• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141589
+
-

واکنش‌ها به گستاخی آذربایجان


اظهارات گستاخانه نماینده مجلس آذربایجان علیه تمامیت ارضی کشورمان، با واکنش جمعی از مقامات و نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. در نخستین واکنش آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل نسبت به این گستاخی اعلام نظر کرد و در پی آن هم تعدادی از نمایندگان مجلس و نیز سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از تمامیت ارضی ایران دفاع کردند.
آیت‌الله عاملی در خطبه‌های نمازجمعه اردبیل ضمن اشاره به سخنان این نماینده مجلس آذربایجان خطاب به مردم این کشور گفت: اگر این سخن در حق کشور شما گفته می‌شد ساکت می‌ماندید؟ ما جواب دادیم که زور شما به ما نمی‌رسد، ایران مثل شیر است. آیا این حرف اهانت، دخالت، یا تهدید است؟ آنها جواب دادند ما دم این شیر را قطع می‌کنیم! آیا این جواب برازنده یک شخصیت و یک نماینده است؟
 به گزارش ایسنا، آیت‌الله عاملی در ادامه خطاب به برخی از نمایندگان جمهوری آذربایجان که علیه ایران موضع گرفته بودند، آنها را دعوت کرد که در یک گفت‌وگوی صمیمی توضیح دهند که از ایران چه بدی‌ای دیدند که می‌خواهند این کشور را از نقشه جهان حذف کنند؟ 
در همین زمینه سیدعباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان هم در واکنش به سخنان این نماینده گفت: امروز هیچ قدرت قلدر خارجی نمی‌تواند حتی فکر تجاوز به ایران را به مخیله‌اش راه دهد. جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نظامی نیرومند در جهان است که توانمندی‌های دفاعی‌اش برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی است. قدرت نظامی ایران در خدمت صلح و ثبات منطقه و جهان و همه کشورهای دوست و مسلمان است. قدرت واقعی ایران از روح ایثار و ازخودگذشتگی و اتحاد مردمش نشات می‌گیرد.
همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر به این اظهارات گستاخانه نماینده آذربایجان واکنش نشان دادند. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس در توییتی هشدارآمیز نوشت: «خطاب به برخی می‌گویم، کمی تاریخ معاصر مطالعه کنید تا سرنوشت رهبرانی را که به‌ آمریکا و صهیونیسم اعتماد کردند بدانید. مبادا هوس ماجراجویی به سرتان بزند، چرا که ما به تاریخ و هویت‌مان بسیار علاقه‌مندیم؛ بدانید که ما لشکر آذری‌ها گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم.»
احمد نادری، نماینده تهران هم در توییتی تند خطاب به این نماینده نوشت: «بارهاست که برخی نمایندگان مجلس جمهوری باکو جوگیر شده و سخنانی بیش از اندازه و ظرفیتشان می‌گویند. صبر ایران را نشانه بزرگیش بدانید. رعایت حسن همجواری وظیفه کشورهای دوست و همسایه است. در غیر این‌صورت، دست به بازو الحاق خواهد شد.»
حسین قلی‌اف، نماینده مجلس آذربایجان در گفت‌وگو با روزنامه ینی شفق ترکیه در سخنانی گستاخانه ادعا کرده  بود که «ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم... ایران را تجزیه می‌کنیم و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید