• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141885
+
-

ادعای تجدید مذاکرات تهران و ریاض

دیدار شمخانی با عادل الجبیر تکذیب شد

 پس از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حالا پایگاه خبری العربی جدید هم مدعی برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد شده است؛ گفت‌وگوهایی که البته سفیر ایران در بغداد برنامه‌‌ریزی برای برگزاری آن را تأیید کرده بود اما تاکنون هیچ مقام رسمی از دو طرف بر اخبار منتشر‌شده صحه نگذاشته است. براساس گزارش العربی، اما دور جدید گفت‌وگوها با حضور سعید ایروانی، معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و خالد الحمیدان، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان برگزار شده است.
 این دو مقام ریاست 2 هیأت را برعهده داشتند و همچنین گفته شده که مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز در دور چهارم مذاکرات حضور داشته است.
برخلاف گزارش آسوشیتدپرس که به نقل از منابع آگاه عراقی نوشته شده بود، العربی از قول منابع آگاه ایرانی مدعی شده که طرف سعودی در مذاکرات با ایران بر مسئله بحران یمن تمرکز دارد و این درحالی است که طرف ایرانی بر موضع خود در این خصوص پافشاری می‌کند و به مذاکره‌کنندگان سعودی ابلاغ کرده که این امر نیازمند انجام گفت‌وگوی مستقیم میان ریاض و صنعا‌ست.
 حتی در بخشی از این گزارش آمده که هیأت ایرانی به خالد الحمیدان اعلام کرده ‌که تهران آماده است که روند برگزاری این مذاکرات میان ریاض و صنعا را تسهیل بخشد. با این همه گفته شده که این مذاکرات در مجموع مثبت بوده است.
  همزمان با اخباری درباره دور چهارم مذاکرات تهران و ریاض در بغداد، در چند روز گذشته خبری مبنی بر ملاقات علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با عادل الجبیر، وزیر مشاور امور خارجی عربستان سعودی نیز در فضای مجازی مطرح شد.
 هر چند که دیروز نورنیوز از قول یک منبع مطلع در شورای‌عالی امنیت ملی نوشت که هیچ‌گونه ملاقات یا تماسی میان دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامه‌ای نیز در این رابطه وجود ندارد، اما از سوی دیگر مقامات سعودی نیز همچنان در اظهارنظرهای خود ادعاهایی علیه ایران مطرح می‌‌کنند؛ موضوعی که وقتی در کنار سیگنال‌های مثبت پادشاه و ولیعهد این کشور قرار می‌گیرد، حکایت از سیاست یک بام و دوهوای آنها دارد.
 به گزارش ایسنا به نقل از شبکه العربیه، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیروز گفت که ریاض از تلاش‌‌های بین‌المللی برای اطمینان‌یابی از اینکه ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، حمایت می‌کند. او در این‌باره گفت که بر مسئولیت جامعه بین‌المللی در زمینه آنچه تخطی‌های هسته‌ای ایران می‌خواند تأکید می‌کنیم.
عربستان به معاهده‌هایی که خواستار امحای تسلیحات هسته‌ای هستند، توجه زیادی نشان می‌دهد. بن فرحان ادامه داد: موضع عربستان سعودی مبتنی بر اصل حق کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

سیاست‌های یک بام‌ودوهوای عربستان و امارات
 پس از این اظهارنظر یک مقام اماراتی نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌ای اسرائیلی ادعاهایی علیه حضور منطقه‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد که توافق هسته‌ای فاجعه‌ای برای منطقه و تمام جهان خواهد بود.
 این اظهارنظر هم در حالی مطرح شده که نخست‌وزیر امارات و حاکم دوبی در حاشیه کنفرانس یک‌روزه بغداد با وزیرخارجه کشورمان دیدار داشت و این دیدارها را در راستای توسعه روابط مثبت با کشورهای همسایه و منطقه دانست. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز تاکنون بارها تأکید کرده که اولویت سیاست خارجی در دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه است.
 در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان نیز معتقد هستند که احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان می‌تواند تأثیر بسیاری بر معادلات منطقه بگذارد؛ چراکه روابط 2کشور از سال‌94 به‌طور کامل قطع است اما تغییر رویکرد و لحن مقامات سعودی در قبال ایران از آغاز سال‌جاری، امیدها برای شروع فصل جدید روابط را افزایش داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید