• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141094
+
-

طعنه «ماسک» به «بایدن» با بازگشت فضاپیمای اسپیس ایکس

به سوی آینده
طعنه «ماسک» به «بایدن» با بازگشت فضاپیمای اسپیس ایکس

کپسول سرنشین‌دار «اسپیس دراگون» که 4شهروند را با خود به فضا برده بود، شنبه‌شب به وقت آمریکا پس از یک سفر 3روزه وارد جو زمین شد و در سواحل شرقی فلوریدا فرود آمد تا نخستین ماموریت خصوصی اسپیس‌ایکس را در فضا خاتمه دهد. خدمه ماموریت الهام4، جرد ایزاکمن، یک سرمایه‌گذار میلیاردر به همراه 3همراهش بودند.
به گزارش وب‌سایت ورج، این افراد در این حرکت، پس از ماموریت فرود روی ‌ماه توسط فضاپیمای آپولو در سال1972، به دورترین نقطه ممکن که یک انسان می‌توانسته در فضا برود، رفتند. درحالی‌که همه در استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس و حتی ناسا آماده تحلیل داده‌های این سفر هستند، ایلان ماسک بازهم در صفحه شخصی خود در توییتر گرد و خاک به پا کرد و این بار هدفش، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بود. ماسک که دوستی نزدیکی با دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری پیشین آمریکا دارد، در پاسخ به یکی از فالوورهایش که پرسیده بود، رئیس‌جمهوری به ۴فضانورد جدید آمریکا که صدها میلیون دلار برای بیمارستان «سنت جود» پول جمع کرده‌اند، حتی اشاره کوچکی هم نداشت. به‌نظر شما علت چیست، گفت: «هنوز خواب است.»
سفر خدمه این فضاپیما به زمین بدون هیچ اتفاق خاصی صورت گرفت. حین بازگشت، نمای خارجی فضاپیما به دمای 3500درجه فارنهایت (معادل تقریبی 1926درجه سانتیگراد) رسید، اما خدمه با لباس پرواز و تهویه مطبوع در داخل کپسول خنک نگه داشته شدند. با بازشدن 2 چتر اولیه طبق برنامه، سرعت کپسول از  560به 161کیلومتر بر ساعت کاهش یافت. این چتر نجات کمتر از یک دقیقه و بعد از قرار گرفتن در ارتفاع 548متری منهدم شد و با بازشدن 4چتر نجات اصلی، سرعت کپسول به سرعت 24کیلومتر بر ساعت کاهش یافت. در سفر 3 روزه خدمه در مدار با ارتفاع تقریبی 584کیلومتر، آنها با بیماران بیمارستان «سنت جود» به‌صورت ویدئویی تماس برقرار کردند، به بورس نیویورک زنگ زدند و با دوستان و خانواده خود در ارتباط بودند.
آیزاکمن در آن ارتفاع دست به‌کار مهیج‌تری زد و با تام کروز، تهیه‌کننده و هنرپیشه معروف هالیوود چت کرد. خدمه همچنین اطلاعات مختلفی را برای یک مطالعه علمی جمع‌آوری کردند که به بررسی چگونگی تأثیر گرانش بر بدن انسان می‌پردازد. به غیراز آیزاکمن، «هیلی آرسنو» ۲۹ساله، پزشکیار نجات‌یافته از بیماری سرطان، «کریس سمبروسکی» ۴۲ساله، کارمند پیشین نیروی هوایی آمریکا و «سیان پراکتر» ۵۱ساله، استاد زمین‌شناسی، مسافران این ماموریت هیجان‌انگیز استارت‌آپ اسپیس‌ایکس بودند. این افراد در ارتفاع 584کیلومتر از سطح دریا، هر 90دقیقه یک‌بار با سرعت 27360کیلومتر در ساعت یعنی تقریبا 22برابر سرعت صوت به دور کره‌زمین چرخیدند و تجربه‌ای فوق‌العاده کسب کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید