توافقی در وین، می‌تواند جریان ورود ارز را به کشور تسهیل کند و در مقابل تداوم یافتن تحریم‌ها، جریان ورود ارز به کشور را با دشواری‌های بیشتری مواجه کند و همین موضوع می‌تواند روند عرضه و تقاضای ارز را تحت‌تأثیر قرار  دهد؛ به همین دلیل این روز‌ها بازار ارز صرف‌نظر از متغیر‌های اقتصادی، به‌شدت به اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان می‌دهد و با توجه به تشدید حساسیت دلار نسبت به اخبار برجام، نوسان‌گیران سعی می‌کنند تا با بزرگنمایی اخبار به ظاهر منفی، انتظارات تورمی را بالا برده و از این وضعیت بهره ببرند.
 ظرف چند روز گذشته نیز مخابره اخبار مختلف از نحوه تداوم مذاکرات هسته‌ای فعالان بازار ارز به این نتیجه رسیدند که قرار نیست مذاکرات هسته‌ای به‌زودی آغاز شود و همین عامل، روی بازار ارز تأثیر گذاشته است. از طرف دیگر، برخی خبر‌ها حاکی از آن است که بازار مبادلات ارزی هرات دوباره با چالش مواجه شده و همین موضوع جریان ورود ارز به کشور از طریق هرات را با دشواری مواجه کرده است.
تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌دلیل کمبود اسکناس دلار، نرخ دلار درکابل بالاتر از هرات قرار گرفته و این موضوع بازار مبادلات ارزی هرات را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. در طول سال‌های گذشته به‌ویژه از زمان آغاز دور تازه تحریم‌ها، بازار مبادلات ارزی هرات در افغانستان در کنار سلیمانیه عراق به یکی از مراکز تامین ارز داخلی تبدیل شده است.

چشم‌انداز آینده
قیمت ارز تابع عوامل مختلفی است؛ اما به زعم تحلیلگران آنچه که در شرایط فعلی بیشترین تأثیر را در قیمت ارز دارد، نرخ تورم و مذاکرات هسته‌ای است. از یک طرف، رشد تورم منجر به کاهش ارزش پول ملی شده و از طرف دیگر، چشم‌انداز مبهم در مذاکرات هسته‌ای، نوسان‌های بازار ارز را بیشتر کرده است. سینا سلیمانی، یک تحلیلگر بازار‌های مالی، درباره چشم‌انداز قیمت ارز می‌گوید: با این وضعیت کسری بودجه و نقدینگی، امکان کاهش قیمت دلار وجود ندارد. اگر شرایط اقتصادی با همین رویه ادامه پیدا کند، باید امیدوار بود که میزان کسری بودجه در سال1401 به 500 تا 550هزار میلیارد تومان نرسد. او تأکید می‌کند: یکی از ناخوشایند ترین اتفاقاتی که در سال آینده می‌تواند برای بودجه کشور بیفتد، کاهش قیمت نفت و عدم ‌توافق هسته‌ای است که البته باید صبر کرد و دید بودجه سال بعد با چه مفروضاتی تنظیم می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد با شرایط فعلی دولت باید تلاش کند تا قیمت دلار در محدوده 32 تا 33هزار تومان حفظ شود. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم دیروز در همین رابطه به ایسنا گفت: اگر ما بخواهیم از تمام مزایای توافق 25ساله با چین یا عضویت در گروه شانگهای استفاده کنیم، قطعا باید فکری به حال تحریم‌ها کنیم. می‌توان گزینه‌هایی را بیرون از تحریم پیدا کرد اما استفاده از آنها، هم دشوار است و هم احتمالا به سطح حداکثر نخواهد رسید. به‌گفته او،کنار زدن تحریم‌ها باید دنبال شود و هرچه ما به سمت عادی شدن روابط با کشورهای خارجی حرکت کنیم، قطعا اقتصاد ایران امکان بهبود شرایط را بیشتر حس خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید