• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141158
+
-

سرکشی از زندان‌ها در 80 روز

اژه‌ای: دستگاه قضا ازکسانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و آرامش مردم را برهم می‌زنند، نمی‌گذرد

قضایی
سرکشی از زندان‌ها در 80 روز


مسئولان قضایی در 80روز گذشته از تمام زندان‌های کشور بازدید کرده‌اند؛ بازدیدی که به‌گفته رئیس قوه قضاییه برای شناسایی نقاط ضعف و مشکلات احتمالی انجام شده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، دیروز در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه در این‌باره گفت: طی مدت اخیر مسئولان عالی قضایی بین یک تا ۳ بار به زندان‌ها سرکشی کردند و تا امروز از همه زندان‌های کشور حداقل یک‌بار بازدید به عمل آمده و آسیب‌شناسی صورت گرفته است.  80روز از نشستن اژه‌ای بر مسند ریاست قوه قضاییه می‌گذرد و او در این مدت در کنار برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در ساختار قضایی، سرکشی و بازدید از زندان‌ها و ندامتگاه‌های کشور را در دستور کار خود و دیگر مسئولان قضایی قرار داده است و در همین راستا هم شخصا از زندان‌های اوین، دماوندو رجایی‌شهر کرج بازدید کرده است. آن‌طور که او خبر داده دیگر مسئولان قضایی طی این مدت از زندان‌های سراسر کشور دست‌کم یک‌بار بازدید کرده‌اند.
 هرچند روند سرکشی مسئولان قضایی از زندان‌ها به آغازین روزهای روی‌کار‌آمدن اژه‌ای در مقام ریاست قوه قضاییه بازمی‌گردد اما در هفته‌های اخیر درز فیلم‌هایی از زندان اوین که برخوردهای نادرست برخی زندانبان با زندانیان را به تصویر کشیده‌اند سبب حساسیت اذهان عمومی نسبت به حقوق زندانیان شده و توجه‌ها را به سمت حقوق زندانیان جلب کرده است. در پی انتشار این فیلم‌ها شش‌نفر تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفتند و دو نفر بازداشت شدند.

قوه قضاییه از برهم زنندگان آرامش نمی‌گذرد
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با اعلام حمایت قوه قضاییه از افشاگران فساد گفت: قوه قضاییه به‌دنبال این است که از این افراد به‌صورت عملی و مادی و معنوی تشکر کند. در این راستا هم از تدوین قانون در این خصوص حمایت می‌کنیم تا از کسانی که فساد یا نارسایی‌ها و آسیب‌ها را اعلام و مفسدان را معرفی می‌کنند حمایت قانونی شود.
محسنی‌اژه‌ای در عین حال گفت: دستگاه قضا از کسانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند  یا همراه با عملیات روانی دشمن، به‌ویژه در فضای مجازی دروغ می‌گویند، اقدام به جعل می‌کنند و حرفی می‌زنند که آرامش مردم را برهم می‌زند و خانواده‌ها را ملتهب می‌کند نمی‌گذرد.

ضرورت تغییر رویه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در پاسخ به استعلام‌ها 
او همچنین با اشاره به گزارش دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درباره ویژگی‌های صلاحیتی افراد برای انتصابات و تفویض مسئولیت‌ها، از اینکه در این گزارش‌ها صرفاً به نقاط ضعف افراد توجه می‌شود انتقاد کرد و خواستار تغییر این رویه شد.
محسنی‌اژه‌ای گفت: هر کسی در کنار ضعف‌هایی که دارد نقاط قوت و محاسنی نیز دارد که متأسفانه در گزارش‌هایی که از سوی دستگاه‌ها یا در پاسخ به استعلامات ارائه می‌شود به این فضایل که برخی از آنها پوشاننده ضعف‌هاست توجهی نمی‌شود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه عدالت باید فراگیر باشد، افزود: عدالت ایجاب می‌کند در احراز صلاحیت‌ها به نقاط قوت و توانمندی افراد هم توجه شود و اگر کسی را که می‌تواند مشکلی را حل کند و مسئله‌ای را سامان دهد به‌خاطر یک نقطه‌ضعف حذف کنیم جامعه را از توان و تخصص و دانش او محروم کرده‌ایم و این از عدالت به‌دور است.
محسنی‌اژه‌ای با تقدیر از اقدام اخیر دادستان انتظامی قضات برای تشویق جمع کثیری از همکاران دستگاه قضا در کنار برخورد با تخلفات تصریح کرد: خوشبختانه در قوه قضاییه به نقاط مثبت همکاران همزمان با برخورد با موارد تخلف توجه می‌شود. اما هم در کل کشور و هم در دستگاه قضا باید در اظهارنظر درباره صلاحیت افراد تجدیدنظر شود و گزارش‌ها کامل و جامع باشد. وی با تأکید بر اینکه مراجع استعلام‌کننده نیز نباید اطلاعات خود را برای گزینش و جذب افراد منحصر به یک منبع کنند، بر لزوم توجه به کادرسازی برای آینده از میان نیروهای مستعد، کارآمد، پاکدست و متدین و انقلابی در همه دستگاه‌ها تأکید کرد.

سهم 20درصدی مسائل خانوادگی از پرونده‌های قضایی 
رئیس قوه قضاییه از «سرقت موجب تعزیر»، «ضرب و جرح عمدی» و «توهین» به‌عنوان اتهامات کیفری که در صدر جرائم قرار دارند، نام برد و گفت که ۲۰درصد از پرونده‌های قضایی نیز مربوط به مسائل مختلف حقوقی خانواده می‌شود که مطالبه خسارت و ادعای اعسار از پرداخت، بیشترین دادخواست‌های مربوطه را تشکیل می‌دهند.
محسنی‌اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تحولی اساسی درباره مسائل خانواده ایجاد شود و میزان پرونده‌ها کاهش یابد، نیاز به طرح‌های خلاقانه و همکاری جدی دولت و مجلس و مسئولان فرهنگی داریم.
رئیس قوه قضاییه گفت:  حتی اگر یک قاضی و بازپرس به‌جای رسیدگی به ۴پرونده در روز از زندگی و آسایش خود بگذرد و روزی ۱۰پرونده را مورد رسیدگی قرار دهد بازهم تحولی ایجاد نمی‌شود و همکاران قضایی دچار فرسایش می‌شوند. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد یکی از موضوعات مبتلابه امروز حبس و زندان و مسائل مربوط به طبقه‌بندی زندانیان و اصلاح و تربیت آنها و پرهیز از صدور احکام غیرضروری حبس و توجه به خانواده‌های زندانیان است که آن را یک آسیب بزرگ در جامعه می‌دانیم و باید برای حل این مسئله تدبیر اساسی بیندیشیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید