• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141898
+
-

موجود شنیدنی عزیز

موجود شنیدنی عزیز


سیداحمد واحدی 

 روزی که دیوید واینر به‌عنوان توسعه‌دهنده آر‌اس‌اس فید(RSS Feed)و آدام کاری به‌عنوان مجری شبکه ام‌تی‌وی(MTV) پروژه تولید برنامه ویدئویی بر بستر فید آراس‌اس را به‌خاطر پهنای باند کم اینترنت در سال۲۰۰۰ کنار گذاشتند و به ایده تولید محتوای صوتی رسیدند، اصلا فکر نمی‌کردند حاصل همکاری مشترک‌شان اتفاقی باشد که انتقال محتوای صوتی در عصر پادشاهی محتوا را این‌قدر ساده، ارزان و مداوم کند. پادکست موجودی بود که از همکاری این دو متولد شد، خیلی زود رشد کرد و خودش را توی زندگی آدم‌های عصر جدید جا داد.
پادکست اگرچه عقبه‌ای به‌اندازه مونولوگ‌های تنهایی آدم‌ها در طول تاریخ دارد اما رسانه جدیدی شده که لذت شنیدن را در ما زنده نگه داشته؛ مایی که اصولا با چشم‌ها مبهوت دیدنی‌ها می‌شویم و جز از لالایی، قصه و موسیقی به‌ندرت از باقی شنیدنی‌ها لذت برده‌ایم.
مهم‌ترین شاخصه‌ای که پادکست را به یک کانال دوست‌داشتنی برای تولید و انتشار محتوا تبدیل کرده قدرت کنترل‌شوندگی آن است؛ چیزی که به‌طور خاص در رادیو به‌عنوان نمونه قدیمی‌تر یک رسانه مبتنی بر صدا وجود نداشت. ما انتخاب می‌کنیم که چه چیزی را از زبان چه‌کسی، در چه زمانی، با چه وسیله‌ای و کجا بشنویم. پادکست دست ما را برای هرنوع برخوردی که دوست داریم با محتوا بکنیم باز گذاشته است. همین خصوصیت احترام به انتخاب آدم‌ها در سبک زندگی مدرن امروزی است که جای پادکست‌ها را بیشتر از قبل توی زندگی ما باز کرده.
ما حالا، هم هیچ‌وقت زمان کافی نداریم و هم هزینه‌های زندگی، سبد گذران اوقات فراغت و سبد یادگیری‌مان را روزبه‌روز خالی‌تر کرده. پادکست همان اتفاق دوست‌داشتنی ا‌ست که در زمان‌های مرده با کمترین هزینه همراهی‌مان می‌کند.
پادکست برای سازندگانش هم، رفیق خوب و بی‌دردسر و ارزانی است؛ نه برای تولیدش، به استودیو و دستگاه‌های حرفه‌ای ضبط صدا نیاز است و نه برای پخشش به داشتن کانال‌های رسانه‌ای گران.
حالا از روزی که برای نخستین‌بار از واژه پادکست استفاده شده نزدیک به ۱۷سال می‌گذرد. طبق آمار سایت پادکست این سایت تا آوریل۲۰۲۱، ۴۸میلیون اپیزود در قالب 2میلیون عنوان پادکست به ۱۰۰زبان دنیا در پادگیرها یا نرم‌افزارهای میزبانی پادکست منتشر شده. در ایران هم طبق آمار شنوتو، هراپیزود از پادکست‌های فارسی‌زبان به‌طور میانگین۹۵۰۰بار شنیده شده ‌است. این عدد برای پادکست‌‌های پرمخاطب فارسی به بیشتر از 300هزار بار برای هر اپیزود می‌رسد. کانال پرمخاطب‌ترین پادکست فارسی تنها در نرم‌افزار کست‌باکس بیش از 527هزار نفر عضو دارد و اپیزودهای این پادکست بیش از 11میلیون بار شنیده شده‌اند.
۳۰سپتامبر روز جهانی پادکست، این رسانه دوست‌داشتنی است. به‌نظر من ما یا باید پادکست بسازیم یا پادکست بشنویم. اگر حرف جذاب و محتوای مفیدی برای انتشار دارید شروع کنید به تولید پادکست و البته پس از زیادشدن مخاطبان‌تان درآمدزایی از آن و اگر هم دوست دارید شنونده باشید همین حالا یکی از اپیزودهای بی‌شمار پادکست فارسی را در نرم‌افزار پخش پادکست روی تلفن همراه‌تان پخش کنید و بشنوید. بی‌شک در دنیای جدید پیش رو غرق خواهید شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید