• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141354
+
-

تأکید رئیسی بر منع به‌کارگیری بازنشستگان

رئیس‌جمهور از وزرا و دستگاه‌های اجرایی خواست سن مدیران را کاهش دهند

دولت
تأکید رئیسی بر منع به‌کارگیری بازنشستگان


رئیس‌جمهور در جلسه دیروز  هیات  دولت بخش دیگری از رویکردهای کلان در انتصاب مدیران ارشد دولتی را تشریح کرد. سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر لزوم شایسته‌گزینی در انتصاب‌ها گفت: خیلی مهم است که مردم ببینند آیا آن شاخص‌هایی که در دولت تعیین شده در انتصاب‌ها لحاظ می‌شود یا خیر. مردم و جوانان، در فضای حقیقی و مجازی نظاره‌گر هستند تا ببینند کسانی که انتخاب می‌شوند با این شاخص‌ها همخوانی دارند یا نه؟ آنجایی که همخوانی دارد مورد استقبال قرار می‌گیرد و آنجاهایی که احیانا مورد سوال هست، طبیعتا ابهام ایجاد می‌شود. رئیسی در نخستین نشست خبری خود 3روز پس از انتخابات 28خردادماه امسال گفته بود:‍‌«در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد‌ستیزبودن و مردم‌دار بودن است.» او در جلسه چهارشنبه هیات دولت رویکردهای جوانگرایانه را نیز به این شاخص‌ها اضافه 
کرد.  رئیس‌جمهور تصریح کرد: «تاکید دارم حتما از بازنشستگان استفاده نشود، چون خلاف قانون است. نص صریح قانون است که نباید از بازنشسته استفاده شود. در مواقعی هم که یک ضرورت جدی اقتضا می‌کند، باید مورد اضطراری را به صورت اضطراری حل کنیم و نه اینکه دائمی شود.» قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سال1397 تصویب شد و به دنبال آن 210نفر از مقامات ارشد دولتی شامل این قانون شدند. جمشید انصاری، رئیس سابق سازمان اداری و استخدامی کشور گفته بود با اجرای این قانون 200نفر از دولت رفتند. برخی چهره‌ها نیز به دلیل ضرورت حضور و تجربه و تخصصص شان با اذن رهبر معظم انقلاب در دولت باقی ماندند.   حالا نیز رئیسی در دولت سیزدهم تصریح دارد «مسئولان دولتی باید به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی پایبند باشند.»
 او همچنین افزوده:‌«نکته بعدی این است که باید سطح سنی مدیران را پایین بیاوریم. هرچه از جوان‌ترها استفاده شود و به آنها میدان داده شود، مناسب‌تر است. دوستان گاهی به همسن و سال‌‌ها و رفقای خود و کسانی که مدتی با آنها کار کرده‌اند، بیشتر اعتماد دارند، اما باید نگاه را به سطحی آورد که افراد ولو ممکن است همکلاس، همراه و همکار ما نبوده باشند، اما در یک سطح قابل‌ قبولی هستند و جوان هم هستند، پس می‌شود به آنها اعتماد و با آنها همکاری کرد. این نگاه، نگاهِ مقام معظم رهبری هم هست، دوستان هم توجه کنند که ان شاءالله عملا جریان مدیریت را در کشور جوان کنیم. ضمن اینکه ممکن است کسانی باشند که اینها بتوانند آینده کشور را در بخش‌های مختلف با تجربیاتی که دارند، اداره کنند.» رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم تکریم و توجه جدی به ارباب رجوع، گفت: وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی حتما کسانی را برای بررسی اینکه در زیرمجموعه خودشان با ارباب رجوع چگونه رفتار می‌شود و چگونه مشکل آنها حل می‌شود، تعیین کنند. وزرا و روسای دستگاه‌ها شخصا این موضوع را پیگیری کنند تا از حال ارباب رجوع مطلع شوند.  بازرسانی را بگذارید که ببینند با کسانی که به دستگاه‌های دولتی مراجعه می‌کنند، چگونه برخورد می‌شود. 
سیدابراهیم رئیسی تاکید کرد: هر چه از زمان آغاز فعالیت دولت می‌گذرد بیشتر به این مسئله ایمان پیدا می‌کنم که مشکلات کشور در درون قابل حل است و بیشتر به توانایی‌ها و داشته‌های کشور باور پیدا می‌کنم. هر چه زمان می‌گذرد بیشتر به این سخن بلند رهبری ایمان پیدا می‌کنم که فرمودند ما مشکلی نداریم که به دست توانای مردان و زنان این کشور قابل حل نباشد. لذا از همکارانم می‌خواهم تلاش خود را مضاعف کنند.

   عدد تغییرات استانداران به 4 رسید

انتخاب استانداران جدید دولت سیزدهم با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. در جلسه چهارشنبه هیات دولت استانداران بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد به پیشنهاد وزیر کشور و رای هیات دولت انتخاب شدند. تغییرات استانداران پیش از این همپای سفرهای استانی رئیس‌جمهور و مبتنی بر وعده‌های سیدابراهیم رئیسی در این سفرها انجام شده بود. استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان در صدر فهرست این تغییرات برای رفع کم‌آبی و محرومیت این 2استان تغییر کرده بودند. رئیسی سومین سفر خود را نیز به مقصد خراسان جنوبی انتخاب کرده بود ولی تغییرات در سایر استان‌ها جلوتر افتاده است. 
سردار سرتیپ احمد محمدی‌زاده،  استاندار جدید بوشهر پیش از این به عنوان فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوشهر، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی سپاه پاسداران و دستیار و مشاور عالی وزیر نفت در دولت دهم فعالیت داشته است. علی  احمدزاده، استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد نیز سابقه معاون سازمان تعزیرات حکومتی کشور، معاونت برنامه ریزی، اقتصادی و اداری و مالی استانداری قم، فرماندار شهرستان گچساران، عضو هیأت امنا و هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و عضو هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان قم را در کارنامه مدیریتی خود دارد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پس از رای اعتماد دولت به استانداران جدید بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، برخورداری از روحیه انقلابی و کارآمدی را از شاخصه‌های اصلی انتخاب مدیران و استانداران دانست و تأکید کرد: امروز همه وظیفه داریم با حرکت جهادی و انقلابی و با اولویت‌بندی نسبت به رفع مشکلات مردم گام برداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید