• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14122
+
-

چگونه در استخر از پوست‌تان محافظت کنید

آب‌تنی با چاشنی سلامت

سلامت
آب‌تنی با چاشنی سلامت

روزهای طولانی و گرم بهار و تابستان در پیش است و هنوز با توجه به هشدارهای جدی کم‌آبی می‌توان به تن به آب دادن در استخرهای عمومی دل خوش کرد. به گزارش همشهری کاهش اضطراب، افزایش بازده قلب، افزایش کیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتر اکسیژن، استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری مفاصل شانه و مچ پا و افزایش سوخت‌وساز بدن بخشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ورزش شناست که از نوزادی تا کهنسالی می‌توان آن‌را انجام داد. اما با ازدیاد افراد علاقه‌مند به شنا‌کردن در استخر‌ها احتمال انتقال بیماری‌ها و عوارض مختلف برای شناگران فراری از گرما وجود دارد. در ادامه به چند نکته در مورد شنا در استخر‌های عمومی اشاره می‌شود.



  چرا نمی‌توان به کلر استخر اعتماد کرد

آب داخل استخرها از راه دهان وارد بدن افراد می‌شود. برخلاف باورهای رایج، کلر و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده در آب استخر، بلافاصله میکروب‌ها را از بین نمی‌برند، چون حاوی میکروب‌های بسیاری است که ممکن است چند دقیقه یا حتی چند روز طول بکشد تا کلر آن را از بین ببرد. بهترین راه مراقبت، نخوردن آب استخر است. استفاده از استخر‌هایی که زمان و اندازه کلر زدن در آن استاندارد و تحت نظارت است، می‌تواند تا حدودی از نگرانی در مورد ابتلا به بیماری بکاهد.




  فرار از خشکی پوست پس از شنا

برای مقابله با عوارض کلر اشخاص مسن و افرادی که دچار بیماری‌های پوستی هستند با فواصل زمانی طولانی‌تری در هفته شنا کنند. تماس با کلر موجود در آب‌ استخرها به‌ویژه در فصل تابستان که معمولا بیشتر افراد علاقه‌مند به ورزش شنا هستند، می‌تواند باعث ایجاد و تشدید خشکی پوست شود. این عوارض در افراد مسن بیشتر خود را نشان می‌دهد. بنابراین بهتر آن است که آنها با فواصل طولانی‌تری شنا کنند و پس از شنا پوست خود را حتما با صابون‌هایی که PH کمتری دارند، بشویند. افراد حساس می‌توانند پوست خشک و آسیب‌دیده خود را با یک کرم مناسب در انتهای شنا و پس از دوش‌گرفتن ماساژ دهند.




  دشمنی آب استخر با رنگ مو

رنگ مو در مواجهه طولانی‌مدت با آب استخری که کلر فراوان دارد، از بین می‌رود. به گفته آزاده الیاسی، متخصص پوست و مو معمولا تغییر رنگ موهای بلوند و خاکستری و دکلره شده به‌علت وجود یون مس در آب استخر بوده و یا ناشی از لوله‌های مسی است که آب را به استخر می‌رسانند که به رنگ سبز درمی‌آیند. وی به ایسنا گفته است: جهت پیشگیری از این تغییر رنگ باید از کلاه‌هایی در شنا استفاده کرد که مو را از گزند یون‌های مس محفوظ کند و یا با مصرف کرم‌های محافظتی در استخرهای رو باز از سلامتی مو محافظت کنند.




 کلر را نمی‌توان حذف کرد

کلر را نمی‌توان از آب استخرهای عمومی حذف کرد. این ماده باعث آزار چشم و پوست می‌شود اما ماده‌ای است که محسنات آن بیشتر از مضرات آن است. کلر برای کشتن باکتری‌ها در استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی متأسفانه باکتری‌های مفید بدن را نیز از بین می‌برد به همین دلیل عدم‌تعادل باکتری‌ها روی پوست می‌تواند باعث به‌وجود آمدن بیماری‌های پوستی نظیر آکنه و اگزما شود؛ در واقع کلر می‌تواند خارش و تحریکات پوستی نیز ایجاد کند. استفاده از آن برای ایمن نگه‌داشتن محیط استخر از آلاینده‌های زیستی کاملا ضروری است.




 بیماری‌های استخری

آب آلوده استخر باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل اسهال، بیماری پوستی، عفونت گوش، عفونت چشم و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مثل حلق و بینی می‌شود. بخشی از این بیماری‌ها شامل سرماخوردگی‌های پس از شنا در استخر‌های سرد است. سیستم دفاعی افراد در برخورد با این سرما متفاوت است. بیماری دیگر که به آن گوش‌درد شناگران می‌گویند نیز بیشتر در این فصل شایع است. یکی از مشکلات استخر‌ها عفونت‌های قارچی است که روی پوست افراد ایجاد می‌شود. قارچ‌ها در مکان‌هایی رشد می‌کنند که رطوبت و دما مناسب باشد و از آنجایی که استخر‌ها این دو امکان را همزمان دارند، جای مناسبی برای رشد آنها هستند. این قارچ‌ها بیشتر در کشاله ران خود را نشان می‌دهد. عفونت‌های ناشی از تبخال تناسلی امروزه در استخرها بسیار شایع است. این بیماری از طریق مایو، حوله و دمپایی مشترک منتقل می‌شود.




 کم‌آبی در آب

شاید باورتان نشود، ولی وقتی در استخر شنا می‌کنید نیز بدنتان مانند وقتی در باشگاه روی تردمیل می‌دوید، می‌تواند دهیدراته یا همان کم‌آب شود. انجام حرکات ورزشی سنگین در آب باعث تعریق می‌شود و شما به‌دلیل قرار گرفتن در آب متوجه آن نمی‌شوید اما بدن همان علائم دهیدراته شدن را پس از شنا به شما نشان خواهد داد. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و هنگام شنا، جرعه جرعه بنوشید.




 مجسمه‌های برنزی در استخر

رفع کمبود ویتامین D با قرار گرفتن در معرض آفتاب به‌صورت محدود و کوتاه‌مدت از توصیه‌های پزشکان است اما با شروع فصل گرما، آفتاب گرفتن برای تغییر رنگ در زنان و مردان به یک اندازه استخرهای روباز شهر را شلوغ می‌کند. گرایش به برنزه‌شدن یا همان تغییر رنگ عوارض پوستی بسیاری ایجاد می‌کند که از سوختگی‌های درجه3 تا لک‌های مقاوم به درمان را شامل می‌شود. اگر در استخر روباز آنچنان سوختید که آه از نهادتان بلند شد، در اقدام اولیه پوست‌تان را با آب یا لوسیون‌های مرطوب‌کننده خنک کنید. اگر هنگام لباس پوشیدن پوست تنتان درد داشت حتما بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید