• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141350
+
-

از پرونده مفتاح خودرو تا مرخصی ‌های پرحاشیه

سخنگوی قوه قضاییه وضعیت خبرسازترین پرونده‌های قضایی در هفته جاری را تشریح کرد


سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو در موضوع اعطای مرخصی به زندانیانی چون فریدون، خانم نعمت‌زاده، رضوی، هاشمی، بقایی و مشایی که این روزها در فضای مجازی در مورد آنها بحث شده بود، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش میزان، ذبیح‌الله خداییان در جریان نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو و اینکه با فوت متهم ردیف اول استیفای حقوق شکات به چه صورت بوده است، گفت: این شخص به ۱۲سال‌و6‌ماه حبس محکوم شده بود و پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است. وی افزود: پرونده حدود۱۷۰۰ شاکی دارد و با فوت اشخاص براساس قانون، مجازات موقوف الاجرا می‌شود؛ منتها در مورد طلب افراد اگر چنانچه شخصی مالی داشته باشد و اموال شناسایی شود، اموال پیدا شده بین طلبکاران توزیع خواهد شد و با فوت شخص، طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود و تلاش بر این است با شناسایی اموال طلب طلبکاران پرداخت شود. خداییان یادآور شد: تاکنون علت فوت را پزشکی قانون اعلام نکرده است و منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.

مرخصی‌های بدون تبعیض
در موضوع اعطای مرخصی به زندانیان، تبعیضی وجود ندارد.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد مرخصی زندانیان، گفت: بحث مرخصی زندانیان اختصاص به یک فرد خاص ندارد؛ چه آنهایی که وابستگی به افراد خاص یا مسئولان یا گروه‌های خاص دارند و چه افراد عادی همه مشمول قانون هستند. ما سعی می‌کنیم بدون تبعیض نسبت به اعطای مرخصی به همه زندانیان اقدام کنیم. وی افزود: اینطور نیست که افراد خاصی از مزایای بیشتری استفاده کنند یا مرخصی بیشتری به آنها داده شود و به برخی مرخصی داده نشود. این نوعی تبعیض است که قطعاً آن را اعمال نمی‌کنیم و به همه زندانیان به‌صورت مساوی مرخصی داده می‌شود.
وی ادامه داد: در رابطه با افرادی که اسم برده شد و معمولاً اسم آنها در فضای مجازی برده می‌شود مانند فریدون، خانم نعمت‌زاده، رضوی،  هاشمی و دیگران، این افراد الان در زندان هستند. البته به مرخصی رفته بودند که برگشتند و هم اکنون در زندان هستند. در مورد بقایی باید گفت که وی در مرخصی استعلاجی است. براساس گزارش در بیمارستان بستری و تحت معالجه در خارج از زندان است. در مورد مشایی هم وی در مرخصی بود که غیبت کرده است. مطابق گزارشی که از دادسرای تهران اخذ کردم، به کفیل وی و کسی که او را ضمانت کرده ابلاغ شده است که هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی وی به زندان اقدام کند و چنانچه کفیل در زمان مقرر وی را به زندان معرفی نکند طبیعتاً وثیقه بالایی که دارد ضبط و سپس از طریق ضابطان نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.

اخطار به مسئولانی که دارایی خود را اعلام نکرده‌اند
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد ثبت اموال مسئولان، گفت: از ۳۱نفر مسئول دولت سابق، ۲۶نفر دارایی پایان مسئولیت خود را به قوه قضاییه اعلام کردند که به سایر افراد نیز گفته شده دارایی‌های خود را اعلام کنند؛ در مورد مسئولان دولت فعلی نیز ابلاغ شده که هر چه سریع‌تر اموال و دارایی‌های خود را در بدو شروع خدمت به دستگاه قضا اعلام کنند. تعداد مسئولانی از قوه قضاییه که باید اموال خود را در سامانه ثبت کنند حدود ۱۲هزار نفر است که اکثریت قریب به اتفاق این افراد دارایی خود را اعلام کرده‌اند. به آن دسته از مسئولان دستگاه‌های اجرایی سابق و فعلی که دارایی خود را در سامانه ثبت نکرده اند اخطار لازم داده شده است.

 مکث
کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند


رئیس قوه قضاییه مجددا از ضرورت توجه به حقوق زنان گفت و تأکید کرد: امروز کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند که جایگاه زنان را تنزل داده و کم‌ارزش می‌کنند و بعد با اسامی مختلف و از تریبون‌های گوناگون مدعی دفاع از زنان می‌شوند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح چهارشنبه، ۳۱شهریور در دیدار جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با اشاره به نقش مهم دولت و مجلس در حل مشکلات خانواده‌ها گفت: قوه مجریه نقش اصلی را در تامین معیشت مردم و اشتغال و امنیت کاری به‌ویژه برای جوانان و فرهنگسازی و آموزش دارد و مجلس نیز مسئول تعیین مقررات مناسب در این حوزه است. محسنی اژه‌ای ادامه داد: قوه قضاییه هم مسئول برخورد با ناهنجاری‌هاست اما تمام تلاش‌های قوا بدون مشارکت مردم در این میدان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. وی از خانواده شهدا خواست که با ایفای نقش خود در جامعه ابتدا تلاش کنند که مشکلات خانواده‌ها با ریش‌سفیدی و صلح و سازش حل شده و تبدیل به پرونده قضایی نشود و درصورتی که پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد کمک کنند تا راحت‌تر و به بهترین نحو حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید