• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141895
+
-

طرح واکسیناسیون سیار توسط شهرداری تهران با 10 دستگاه ون در حال اجراست

واکسیناسیون به حاشیه‌ها رسید

تیم‌های سیار شهرداری در محله‌های اطراف تهران، اهالی را در برابر کرونا واکسینه می‌کنند

خدمات اجتماعی
واکسیناسیون به حاشیه‌ها رسید

زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

اجرای طرح واکسیناسیون سیار با دستور شهردار تهران از ابتدای مهرماه در پایتخت آغاز شده است. این اقدام درراستای تحقق برنامه شهردار تهران مبنی بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات و ارتقای سلامت شهروندان انجام می‌شود. بر این اساس، پس از دستور علیرضا زاکانی، واحدهای سیار معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که وظیفه‌شان جمع‌آوری معتادان متجاهر بود با توجه به ضرورت، تغییر کارکرد داده و به واحدهای سیار واکسیناسیون تبدیل شده‌اند. درواقع با این رویکرد زمینه برای انتقال واکسن به نقاط دوردست و تزریق آن به اقشار محروم که دسترسی به سایت ثبت‌نام ندارند، فراهم شده است.
دیروز برای تزریق واکسن با اکیپ سیار راهی روستای شمس‌آباد شدیم. در فصل پاییز اما خبری از وزش باد و خنکای هوا نبود و گویا آفتاب در کمترین فاصله از زمین قرار داشت. گرما آزارمان می‌داد، اما کودکان روستا بی‌تفاوت به تابش‌های خورشید، روی خاک‌ها دنبال توپ پلاستیکی می‌دویدند. پیرمردها در سایه درخت نه چندان قطوری دور هم جمع بودند و یک‌خانم هم آن‌طرف‌تر بساط فروش سبزی پهن کرده بود. به محض توقف ون زردرنگ، بچه‌ها دست از بازی ‌کشیدند و شادی‌کنان به ون نزدیک ‌شدند.
 اکثر ساکنان شمس‌آباد اتباع خارجی هستند که برخی هم غیرقانونی آمده‌اند و اغلب با کارگری در کوره‌های آجرپزی، به‌سختی روزگار سپری می‌کنند. آنها که کمتر خدمات درمانی رایگان دیده‌اند، تصور نمی‌کردند روزی مسئولان سراغشان بروند و بخواهند آنها را در برابر بیماری واکسینه کنند. واکسیناسیون داخل یک‌حسینیه انجام شد و  اهالی هم با نظم و ترتیب به صف ایستادند تا نوبتشان شود. اگرچه یک‌مشکل بزرگ وجود داشت؛ آن هم اینکه خیلی‌ها کارت شناسایی معتبری نداشتند. با این‌حال جایگاه تزریق واکسن برای همه آماده شد و یکی از بچه‌های تیم واکسیناسیون، مشخصات همه را به دقت ثبت کرد. در این میان، یک مأمور نیروی انتظامی هم مسئولیت برقراری نظم و آرامش را برعهده داشت و اهالی هم اگر سؤالی داشتند با مددکار اجتماعی در میان می‌گذاشتند.  حدود 2دقیقه واکسیناسیون هر نفر به طول انجامید و پس از آن هر فرد کارتی دریافت ‌کرد که روی آن تاریخ یک‌ماه بعد برای دریافت دوز دوم واکسن درج شده بود.
افراد بالای 18سال روستای شمس‌آباد خیلی زیاد نیستند و کودکان و نوجوانان بااستعدادی در روستا عهده‌دار تامین حداقل نیازهای مالی خانواده شده‌اند که با اندکی حمایت می‌توانند آینده‌ای درخشان داشته باشند. البته که شمس‌آباد تنها نمونه‌ای از ده‌ها روستا و نقاط محروم و دوردست پایتخت است که اکیپ واکسیناسیون سیار شهرداری تهران در آنجا خدمت رسانی می‌کند.

آسیب‌دیدگان هم واکسینه می‌شوند
واکسیناسیون آسیب‌دیدگان اجتماعی اعم از معتادان و کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها، حاشیه‌نشینان نیازمند و... مطالبه‌ای بود که طی ماه‌های اخیر بارها از سوی شهروندان، خیرین، اعضای شورای شهر و سازمان‌های مردم‌نهاد مطرح شده و حالا چند روزی می‌شود که با اجرایی شدن طرح واکسیناسیون سیار، این اقشار هم در لیست دریافت‌کنندگان واکسن قرار گرفته‌اند. در این طرح نیاز نیست آسیب‌دیدگان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. با تدابیر اتخاذ شده اکیپی متشکل از مددکار اجتماعی و پرستار به کمپ‌ها، مددسراها و مراکز اقامتی دائمی و موقت می‌روند و واکسن تزریق می‌کنند. به‌گفته معاون حمایت‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، 10اکیپ 7نفره هر روز در 2شیفت به نقاط مختلف تهران اعزام می‌شوند و اقشار و گروه‌های هدف را واکسینه می‌کنند.
سعید شرف‌دوست به همشهری گفت که طرح واکسیناسیون سیار در تمام کمپ‌ها، مددسراها، مراکز اقامتی، مراکز کارگران فصلی و مراکز پرتو اجرا می‌شود. به‌گفته او، تاکنون 6هزار دوز واکسن به همین منظور تزریق شده و بنا به دستور شهردار تهران این طرح تا واکسینه شدن کامل گروه‌های هدف در مناطق محروم، کم‌برخوردار و حاشیه تهران ادامه خواهد داشت. شرف‌دوست از واکسینه شدن اتباع خارجی هم خبر داد و گفت: «اکثر حاشیه‌نشینان اتباع خارجی هستند که برخی هم به‌دلیل ورود غیرقانونی کارت هویتی ندارند.
در طرح واکسیناسیون سیار به همه اقشار بالای 18سال واکسن سینوفارم تزریق می‌شود و هیچ استثنایی وجود ندارد؛ به همین دلیل پس از ثبت مشخصات فردی، تزریق واکسن انجام و کارت واکسیناسیون تحویل داده می‌شود.» فرایند واکسیناسیون سیار با سرعت در حال انجام است و به‌گفته معاون حمایت‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، اکیپ‌ها در 2شیفت از ساعت 8تا 14و 14تا 20مشغول خدمت‌رسانی هستند.

رعایت پروتکل‌ها در فرایند واکسیناسیون
همانطور که در مراکز ثابت و خودرویی واکسیناسیون رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است در طرح واکسیناسیون سیار هم این نکات لحاظ می‌شود. واکسن‌ها در محیطی کاملا بهداشتی و در یخچال قابل حمل نگهداری می‌شود و حمل‌ونقل آنها هم با رعایت موارد بهداشتی و ایمنی صورت می‌گیرد. زدن ماسک و استفاده از دستکش توسط اکیپ الزامی است و قبل از تزریق واکسن علاوه بر اطلاعات فردی درخصوص بیماری‌های زمینه‌ای و علائم خاصی چون سردرد و آبریزش بینی و... سؤالاتی پرسیده می‌شود. پس از تزریق واکسن نیز موارد بهداشتی به‌صورت شفاهی یا به‌صورت بروشور در اختیار افراد
قرار می‌گیرد.

تزریق بیش از 6هزار دوز واکسن کرونا   
تاکنون بیش از 6هزار دوز واکسن به افراد آسیب‌پذیر تزریق شده است. براساس آمارهای منتشر‌شده توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، 10تیم سیار شهرداری تهران از اول مهر‌ماه همزمان با اجرای طرح واکسیناسیون سیار در مراکز نگهداری معتادان و گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله‌ آهنگ رهایی، یونس حامی‌ ری، کلینیک مددکاری، محبا، رویش نهال، مهر‌آفرین پناه عصر، دانشگر رهایی، پیام صلح، نور سپید، آرا شمیران، حمایت از حقوق کودکان، مؤسسه یاریگران کودکان کار، انجمن حمایت از کودکان شوش، مددسرای مردان شو، انجمن شکوفایی استعدادهای کودکان، انجمن حمایت از کودکان کار، صبح رویش، مؤسسه کنشگران توسعه پارس، مؤسسه خیریه ارتقای کیفیت و انجمن روشنگران فردای کودک حاضر شدند و افراد آسیب‌دیده را واکسینه کردند.
در مجموع تا پایان ششم مهرماه واکسن‌های کرونا تزریق‌شده توسط10واحد واکسیناسیون سیار شهرداری تهران به افراد آسیب‌پذیر 6هزار و 114دوز بوده است که پیش‌بینی می‌شود این روند طی روزهای آینده با استقبال بیشتری مواجه شود.

مکث
تزریق 300هزار دوز واکسن و راه‌اندازی اتوبوس سلامت

نخستین نشست بررسی اقدامات مربوط به حمایت‌های اجتماعی بخش عملیات ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و جانشین شهردار در این ستاد و جمعی از مدیران معاونت اجتماعی و فرهنگی و مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.  در این نشست ابتدا اقدامات انجام‌شده و پیشنهادهای مربوط به اجرای پویش جهادی تزریق 300هزار دوز واکسن کرونا در مراکز واکسیناسیون شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، اجرای این پویش را گامی برای رسیدگی سریع به مهم‌ترین چالش شهروندان تهرانی در دوره جدید شهرداری عنوان کرد. پس از آن پیشنهاد استقرار اتوبوس سلامت در مراکز و میادین پرتردد شهر برای انجام واکسیناسیون مطرح شد که امین توکلی‌زاده از آن استقبال کرد و گفت: «امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حوزه ارائه آموزش‌‌های شهروندی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و تشویق شهروندان به مشارکت در امر واکسیناسیون فعال خواهد بود.» سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جانشین شهردار در این ستاد هم با تشریح کم و کیف اجرای پویش جهادی تزریق 300هزار دوز واکسن، گفت: «بخش‌های مختلف شهرداری تهران برای تحقق اهداف این پویش بسیج شده‌اند و تا‌کنون این پویش با موفقیت اجرا شده است.» علی نصیری در پایان نشست تأکید کرد: «درصورت اجرایی‌شدن طرح استقرار اتوبوس‌های سلامت در میادین پرتردد شهر سهولت بیشتری برای دسترسی مردم به واکسن ایجاد خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید