• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141852
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qx4MG
+
-

بازگشت مسی

ستاره آرژانتینی در داربی بچه مایه‌دارها برای نخستین‌بار با پیراهن پاریس به گل رسید، آن‌هم مقابل پپ

بازگشت مسی


داربی نفتی را پاری‌سن‌ژرمن از منچسترسیتی برد تا به‌نوعی انتقام موقتی از شکست فصل قبل مقابل این تیم در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان گرفته باشد. در شبی که همه نگاه‌ها به مسی بود، سیتی از جای دیگری ضربه خورد. سیتی به‌خاطر گل زودهنگامی که با شوت گانا گی که 100کیلومتر بر ساعت سرعت داشت دریافت کرد، مجبور شد بیشتر مالکیت توپ را در اختیار بگیرد و ضربه‌های زیادی به سمت دروازه حریف بزند. سیتیزن‌ها 18ضربه داشتند که 7تای آن داخل چارچوب بود و 2‌تای دیگر هم به تیر دروازه برخورد کرد. در مقابل پاریس تنها 3‌ضربه از 6ضربه‌اش داخل چارچوب بود که 2‌تای آنها گل شد. آمار می‌گوید دوناروما بهترین بازیکن زمین بود اما جایزه مرد اول میدان به گانا گی رسید که در کنار وراتی و دوناروما امتیاز8گرفت؛ مسی (6)، نیمار (5) و امباپه (7).

  پپ گواردیولا در 300بازی قبلی که روی نیمکت من‌سیتی نشسته بود، 219برد داشت و تیمش 731گل به ثمر رسانده بود اما بازی شماره301داستان متفاوتی داشت. سیتی در 5تقابل قبلی مقابل پاریسی‌ها شکست نخورده بود اما همانطور که گفته شد، این‌بار مسیر داستان به سمت دیگری رفت. در شبی که مسی نخستین گلش را با پیراهن پی‌اس‌جی جشن گرفت، بازیکنان تیم میزبان آنقدر خوب بودند، که ستاره‌های میهمان به چشم نیامدند. شاید اگر مسی هم گل دوم پاریس را نمی‌زد، کسی درباره او صحبت نمی‌کرد. وراتی، گانا گی، دوناروما و اشرف حکیمی که این آخری به‌جای نفوذ اقدام به مهار کامل جک گریلیش کرده بود، نمایش‌های فوق‌العاده‌ای از خودشان بروز دادند.
   وراتی به‌قدری خوب بود که گواردیولا بعد از بازی اعتراف کرد عاشقش شده: «عاشق وراتی شده‌ام. او استثنایی است. حتی تحت فشار هم فضاهایی که به هافبک‌ها اجازه آزاد شدن می‌دهد را پیدا می‌کند. او اهل پاس‌های بلند نیست اما همیشه می‌توانید برای بازی‌سازی روی او حساب کنید.»
   مسی جدا از 7گلی که در لیگ قهرمانان به من‌سیتی زده، مقابل انگلیسی‌ها کلا آماری شگفت‌انگیز دارد. او در 35رویارویی با انگلیسی‌ها در این رقابت‌ها توانسته 27گل بزند که 15گل بیش از هر بازیکن دیگری است. البته رونالدو 113گل به تیم‌های انگلیسی زده که بیشترشان در لیگ برتر بوده و نه لیگ قهرمانان.
   مسی در 5بازی مقابل تیم‌های تحت هدایت گواردیولا 7‌گل به ثمر رسانده؛ 5‌گل به سیتی و 2‌گل به بایرن‌مونیخ. جیمی واردی 9‌گل، سون 7‌گل، صلاح 6‌گل و حالا مسی 5‌گل، بازیکنانی هستند که بیشترین گل‌ها را وارد دروازه سیتی تحت هدایت گواردیولا کرده‌اند. نکته اینجاست که برخلاف تمام این بازیکنان، مسی در لیگ برتر بازی نکرده است!
   لیونل مسی و کریم بنزما با گلزنی در هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، به رکورد گلزنی در ۱۷ فصل متوالی این رقابت‌ها رسیدند. این دو مهاجم تنها بازیکنانی هستند که موفق شده‌اند به این رکورد خاص در لیگ قهرمانان برسند. ستاره آرژانتینی نخستین‌ گل خود را در این رقابت‌ها با پیراهن بارسلونا و مقابل پاناتینایکوس در فصل 06-2005به ثمر رساند. همچنین مهاجم 33‌ساله کهکشانی‌ها نیز نخستین‌بار با پیراهن لیون و در دیدار مقابل روزنبرگ نروژ در فصل 06-2005در لیگ قهرمانان اروپا گل زده بود. مسی در 151‌بازی لیگ قهرمانان روی هم رفته 121‌گل زده، 41‌پاس‌گل داده و 4‌قهرمانی را تجربه کرده و در مقابل بنزما در 132‌بازی، 72‌گل زده، 27‌گل ساخته و 4‌قهرمانی را جشن گرفته است.
   منچسترسیتی با رکورد 18‌مسابقه شکست‌ناپذیری در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به پاریس رسید و این رکورد را از دست داد. آخرین شکست آنها به سال2018برمی‌گردد که 2بریک به لیون باختند. آخرین شکست خارج از خانه آنها هم در سال2017مقابل شاختار بوده و از آن به بعد 10‌بازی پشت‌هم شکستی نخورده بودند.
   منچسترسیتی در 5‌مصاف قبلی با پاریس هرگز نباخته بود؛ 3‌برد، 2‌تساوی. پی‌اس‌جی تنها مقابل یوونتوس با 8بازی بدون برد، رکورد بدتری از خود برجای گذاشته بود.
   پی‌اس‌جی تنها یکی از 28مسابقه‌ خانگی آخر خود در مرحله گروهی را باخته و 21برد و 5تساوی داشته اما هر 3‌بازی خانگی آخر در مراحل حذفی را بدون پیروزی به پایان برده‌ است؛ یک‌تساوی و 2‌باخت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید