• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141080
+
-

دست پرصنعتگران سرگرمی

بسته پیشنهادی «درنگ» از دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و خواندنی‌ها در پاییز پیش‌رو

دست پرصنعتگران سرگرمی


نگار حسینخانی ـ روزنامه‌نگار

پس از تابستان نسبتا پررونق شبکه نمایش خانگی و مجموعه‌های پرسروصدایش، به‌نظر می‌رسد در پاییز پیش‌رو، سر مخاطبان سریال‌های ایرانی کمی خلوت‌تر باشد اما در باقی مقولات صنعت فرهنگ، دست سرگرم‌کننده‌ها پرتر است. ظاهرا هم کلی سریال خارجی جدید قرار است به فهرست تماشایمان اضافه شود و هم چند سریال که پیش از این دنبال کرده‌ایم قرار است با پخش فصل‌های جدید، به‌روز شوند. از سوی دیگر تا دلتان بخواهد فیلم خارجی به دستمان خواهد رسید. علاوه بر این، چند کتاب مهم و خواندنی هم منتشر خواهد شد و گل سرسبد موسیقی در پاییز هم، انتشار تازه‌ترین آلبوم کیهان کلهر، هنرمند بین‌المللی موسیقی ما خواهد بود. پاییز، شهر شلوغ است؛ نگران وقت‌های اضافه نباشید.

سریال خارجی
اگر شما هم از طرفداران سریال‌های خارجی هستید، در پاییز 1400می‌توانید The foundation را در ژانر علمی ـ تخیلی، تماشا کنید. این مجموعه، دوم مهرماه در کنار مجموعه Midnight mass که در ژانر وحشت ساخته شده است، به بازار می‌آید. اما اگر دوست دارید در روزهای کسل‌کننده پاییزی، حال و هوای‌تان عوض شود، Succession را ببینید. فصل سوم این سریال درام‌کمدی، مهر یا آبان پخش خواهد شد. Maid اما درامی کوتاه است که براساس کتاب «خاطرات پرفروش» استفانی لند ساخته شده. این سریال نهم مهرماه به بازار می‌آید. بیست‌ویکم مهرماه هم می‌توانید منتظر درام Dopesick باشید. اما طرفداران ژانر علمی ـ تخیلی ناامید نباشند؛ Invasion سی‌ام مهرماه قرار است منتشر شود. سریالی براساس داستان جنگ دنیاها نوشته اچ.جی. ولز. Dexter new blood نیز دوازدهم آبان‌ماه و The shrink next door و 9روز پس از آن در بیست‌ویک آبان‌ماه قرار است پخش شوند. طرفداران فانتزی‌ها می‌توانند بیست‌وهشتم آبان‌ماه Wheel of time را تماشا کنند. هر چند این، تنها گزینه برای فانتزی‌بازها نیست؛ آنها اگر صبور باشند، بیست‌وششم آذرماه نیز می‌توانند پای تماشای The witcher بنشینند که مدت‌هاست منتظرفصل تازه‌اش هستند. بیست‌وهشتم آبان‌ماه که برسد، Cowboy bebop و فصل دوم The great پخش می‌شود و سوم آذر نیز موعد انتشار Howkeye است.

فیلم خارجی
پاییز امسال به‌احتمالی باید منتظر تماشای این فیلم‌ها باشید. «بلفاست» (Belfast) کنِت برانا، داستان بزرگ شدن کارگردان در ایرلند شمالی اواخر دهه‌ 60میلادی است. فیلم «نیایش اختتام» (Benediction) نیز درام بیوگرافی ترنس دیویس از زندگی زیگفرید ساسون- شاعر بریتانیایی- است که به اشعار ضد‌جنگش معروف است. در «شمارنده کارت» The) CardCounter) نیز پل شریدر سراغ  زندان ابوغریب رفته است. «یالا یالا» (C’mon C’mon) مایک میلز اما پیشنهاد ما برای شیفتگان «خواکین فونیکس» است. قصه زندگی روزنامه‌نگاری رادیویی که سفری جاده‌ای را با خواهرزاده‌‌اش به تصویر می‌کشد؛ فیلمی سیاه و سفید و ترکیبی از لبخند و اشک. «سیرانو» (Cyrano) جو رایت هم درامی موزیکال است که نیویورک تایمز آن را «تاریک و یکنواخت» توصیف می‌کند. «ایون هنسن عزیز» (Dear Evan Hansen) دیگر موزیکال این فهرست است. این فیلم برنده‌ جایزه‌ تونی است که قصه‌ دانش‌آموزی دبیرستانی با اختلال روحی است. استفان چبوسکی کارگردان این فیلم است. «تل‌ماسه» (Dune) فیلم دنی ویلنوو،کارگردان کانادایی فرانسوی است که دست به‌کار عجیبی زده تا نسخه‌ای از مجموعه ‌رمان فانتزی علمی-‌تخیلی فرانک هربرت را به پرده سینما بیاورد. «چشم‌های تامی فی» (The Eyes of Tammy Faye) دیگر فیلم این فهرست پاییزی به کارگردانی مایکل شووالتر است که در آن از جسیکا چستین به‌خاطر بازی در نقش همسر گریان جیم باکرِ تلی وانجلیست در فستیوال تورنتو قدردانی می‌شود. «گناهکار» (The Guilty) آنتوان فوکوآ، «دست خدا» (The Hand of God) پائولو سورنتینو، «دیشب در سوهو» (Last Night in Soho) ادگار رایت، «دختر گمشده» (The Lost Daughter) مگی جیلنهال، «مادران موازی» (Pa allel Mothers) پدرو آلمادووار، «قدرت سگ» (The Power of the Dog) جین کمپیون، «اسپنسر» (Spencer) پابلو لورن، «تراژدی مکبث» (The Tragedy of Macbeth) جوئل کوئن از دیگر آثار این فهرست است. در این میان آخرین کار پدرو آلمودوار همکاری دوباره‌ او با پنه‌لوپه کروز در ملودرامی درباره‌ زنان و مادرانگی است و فیلم «سورنتینو» درامی خانوادگی است که قصه‌ 
بزرگ شدن خود کارگردان را به تصویر کشیده است.

سریال و فیلم ایرانی 
همینطور که فصل تازه «از سرنوشت» در 30قسمت برای پاییز 1400تلویزیون آماده می‌شود، «جشن سربرون» قرار است مهر یا آبان به پخش برسد. اما در این میان شبکه خانگی نیز بیکار ننشسته و علاقه‌مندان می‌توانند ادامه مجموعه «خاتون» را در پاییز دنبال کنند و «میدان سرخ» جایگزین «زخم‌کاری» خواهد شد. فیلم سینمایی «قهرمان» اصغر فرهادی نیز قرار است به پاییز امسال برسد. پیش‌بینی می‌شود با مساعد شدن شرایط کرونا در کشور، فیلم قهرمان برای اکران گسترده در پاییز توسط «خانه فیلم» آماده شود و بتواند رونق دوباره‌ای در دوران پس از کرونا ایجاد کند.

کتاب
در 2سال موعد سرشلوغی تغییر کرده است؛ تا پیش از این اینطور بود که اغلب کتاب‌های مهم در روزهای منتهی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر می‌شد اما حالا تعادلی در همه فصل‌ها برقرار است و در پاییز نیز قرار است شاهد انتشار کتاب‌هایی متنوع باشیم. انتشارات نی قرار است هم «فلسفه هنر» استیون دیویس را با ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی منتشر کند و هم کتاب مهم یرواند آبراهامیان را با عنوان «بحران نفت در ایران» به ترجمه محمدابراهیم فتاحی به بازار کتاب بفرستد. 
جز فلسفه و تاریخ سیاست، اگر اهل خواندن نمایشنامه‌ها هستید، این را بدانید که انتشارات بیدگل قرار است به دو مجموعه آثار آرتور میلر و اوژن یونسکویش عناوینی را بیفزاید. «سقف کلیسای جامع» و «آخرین یانکی» از مجموعه آثار میلر و «مکبت بداهه‌گویی آلما» از مجموعه یونسکو پاییز به دست‌مان خواهد رسید.
از سوی دیگر، یکی از تازه‌ترین آثار ادبیات داستانی جهان که سر و صدا هم به‌پا کرده، کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» کوئنتین تارانتینوی فیلمساز است. لابد فیلم را دیده‌اید. حالا می‌توانید رمانش را بخوانید. پیش از این، ترجمه‌ای از این اثر منتشر شده است اما اگر شما هم مثل ما منتظر بودید تا آن را با ترجمه محمد عباس‌آبادی که ادبیات ژانر را خوب می‌شناسد بخوانید، بدانید که نشر چترنگ این ترجمه را منتشر خواهد کرد.

آلبوم موسیقی
در 2سال اخیر انتشار آلبوم‌های موسیقی به شماره افتاده است. شاید به همین دلیل هم هست که حالا می‌خواهیم از انتشار آلبومی در خارج از کشور بگوییم البته با حضور موسیقی‌دانی ایرانی. خبر آمده که کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده برجسته موسیقی ایران آلبوم جدیدی با عنوان «آبی همچون شب فیروزه‌ای» منتشر خواهد کرد. این اتفاق قرار است آبان‌ماه رخ دهد. اثر جدید کلهر شامل 8قطعه است و در آن با نوازندگانِ بین‌المللی چون ساندیپ داس (طبلا)، کارن اوزونیان (ویولنسل)، سمفونی بریجپورت گریتر، New york gypsy All stars و اریک جاکوبسن همکاری داشته ‌است.
پاییز را همچنان که با موسیقی کلهر بر سریال «خاتون» پیش می‌برید، منتظر این تجربه بین‌المللی جدید او در اواسط پاییز باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید