• سه شنبه 5 بهمن 1400
  • الثُّلاثَاء 21 جمادی الثانی 1443
  • 2022 Jan 25
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141093
+
-

دنیا در تسخیر تلویزیون‌های اینترنتی

نتایج جشنواره معتبر امی بازهم نشان داد که عصر تلویزیون‌های سنتی رو به پایان است و سرویس‌های پخش آنلاین به‌ویژه در دوران کرونا رشد چشمگیری پیدا کرده‌اند

فناوری
دنیا در تسخیر تلویزیون‌های اینترنتی

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

در روزگاری که سالن‌های سینما به‌دلیل همه‌گیری بیماری    کووید-19 دیگر همانند گذشته با استقبال زیادی روبه‌رو نیستند، این شرکت‌های پخش و تلویزیون‌های اینترنتی هستند که نبض اقتصادی فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های گوناگون را در دست گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، با برگزاری جشنواره معتبر امی، مشخص شد که اپل تی‌وی پلاس و نتفلیکس با سریال‌های «تد لاسو» و «تاج» جوایز را درو کرده‌اند. این افتخارات به تلویزیون‌های اینترنتی حق فخرفروشی جدیدی می‌دهد تا بتوانند از آن برای تبلیغ پیشنهادهای خود در نبرد سخت با تلویزیون‌های سنتی برای جذب مخاطب استفاده کنند. «تد لاسو» در مجموع 7جایزه برای اپل تی‌وی پلاس (Apple TV+)، سرویس پخش‌کننده‌ای که سازنده آیفون، 2سال پیش آن را راه‌اندازی کرده است، دریافت کرد. از ابتدای راه‌اندازی، اپل تی‌وی پلاس ده‌ها نمایش و فیلم را منتشر کرده و در تلاش است تا نه‌تنها با نتفلیکس پیشتاز، بلکه با سایر شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ ازجمله والت ‌دیزنی و آمازون رقابت کند. نکته اینجاست که این شرکت‌ها و دیگران میلیاردها دلار برای توسعه خدمات پخش خود هزینه می‌کنند. در عین حال شرکت اپل اعلام نکرده است که چه تعداد کاربر فعال، مشترک سرویس تلویزیونی آن هستند. شرکت HBO که در حال طی کردن پروسه فروشش توسط AT&T به دیسکاوری است، مدت‌ها بر امی تسلط داشت تا اینکه نتفلیکس در سال2013با شروع جریان پخش خود سیستم اشتراک‌ کابلی مرسوم را نابود کرد. در همین راستا روزنامه فایننشال تایمز نیز نوشته است که پس از چندین شروع غلط و ناموفق توسط اپل برای ورود به هالیوود در دهه گذشته، این شرکت 2 سال پیش اپل تی‌وی پلاس را راه‌اندازی کرد که پاسخ شرکت به جنگ‌هایش با نتفلیکس، دیزنی و دیگران بود. به‌جای بارگذاری بیش از حد مخاطبان با برنامه‌نویسی، اپل در عوض پول زیادی را برای نمایش‌های کمتر هزینه کرده است؛ درست مشابه رویکردی که HBO داشت. این شرکت مستقر در سیلیکون‌ولی در مقابل با پرداخت بیشتر، «برنامه‌ صبحگاهی» را ساخت. به جای آنکه سراغ خرج کردن برای ساخت هر قسمت از سریال‌هایش برود؛ کاری که HBO برای سریالی مثل تاج و تخت با پرداخت بیش از 15میلیون دلار هزینه فقط برای ساخت یک قسمت کرده بود. طبق گزارش‌های دریافتی، اپل در سال2019بیش از 6میلیارد دلار به تلویزیون‌اش اختصاص داده و استعدادهای برتر را با نام تجاری خود و دستمزد بالای متوسط جذب کرده است. اما سریال «تد لاسو» نخستین ضربه صادقانه این شرکت محسوب می‌شود که آنها را در میان دریایی از محتوا قرار داده است؛ جایی که شرکت‌های فناوری و گروه‌های رسانه‌ای هزینه‌های فراوانی را برای جلب مشترکان و به‌دست آوردن مخاطب صرف می‌کنند. تسلط بر برنامه‌نویسی تلویزیون‌های اینترنتی، آن چیزی است که بنجامین سویین‌برن، رئیس تحقیقات رسانه‌های آمریکایی در مؤسسه مالی و اعتباری مورگان استنلی، آن را «مرحله تسخیر زمین» در توسعه صنعت می‌نامد. تولید محتواهای جدید گران‌تر و سودآورتر شده است و در این بین بیشتر بازیکنان به استثنای نتفلیکس پول خود را از دست داده‌اند. او در این خصوص می‌گوید: «بدیهی است اگر به فهرست جوایز جشنواره امی نگاه کنید، مصرف‌کننده برنده است.» به‌طور کلی با توسعه فناوری، تلویزیون‌های اینترنتی با سرعت بسیار زیادی درحال پیشرفت هستند. آنها دقیقا همان چیزی را فراهم می‌آورند که ذائقه بینندگان است. در مقابله با تلویزیون‌های سنتی آنها نشان ‌داده‌اند که از توانایی‌های بیشتری برخوردار هستند. ساخت فیلم‌ها، برنامه‌ها و سریال‌های مختلف جذاب و حتی گران‌قیمت باعث شده تا کاربران بیشتری را از طریق فروش اشتراک به‌دست آورند. شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-19نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از کسانی که به ناچار خانه‌نشین شده بودند، به سمت تلویزیون‌های اینترنتی رفته و با تهیه اشتراک، بیشتر اوقات فراغت خود را به تماشای فیلم و سریال‌های این تلویزیون‌ها اختصاص دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید