• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14117
+
-

امگا ۳ چقدر ضروری است؟

امگا ۳ از آن اسید‌های چربی است که برای رشد طبیعی و نرمال سلول‌های بدن به‌خصوص سلول‌های مغز بسیار ضروری است. اسیدهای چرب امگا 3را بدن نمی‌تواند تولید کند در نتیجه فقط با داشتن رژیم غذایی مناسب یا مصرف مکمل می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این چربی باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، افسردگی، آلزایمر و آرتروز می‌شود. کشف ضرورت مصرف امگا۳ را اسکیموها به دانشمندان نشان داده‌اند. آنها قوت غالبشان ماهی و گوشت حیوانات پرچرب است، به‌دلیل اسید‌های چرب موجود در رژیم غذایی‌شان، با رسوب و گرفتگی رگ‌های قلبی هرگز بیمار نمی‌شوند. تا سال‌ها تصور می‌شد که فقط ماهی اسید چرب امگا۳ دارد و هنوز برای فراوری برخی محصولات مانند ماکارونی از روغن ماهی استفاده می‌شود؛ اما تحقیقات دانشمندان نشان داد که امگا۳ در مواد غذایی دیگری مانند روغن‌های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد نیز وجود دارد. اینکه باورکنید که قرص‌ها و مکمل‌های امگا۳ به اندازه خوردن ماهی می‌تواند نیاز بدن را به امگا ۳ تامین کند یا نه، کاملا به‌خودتان بستگی دارد ولی متخصصان معتقدند که مصرف مکمل جای ماهی را نمی‌گیرد. منصور رضایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی و متخصص تغذیه به سلامت آنلاین گفت: این باور که با مصرف مکمل امگا۳، نیازی به مصرف ماهی نیست، کاملا غلط است. به‌دلیل تغییر الگوهای تغذیه‌ای، شایع‌ترین کمبود اسید چرب در تمام دنیا، اسید چرب امگا۳ و مصرف نکردن گوشت ماهی است که باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل التهاب عروق، التهاب مفاصل و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. وی تصریح کرد: برخی ادعا می‌کنند به‌دلیل آلوده بودن وجود برخی فلزات در آب دریا، نباید گوشت ماهی مصرف کرد، درحالی‌که حتی اگر به فرض، فلزاتی هم در بدن ماهی وجود داشته باشد، خواص موجود در گوشت این آبزی، تمام آلودگی‌ها و فلزات سمی را خنثی می‌کند. گاهی حتی به مادران باردار نیز توصیه می‌شود که از مصرف ماهی به‌دلیل وجود احتمالی فلزات سمی در گوشت‌شان خودداری کنند که باور اشتباهی است و مادران بدون هیچ مشکلی می‌توانند از گوشت بسیار مغذی این آبزی مفید استفاده کنند.



رد پای امگا۳ در بدن

تقریبا امگا۳ برای همه افراد ضروری است. امگا۳ نه‌تنها در پیشگیری از برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی‌درمانی نیز مؤثر است. مصرف امگا۳ در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند به‌دلیل اختلالات عصبی ناشی از درمان بسیار ضروری است. مطالعات نشان داده است که هرچه سطح امگا۳ در بدن افراد بالاتر باشد، کیفیت خواب هم افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال، متخصصان همواره به مردم توصیه می‌کنند که مکمل‌های امگا۳ را صبح‌ها مصرف کنند، نه شب‌ها. دلیلش هم این است که مصرف مکمل غذایی امگا۳ در ساعات نزدیک به خواب شبانه می‌تواند شما را بیدار نگه دارد. شانس ابتلا به اختلال تمرکز در افرادی که به اندازه کافی ماهی نمی‌خورند یا مکمل امگا۳ مصرف نمی‌کنند افزایش پیدا می‌کند. پس با دریافت دوز روزانه امگا۳ به بدن، وضعیت تمرکز خود را به‌طور قابل توجهی می‌توانید تقویت ‌کنید. کمبود امگا۳ در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خشکی پوست، درد مفاصل، بی‌خوابی یا حتی شکنندگی موها شود. یکی از رازهای داشتن پوست جوان و زیبا وجود امگا۳ کافی در بدن است. امگا۳ در ساختار دیواره سلولی وجود دارد و هرچه میزان آن در بدن کمتر از حد طبیعی شود، پوست هم خشک‌تر خواهد شد. این اسید چرب در فولیکول‌های مو نیز یافت می‌شود در نتیجه مصرف امگا۳ باعث شفافیت و شادابی مو‌ و همچنین ضخامت آن می‌شود.



چه‌کسی امگا ۳ نخورد

کسانی که نسبت به گوشت ماهی حساسیت دارند و با مصرف آن کهیر می‌زنند، به جای ماهی می‌توانند از مکمل ماهی امگا۳ یک تا 2عدد در روز استفاده کنند. بیمارانی که سابقه اختلالات انعقادی دارند مثل هموفیلی‌ها نیز باید از مصرف مکمل امگا۳ خودداری کنند. افزایش بیش از حد امگا3 در بدن موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود و واکنش‌های دفاعی مانند پاسخ به میکروب‌ها را ضعیف می‌کند. افزایش بیش از حد امگا3 در بدن همچنین می‌تواند تری گلیسرید خون را به‌عنوان تامین‌کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین‌تر آورد و فرد را دچار کمبود انرژی کند. به همین دلیل برای مصرف امگا۳ حتما با پزشک مشورت کنید.

(ریدرز دایجست)

این خبر را به اشتراک بگذارید