• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141801
+
-

پاسخ وزارت خارجه به اظهارات علی‌اف

دیپلماسی
پاسخ وزارت خارجه به اظهارات علی‌اف


اظهارات رئیس‌جمهوری آذربایجان علیه ایران بی‌پاسخ نماند. دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مطالب مطرح‌شده از سوی الهام علی‌اف مبنی بر ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ را مایه تعجب دانست. سعید خطیب‌زاده گفت:‌ درحالی‌که روابط خوب و محترمانه‌ای میان 2کشور برقرار است و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است. خطیب‌زاده حتی گفت که وزرای خارجه 2کشور در این زمینه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل رایزنی‌های جدی و دقیق داشتند و توافق شد تا گفت‌وگوها در بستر مناسبی ادامه پیدا کند.
با این همه و با وجود رایزنی‌های مقامات 2کشور در نیویورک، الهام‌علی‌اف در گفت‌وگویی با خبرگزاری آناتولی، مدعی شده که کامیون‌های ایرانی به‌طور غیرقانونی و منظم، پیش از آزادسازی منطقه قره‌باغ از اشغال ارمنستان در سال گذشته، به این منطقه وارد می‌شده‌اند. علی‌اف به برگزاری رزمایش از سوی ایران در مرز آذربایجان هم واکنش نشان داده و آن را «بسیار تعجب‌برانگیز» خوانده بود. خطیب‌زاده اما درباره برگزاری مانور در مناطق مرزی شمال غرب نیز گفت: این یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند، انجام خواهد داد. خطیب‌زاده در ادامه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود با هرگونه اشغال سرزمینی را اعلام داشته و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و مرزهای شناخته شده بین‌المللی تأکید کرده است؛ ضمن آنکه رعایت حسن همسایگی و همجواری از مهم‌ترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود از سوی همه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.
اما ادعاهای علی‌اف در حالی مطرح شده که پیش از این نیز سفارت ایران در باکو به خبرگزاری ترند اعلام کرد کامیون‌های ایران در حال ارسال کالا به قره‌باغ نیستند. سیدعباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان‌هم تأکید کرد که به شرکت‌های ایرانی حمل‌ونقل سوخت که کامیون‌هایشان به‌صورت غیرقانونی به منطقه قره‌باغ آذربایجان رفته‌اند، هشدار داده شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز تاکنون بارها تأکید کرده که گسترش روابط با کشورهای منطقه و همسایه‌ها اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم است. در چنین شرایطی حال باید دید که مقامات آذربایجان چه رویکردی را در قبال ایران در پیش خواهند گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید