• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141081
+
-

هیجان‌انگیزهای سپتامبر تا دسامبر

چه محصولاتی از بازار تکنولوژی در پاییز‌1400به‌دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسند؟

برگ آخر
هیجان‌انگیزهای سپتامبر تا دسامبر


سمیرا رحیمی ـ روزنامه‌نگار

بزرگ‌ترین رویداد فناوری سال، یعنی نمایشگاه CES2021 اگرچه چند روز پس از پایان پاییز آغاز می‌شود اما این به آن معنی نیست که در ماه‌های فصل پاییز خبری از رونمایی‌ها و معرفی فناوری‌ و گجت‌های جدید به جهان نخواهد بود. برای مثال شرکت اپل در روزهای آخر شهریور با معرفی 4مدل جدید از گوشی‌های خود به استقبال پاییز رفت. گوشی‌های آیفون 13پرو، آیفون 13پرومکس، آیفون 13و آیفون‌مینی که ظاهر آنها چندان تفاوت قابل توجهی با گوشی‌های سری قبل آیفون ندارند اما از نظر مقاومت بدنه و فناوری نمایشگر و دوربین بهبودهایی داشته است. عمر باتری از دیگر ویژگی‌های بهبود‌یافته در گوشی‌های جدید آیفون است و اپل در اقدامی بی‌سابقه حافظه یک ترابایت را هم به گوشی‌های خود افزوده است. همچنین در آیفون‌های جدید قابلیت تصویربرداری با کیفیت 4K افزوده شده و فیلترهای متنوع‌تری برای عکاسی و تصویربرداری در گوشی‌ها گنجانده شده است.

گوشی‌های پاییزه
پس از آیفون، قرار است در 3‌ماه فصل پاییز هم گوشی‌های جدید دیگری رونمایی شوند. ازجمله این گوشی‌ها گوگل پیکسل 6 و پیکسل پرو است که قرار است به هیجان‌انگیزترین گوشی‌هایی تبدیل شوند که گوگل تا به امروز رونمایی کرده است. این گوشی‌ها با طراحی کاملا جدید و متفاوت از تمامی گوشی‌های موجود در بازار ساخته شده‌اند و برای نخستین بار تراشه‌‌ای به نام گوگل تنسور که ساخته شرکت گوگل است، در آن گنجانده شده است. نمایشگر منحنی، دوربین 50مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتوی 48میگاپیکسلی و حافظه 512گیگابایتی از دیگر ویژگی‌های این گوشی است و قرار است اواخر آبان تا اواسط آذرماه 1400رونمایی شود. شرکت چینی وان‌پلاس شرکت دیگری است که قرار است در اواسط پاییز گوشی جدید خود وان‌پلاس 9T را عرضه کند. این گوشی به‌عنوان دومین پرچمدار شرکت وان‌پلاس توصیف می‌شود و انتظار می‌رود نسخه‌ای بهبود‌یافته از پرچمدار اول شرکت، یعنی گوشی وان پلاس‌9 باشد. براساس اطلاعات درز‌کرده، این گوشی نمایشگری فول‌اچ‌دی خواهد داشت و قرار است تراشه‌های قدرتمندتری در آن گنجانده شود. گوشی‌های هوآوی P50 و نوکیا‌10 دیگر گوشی‌های هوشمندی هستند که در پاییز باید در انتظار آنها نشست. نوکیا10 اگرچه هنوز نام اصلی این محصول نیست و نام قطعی آن مشخص نشده است اما ویژگی‌هایی مانند دوربین سلفی داخل نمایشگر، دوربین مجهز به دوربین پنتا لنز یا هشت لنزی، حسگر 108یا 200مگاپیکسلی و تراشه قدرتمند اسنپ‌دراگون درباره این گوشی آشکار شده است.

بازی‌ها در صف بازار
محصول جدید شرکت آنالوگ پاکت تا اواخر پاییز وارد بازار خواهند شد. عرضه این بازی در اصل به‌دلیل همه‌گیری کرونا با تأخیر مواجه شد و اکنون قرار است در ‌ماه دسامبر سال 2021میلادی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرد. این کنسول بازی در بازار کنسول‌های قابل حمل، تحول بزرگی ایجاد کرده است. به لطف فناوری مدار برنامه‌پذیر یا FPGA می‌توان بازی‌ها را روی نمایشگر با وضوح تصویری بالای خود کنسول بازی و یا آن را به نمایشگری دیگر وصل کرد. همچنین این کنسول طیف گسترده‌ای از دیگر بازی‌ها را با استفاده از ادپتاورهای خاص پشتیبانی می‌کند که از آن جمله می‌توان به بازی‌های نئو ژئو پاکت، گیم گییر و آتاری لینکس اشاره کرد؛ قابلیتی که شاید تعدادی از دیگر کنسول‌ها هم داشته باشند اما به‌نظر آنالوگ پاکت تمامی آنچه یک گیمر به آن نیاز دارد را در قالبی زیبا و دلنشین در خود جمع کرده است.
شرکت وَلو (Valve) هم قصد دارد کنسول بازی جدید خود استیم دک را در اواسط پاییز وارد بازار کند. به‌گفته شرکت ولو این کنسول قابلیت پخش و اجرای جدیدترین بازی‌های تریپل‌ای (بازی‌هایی که از بالاترین سطح بودجه و کیفیت گرافیکی ساخته شده‌اند) را داراست. در این کنسول حجیم و مستطیل‌شکل، نمایشگر لمسی با وضوح تصویری 1280در 800پیکسلی، صفحه لمسی و دستگیره‌های بازی کاملا دستی گنجانده شده است. سیستم عامل این کنسول نسخه جدید استیم است؛ سیستم عامل تحت لینوکس. اما این به آن معنی نیست که استیم دک تنها از بازی‌های تحت لینوکس پشتیبانی می‌کند. برعکس کنسول جدید ولو امکان اجرای بازی‌های تحت ویندوز را هم به علاقه‌مندان خواهد داد. علاوه بر بازی، از این کنسول می‌توان به‌عنوان رایانه هم استفاده کرد، کافی است آن را به یک نمایشگر رایانه و دیگر لوازم جانبی وصل کنید تا بتوانید از آن برای گردش در اینترنت، پخش موسیقی یا ویدئو و یا دانلود محتوا یا بازی استفاده کنید. این کنسول با گنجایش 64تا 512گیگابایتی عرضه خواهد شد که البته امکان افزایش آن با استفاده از کارت حافظه هم وجود دارد. وزن این کنسول کمی بیشتر از نیم‌کیلو، برابر 669گرم است.

تلویزیون لوله‌ای ال جی
یکی از گجت‌هایی که علاقه‌مندان فناوری خرید آن را در اکتبر 2021توصیه می‌کنند، نمایشگر قابل لوله‌شدن ال‌جی است که پیش‌تر رونمایی شده اما قرار است در اواخر پاییز وارد بازار شود. این تلویزیون 65اینچی OLED با وضوح تصویری 4K که درحال حاضر تنها در کره‌جنوبی امکان پیش خرید آن وجود دارد، قیمتی حدود 100هزار دلار خواهد داشت. در اواسط پاییز امسال عرضه این محصول در دیگر کشورها ازجمله آمریکا هم آغاز خواهد شد. این تلویزیون انعطاف‌پذیر در زمان خاموش‌بودن شبیه به یک کنسول کوچک و مسطح است اما زمانی که روشن می‌شود، لایه‌ای بسیار باریک از نمایشگر به کمک میله‌هایی بسیار باریک که در پشت نمایشگر تعبیه شده، به آرامی از روی شکاف کنسول بالا می‌آید تا صفحه 65اینچی تلویزیون به‌تدریج و البته در عرض 15ثانیه از حالت لوله‌ای خارج شده و باز شود.

شایعه مک بوک پرو
اپل اگرچه گوشی‌های جدید خود را پیش از آغاز فصل رونمایی کرد، اما برنامه‌های رونمایی این شرکت احتمالا و براساس شایعات همچنان ادامه خواهد داشت زیرا این شرکت احتمالا و به رسم هرساله مک‌بوک‌های جدید خود را تا اواسط نخستین‌ماه پاییز رونمایی خواهد کرد. درصورتی که شایعات اپل مانند همیشه درست از آب دربیایند، اپل قصد دارد به زودی مک‌بوک پرو 14و 16اینچی خود را با طراحی جدید و باریک‌تر رونمایی کند. گفته می‌شود این لپ‌تاپ‌های جدید از شکاف کارت حافظه SD و درگاه HDMI برخوردار خواهند بود و اپل با افزودن جک هدفون و درگاه یو‌اس‌بی‌ تمامی نواقص مدل‌های پیشین مک‌بوک‎‌های خود را برطرف ساخته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید